השדרוגים משתלמים

על הרקע התחרות הרבה על כל לקוח פוטנציאלי, הפך המפרט הטכני המשודרג לאחד ה"טריגרים" המשמעותיים למשיכת לקוח על-ידי הקבלנים. פעם היו אלה ארונות המטבח. כשהם הפכו לסטנדרט, עברו הקבלנים לריהוט חדרי האמבטיות. מהם עברו לג'קוזי, לרצפת דק עץ וקוריוזים אחרים, זאת במקביל לשדרוגם עוד עוד של הרהיטים והתוספות האחרות.

האם לא כדאי להסתפק במפרט טכני בסיסי, לשלם פחות לקבלן, ולהוסיף אח"כ לבד? על-פי בדיקת לשכת שמאי המקרקעין, התשובה בדרך כלל היא שלילית.

הממצאים מצביעים ברוב המקרים על כך שכדאי לרוכש הדירה לקבל כמה שיותר פריטים משלימים לדירה מהקבלן, גם אם התוספת כרוכה בתוספת תשלום. בסופו של דבר, מדגיש רן וירניק, יו"ר הלשכה, העלות מבחינת הקבלן תהיה לעולם נמוכה באופן משמעותי לעומת העלות לצרכן הקצה הפרטי.

יתירה מכך: מהנתונים עולה, כי ככל שהמפרט הטכני יהיה עשיר ומשודרג, ייהנה מכך רוכש הדירה לא רק בעת הרכישה, אלא גם כשירצה למכור את דירתו כעבור שנים. יהיה לו קל יותר למכור את הדירה, והמחיר הממוצע המשולם עבור דירה עם מפרט משודרג עשוי להגיע ל-12% ועד 25% יותר לעומת דירה "רגילה", כלומר כפליים בערך לעומת העלות המקורית של המפרט המשודרג.