איך לבחור יועץ כלכלי

בתוך שבע שנים הפך הייעוץ הכלכלי למשפחות מנישה צרה ולא מוכרת לענף מגוון ומשגשג, שקהל היעד שלו נע בין משפחות קשות יום לבין משפחות מבוססות, המתלבטות איך לנהל את כספן נכון > אפרת אהרוני בדקה כמה עולה לקבל ייעוץ, איפה אפשר למצוא יועץ ומה זה בעצם אימון כלכלי

לחיות באושר ועושר הוא ודאי חלומו של כל אדם מן הישוב, והמרחק ממצב עו"ש אופטימלי בהחלט עלול להעיב על האושר. העובדה הפשוטה הזו חברה לתקנות האשראי החדשות שנכנסו לתוקף לפני כשנה, העלו על נס את נושא ניהול התקציב המשפחתי והביאו לפריחה (מחודשת?) של המונח "כלכלת משפחה", או "משפחה כעסק". מה שהיה עד לפני שנים ספורות נחלתם של מתי מעט, הופך לטרנד מקומי. תחת כל עץ רענן צומח "יועץ לכלכלת משפחה" או מישהו שמתיימר להיות כזה ולגאול אתכם - תמורת לא מעט כסף - מכל ייסורי האוברדראפט; "לעשות סדר" במאזן ההוצאות וההכנסות ולהרגיל את בני הבית לאורח חיים נכון ורווחה כלכלית.

מי מכשיר את היועצים?

"בהחלט מדובר בתחום הולך ומתפתח", מסכים גיל אורלי, מנכ"ל חברת "יבולים" לאימון כלכלי ומהחלוצים בתחום. "לפני שבע שנים לא היה אף יועץ, ונכון להיום - קיימים כמה מאות. מדובר בתהליך חיובי מאד: אם בארה"ב הייעוץ הוא תחום בסיסי ביותר, ממש אל"ף-בי"ת, ובן אדם לא מתחתן בלי ייעוץ או אימון כלכלי - בתרבות שלנו ניהול הון אישי רק מתחיל להיות תחום שאנשים מבינים שאפשר להגיע בו להישגים. נוצר מצב שכל אחד צריך ייעוץ, אם כדי לצאת ממינוס ואם לצבור הון. למעשה, יש היום צורך באלפי יועצים".

"היום כל סוכן ביטוח ביום יכול כתוב על כרטיס הביקור 'יועץ כלכלת משפחה'", אומר יוסי אש, מבכירי ומחלוצי היועצים בתחום. "זה לא אומר שיש לו את הידע והכלים. מדובר בתחום מאד רחב - זו דיסציפלינה שלמה שכוללת לא תחומים כלכליים ופיננסיים לצד עניינים כמו זוגיות וכסף, מקום הילדים במשפחה, טווח קצר וארוך. לא סתם הוא דורש בארה"ב רישוי מחמיר, כולל שש בחינות בנושאים שונים".

אש, שיוזם בימים אלה מהלך לאיגוד היועצים לכלכלת משפחה תחת קורת גג אחת, חתום גם לצד נחמן לידור על תוכנית לימודים בת מאה שעות אקדמיות והתמחות מעשית להכשרת יועצים לכלכלת משפחה, המוצעת במרכז להשכלה פיננסית, אלא שגושפנקה רשמית אין והסדרה פורמאלית בתחום אפילו לא עומדת על הפרק כרגע, כפי שיודעים לספר במועצה להשכלה גבוהה. הכשרות מאמנים שונות מוצעות אף הן במסגרות שונות, ללא הכרה רשמית.

"עשרות שעות הכשרה שנותנים במקומות שונים אינן מחליפות ידע של שנים", טוענת מיכל לבב-הדר, מאמנת ויועצת פיננסית כהגדרתה. "אני לא מאמינה בזה. להעשרה זה נחמד, אבל בין זה ובין הפרקטיקה של לייעץ למשפחות במצוקה - הדרך ארוכה. עדיף ניסיון ארוך בתחום הפיננסי: ייעוץ בתחומי השקעות, פנסיה, בנקאות ואשראי, ורוב האנשים לא באמת באים מהתחום הזה. אנשים פונים ליועץ מפני שהם פשוט לא מבינים בתחומים הפיננסיים, הם פוחדים לגעת בזה ומסתבכים הרבה עד שפונים לעזרה כשפגישה או שתיים יכולה לשנות הכול". הבעיה האמיתית, מודה גם לבב-הדר, היא שבאין הכשרה מוכרת יכול כל אחד לכנות את עצמו באיזה טייטל שירצה - אם יהיה לו כיסוי ואם לא.

אז מה זה מאמן כלכלי?

טרנד האימון אישי חבר לאופנת הייעוץ הכלכלי, במה שנחשף היטב לעיני האומה בתוכנית הטלוויזיה "משפחה חורגת".

"ההבדל בין אימון לייעוץ הוא שיועץ אינו מטפל במימד החשוב ביותר - ההתנהגותי, ולכן השירות לא מספיק", מסביר אלון גל - המאמן המוכר מערוץ 2 ומנכ"ל "תות תקשורת ותוצאות". "לכל אדם אפשר להסביר מה צריך לעשות כדי להיות בכושר, הבעיה היא שרוב בני האדם יודעים ולא עושים - וזו כבר בעיה התנהגותית. מה שעושה את ההבדל זה ליווי אישי".

" "לא נשמע לך מסוכן לערוך תהליך כל כך פולשני ואישי בתחום כזה, שלא מוסדר פורמלית?"

"גם כשיש רישוי רשמי לא חסרות רמאויות. חסרים עורכי דין שגונבים כסף ללקוחות? צריך להיות צרכן נבון ולבדוק מה הניסיון של המאמן".

"אחת הבעיות היום היא גלישה של תחומים", מזהיר גיל אורלי. "לא כל מאמן יכול להיות מאמן לכלכלה, כמו שלא כל רופא יכול להיות רופא לב. ומכיוון שאימון הוא תהליך העצמה, שבו מנסים לחבר אדם לכוחותיו הפנימיים ולגרום לו לפעול טוב יותר, "אם אני שולט רק באימון - זה עלול לתסכל אותו, מפני שלא אוכל להפנות אותו לפתרון רלבנטי אלא אחפש את התשובות אצלו".

איפה מוצאים יועץ?

"כלכלת בית - ייעוץ פיננסי משפחתי" הוא אמנם ענף קיים בדפי זהב, אך הוא מציע רשימה מצומצמת ולא משקפת של ההיצע הקיים בשוק. בדיקה מהירה בגוגל תעלה רשימה ארוכה יותר של מכונים, שמות ויועצים מכל הבא ליד. כך או כך, בחירה נבונה לא תהיה אקראית ותסתמך על רזומה: ניסיון עבר, לקוחות קודמים והמלצות מפה לאוזן. אם לא שמעתם כאלה, כדאי לבקש במפורש הפניה לממליצים. השתייכות של היועץ לארגון עם גב המקיים בתוכו השתלמויות ולמידה יכולה להוות גם יתרון.