מקורות סיימה התקנת מתקן סינון ב-500 מיליון שקל

מהיום ובתוך שבועיים, תשופר איכותם של מי המוביל הארצי המגיעים לברזים. הסיבה לכך היא סיום העבודות להקמת מתקן הסינון המרכזי למי המוביל שמקורם בכינרת, בהשקעה כוללת של 550 מיליון שקל. זהו מתקן הסינון הרביעי בגודלו בעולם ולפי שעה היחיד בארץ.

מי הכינרת, שעד כה זרמו בצינורות ללא סינון, יוכנסו לתאי ערבוב, אליהם יוספו חומרי השבחה. אלה יגבשו את החומרים הלא רצויים, ביניהם שאריות צמחיה, אצות ושאר מזהמים, לפתיתים, שיורחקו מהים. כתוצאה מכך, טעמם של המים ישתפר ורמת עכירותם תהיה נמוכה מזו שנקבעה בתקנות משרד הבריאות. הסיבה לכך היא שהסינון מוציא מהמים מוצקים שונים, שהם בעלי פוטנציאל ליצירת זיהום. בכך הוא מונע תוספת גדולה של כלור ושאר חומרים שתפקידם למנוע בזיהום אפשרי.

יצוין, שהקמת המתקן התאפשרה רק בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישה עמותת אדם טבע ודין ב-2001, שמטרתה לחייב את המדינה לממן את הקמת המתקן. דו"ח של פרופ' אבנר עדין, שפורסם באפריל 2007, קבע, שיש להקים מתקני סינון בפתחם של כל מקורות המים העיליים בארץ ולשפר עוד יותר את איכות המים.

מתקן הסינון הוקם על ידי אי.אל.פי. סי. את עבודות ההנדסה האזרחית ביצעה סולל בונה. המתקן יטהר 750 מ"ק מים בשעה, 1.7 מיליון מ"ק מים ביממה, 450 מיליון מ"ק מים בשנה.

המתקן הכולל מערך של אמצעי ניטור ובקרה, מחולק לשני חלקים סימטריים זהים, העובדים באופן עצמאי המאפשרים ניתוק קטעים לצורכי אחזקה מבלי לפגוע בייצור השוטף.