האבא של הבורר

רשף לוי, יוצר הסדרה "הבורר", חושף את מקור ההשראה שלו ("דוד שלי הוא בורר בעולם התחתון") ואת ההבדל בין בורר בעולם התחתון למנהל בכיר במשק ("אין כמעט הבדל"). ראיון

לרשף לוי לא מעניין ליפייף את מקור השראתו לסדרה "הבורר", שעלתה במוצ"ש בהוט 3. "דוד שלי הוא בורר בעולם התחתון", הוא חושף, "כך שתמיד הייתה אצלי המחשבה לכתוב על העולם הזה. קצת אחרי שסיימנו, אני והבמאי שי כנות, לעבוד על הסדרה ‘תיק סגור', גילגלתי את הרעיון לכתוב סדרה על הבוררים של העולם התחתון, דרך מפגש של עובד סוציאלי מעולם נורמטיבי, שנשאב לעולם התחתון בעל כורחו ועומד מול בורר בעולם התחתון, שהוא דמות יוצאת דופן גם במונחים של העולם התחתון.

"נפגשתי עם לא מעט עבריינים ושמעתי סיפורים וכללים שנקוטים בעולם התחתון, כך ששום דבר בסדרה לא מומצא מהדמיון".

" מה גילית?

"שלבוררים של העולם התחתון יש אופי וכריזמה ואינטליגנציה של מנהלי חברות בכירים במשק ואין כמעט הבדל ביניהם. אין כמעט שוני בין התכונות הנדרשות להיות בני גאון לבין התכונות הנדרשות להיות בני אלפרון, כי בשני המקרים, תפקידך להנהיג קבוצת אנשים בסביבה תחרותית בניסיון לחסל את יריבך או להקטין את נתח השוק שלו.

"דוד שלי, אורי לוי, בורר בעולם התחתון, הוא איש משכיל, יש לו תואר בפילוסופיה ובהיסטוריה ובעל דרגה בכירה בצבא. הוא מדבר בשפה גבוהה, שכוללת ציטוטים מפילוסופיה מזרחית, אבל יש לו משלוח יד, שאינו חוקי".

" ואיך אתה מתייחס לזה?

"אני בן אדם נוח וישר, ומתנגד לאלימות באופן נחרץ, אבל כשאני כותב על דמויות, אני חייב לאהוב אותן. אם אני אשפוט אותן, תצא כתיבה מוסרנית, שאני לא אוהב לצפות בה.

"החברה הישראלית במשבר עמוק וחייבים להילחם בעולם התחתון כמו שנלחמים בחמאס ובג'יהאד. זו דעתי כאזרח, לא ככותב. ואם מסתכלים על הכללים של העולם התחתון אי אפשר שלא למצוא דמיון בין כללי המדינה שנכפים בצורה אלימה בדיוק כמו הכללים בעולם התחתון".

" הגזמת

"ממש לא. תפתחי עיתונים ותראי טלוויזיה. מצד שני אין בסדרה ביקורת על המדינה. אני כותב בצורה משעשעת על החברה הישראלית. אני גם סטאנדפיסט, כך שאני רואה את עצמי כעוסק באבחנות על הקיום האנושי.

"המטרה הייתה להכניס את הצופה לעולם חדש, ומפרק לפרק אני מגלה לו עוד תובנות על הקיום האנושי ועל האלימות שקיימת בכל אחד מאיתנו. האלימות הזו היא הנושא של הסדרה. האם היא נובעת מהסביבה או שזה עניין של גנטיקה".

" ומסקנתך?

"אין לי תשובה, כי בסיפור האישי שלי, מתוך ארבעה ילידם שנולדו לסבתא שלי, רחל לוי, שהיתה אנלפבתית תימניה מגבעת שמואל, שניים הפכו לאנשים, שאלימות היא מקצועם והם נשפטו וישבו בכלא, בת אחת יצאה מורה מקסימה, ואחד מהם, אבא שלי, היה לעיתונאי. שני דודים שלי הם אנשי העולם התחתון ואני אחד שהעבירה הכי חמורה שלו הייתה שלא מיחזרתי בקבוקי פלסטיק. והשאלה מטרידה אותי כי ידעתי שיש בי אלימות פוטנציאלית שם בפנים".

" "הסנדק" היה מקור השראה עיקרי?

"כשעושים סדרה על המאפיה אי אפשר לא להיות מודע למסורת הקולנועית בתחום. הסרטים ‘החבר'ה הטובים', ‘הסנדק' ו'סידורים אחרונים בדנוור' היו מקור השראה . דווקא ‘הסופרנוס' - לא".