מה זה, לעזאזל, ניו מדיה?

יש אנשים שגולשים ברשת כמו תיירים, רק באתרים ידועים ומרכזיים, ויש כאלה שמעוניינים דווקא באותם אתרי נישה צדדיים, שעשויים להוביל למקומות מעניינים בהרבה

יש אנשים שלא משנה כמה פעמים הם ינחתו בלונדון במהלך חייהם, הם תמיד יהיו בטוחים שאם הם הסתובבו בין חלונות הראווה באוקספורד סטריט, טיילו בפיקדילי סירקוס והלכו לראות את חילופי המשמרות בארמון באקינגהם, אז הם ממש מכירים את לונדון.

לאנשים מהסוג הזה קוראים "תיירים". תמיד נראה התקהלויות שלהם במקומות שהם .Old אפשר לזהות את זה גם לפי הילדים שמחבקים איזה פסל או מזרקה ומחייכים כי אבא אמר להם לחייך לפני שהוא מצלם. מזכרת מה"טיול" בלונדון.

לעומתם, יש כאלה שמגיעים לאותם מקומות שהם Old רק מפני שבמקרה ה-tube (הרכבת התחתית של לונדון) נמצא שם ומבחינתם זה המקום הכי נוח. זו נקודת התחלה או נקודת סיום של יום עמוס בסמטאות הצדדיות של ה-high streets. אלה הם ה"טיילים". אותם אנשים שיכולים להסתובב שעות, רק כדי למצוא איזה פורצלן בחנות מסוימת שהיא off off של איזה רחוב. ואם הם לא מצאו הם מסוגלים לדחות את החזרה הביתה.

טיילים ותיירים הם טיפוסים מאד שונים. אין לי שום עמדה ואיני יודע איזה טיפוס עדיף. אך אין לי ספק שקיימת ביניהם שונות. ודבר אחד נוסף - כל מה שהוא old היום היה פעם, על פי ברירת מחדל, חדש.

פתחתי עם האנלוגיה הזאת כי היא עוזרת לי להבין מה זה new media. אותו מושג שהפך לבאזז וכולם מדברים עליו מאז שאני זוכר את עצמי יושב מול מחשב קומודור 64. ימים יפים.

אני מוכן להמר שתשעה מתוך עשרה אנשים יענו לשאלה "מה היא new media לדעתך?" בתשובה "אינטרנט" - שקיים בעצם משנת 1989 (טים ברנרד לי), אז זה לא ממש חדש.

מה שכן, אפשר להסתכל על "מדיה" כמרחב שבו יש כבישים ראשיים שבהם עוברת תנועת "תיירי המדיה", כמו ערוצי הברודקאסט שאת לוח השידורים שלהם הם מכירים גם אם יעירו אותם באמצע הלילה והם סוג של ה-homepage בטלוויזיה עבור "התיירים", ממש כמו אוקספורד סטריט בלונדון. ויש גם שבילים קטנים וחדשים שהם ערוצי הנישה - אותם מחפשים "טיילי המדיה". שם ייוולד הכוכב הטלוויזיוני או הפורמט המנצח הבא וה"טיילים" ממש רוצים לגלות אותו ראשונים.

וכך גם "תיירי" האינטרנט או מקליקי הבאנרים שנכנסים לאינטרנט במטרה ברורה וידועה מראש ותמיד ינחתו באותם אתרים. ויש את "הטיילים" שיחפשו את הבלוגים המחתרתיים וינטשו את האתרים הגדולים כי הם פשוט מחפשים סוג אחר של חוויה ואינטראקציה שאי אפשר לקבל באתרי המיינסטרים, כי את מה שנמצא שם היום הם כבר עשו ברברס.

אז אפשר לומר ש-new media היא בעצם כל מה שהיה נישה ולא מוכר במרחב המדיה הקיים וביום אחד הגיע למודעות "התיירים" שראו את הפורצלן המיוחד בתחנת הרכבת בבאקינגהם פאלאס ואמרו "וואווו מגניב, מאיפה זה?!"

אם אתם רוצים לעשות טיול קטן בשבילים צדדיים באינטרנט אתם מוזמנים להיכנס. כמה לינקים לטיול off road נחמד.

postsecret.blogspot.com אתר קהילה שבה כל אחד יכול לשלוח את הסודות הכי גדולים שלו על גבי גלויה. מרתק.

www.urbanjunkies.com/adventure: קמפיין של מיני קופר שמשנה את התפיסה של מעבר מבאנר למיני סייט

www.marumushi.com/apps/newsmap/newsmap.cfm: דרך חדשה לצריכת חדשות. ההתמצאות בתמונת מצב האקטואליה נעשית על ידי צבעוניות.

www.puma.com/pindex.jsp: דף נסתר שרק הסקרנים באמת יזהו אותו לאחר משחק

הכותב הוא מנכ"ל דיר קומיוניקיישנס eran@dearcomms.com