ויוה לאס וגאס: תשובה ודנקנר משתפים פעולה בפרויקט הנדל"ן הישראלי הגדול בהיסטוריה

חתמו על מסמך עקרונות לשיתוף פעולה בפרויקט הפלאזה הגרנדיוזי " ההשקעה - 6-8 מיליארד דולר - צפויה להניב הכנסות של 12-15 מיליארד דולר

שיתוף הפעולה הישראלי הנדל"ני הגדול בהיסטוריה נסגר ביום חמישי בלילה בוילה בכפר שמריהו. אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, ואלעד גרופ, שבשליטת יצחק תשובה, חתמו על מסמך עקרונות לשיתוף פעולה בפרויקט הפלאזה הגרנדיוזי בלאס וגאס, נבאדה. ההשקעה הכוללת הצפויה היא 6-8 מיליארד דולר.

העסקה סוכמה בלילה שבין חמישי לשישי בביתו של עו"ד פנחס רובין, העומד בראש משרד גורניצקי ושות' ומייצג את קבוצת אלעד גרופ. בין הנוכחים במקום היו נוחי דנקנר ורפי ביסקר, מטעם אי.די.בי, ויצחק תשובה ובנו אלעד תשובה, מצד אלעד גרופ.

קבוצת אי.די.בי ארה"ב (IDBG) ואלעד לאס וגאס הודיעו הבוקר (א') כי השתיים ישלימו את רכישת הזכויות במקרקעין במקום המבוקש ביותר על הסטריפ, הרחוב הראשי של עיר ההימורים והבילויים, שעליו ניצב כיום מלון פרונטיר. שטחו של פרונטיר, המיועד להריסה, הוא 140 דונם, ותחתיו ייבנה פרויקט הפלאזה. הקרקע נרכשה תמורת 1.2 מיליארד דולר והפרויקט החדש יכלול קזינו, מלון יוקרתי בן כ-3,500 חדרים, מרכז מסחרי ופרויקט מגורים אקסקלוסיבי שייבנה בשלבים. שטחו הכולל יהיה כ-500 אלף מ"ר (חמישה-שישה גורדי שחקים בגובה 50-60 קומות).

מלבד עלות המקרקעין, השלמת הפרויקט צפויה להסתכם בעלות נוספת של 5-7 מיליארד דולר, לשלבי הפרויקט השונים. השלמת הפרויקט צפויה להימשך כארבע עד חמש שנים, והמימון יבוצע מהון עצמי וממימון חיצוני. אלעד לאס וגאס (ELV) שילמה עד כה כ-120 מיליון דולר, כמקדמה והוצאות עסקה. IDBG תשיב ל-ELV מחצית מהסכום ששולם.

העסקה המשותפת תהיה על בסיס שוויוני. אולם בשל העסקה, היוזמה ומותג הפלאזה שמביא עמו תשובה, הזכויות לרווחים יתחלקו כך שלאחר החזר כלכלי של השקעות הצדדים, תקבל ELV 52.5%וIDBG- 47.5%. הפרויקט ינוהל בידי ועדת היגוי משותפת בת ארבעה חברים עם ייצוג שווה לשני הצדדים, ובראשה יעמוד מנכ"ל קבוצת אלעד, מיקי נפתלי. בהסכם נכללות גם הוראות בדבר זכות סירוב ראשונה הדדית לצדדים.

לפני שנה פורסמו דיווחים על מתיחות בין תשובה לדנקנר על רקע מאבק השליטה בכור, שבו זכה דנקנר. ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי העסקה החדשה נחתמה במהירות שיא. "דובר ממש בבליץ. לא עבר הרבה זמן מאז הגיעה הפנייה של תשובה לדנקנר ועד שהצדדים חתמו על העסקה. האווירה היתה חברית ועניינית, ולא היתה כל מתיחות בין הצדדים", מסרו מקורבים לעסקה. אותם מקורבים רמזו כי האווירה הטובה היא בהחלט פתח לעסקאות נוספות ולשיתופי פעולה צפויים בין תשובה לדנקנר במיזמי ענק נוספים.

בשבועות האחרונים קיבל תשובה הצעות שונות לשיתוף פעולה בלאס וגאס מצד גורמים ישראליים ובינלאומיים, אך הוא העדיף לקחת את דנקנר לפרויקט הענק.

בסביבתו של דנקנר, שלו ייחסה העיתונות הכלכלית התמקדות יתר בפעילות בישראל, מדגישים כי מאז תחילת השנה פעילותה של אי.די.בי בחו"ל הופכת למודגשת יותר ויותר. כבר עתה השקיעה הקבוצה כ-9 מיליארד דולר בחו"ל בתחומים השונים: פעילותה של מכתשים אגן בתחום האגרוכימיה בכמאה מדינות בעולם, לרבות 5 מפעלי ייצור בחו"ל; רכישת שתי חברות ביטוח אמריקניות (גארד וטיטניום) בידי כלל ביטוח ב-190 מיליון דולר; ומעל הכל פעילות הנדל"ן הבינלאומית של נכסים ובניין, שבה השקיעה הקבוצה כ-2 מיליארד דולר, בעיקר בהודו ובאוקראינה וכעת עוד כ-4 מיליארד הצפויים להיות מושקעים בלאס וגאס. זאת בנוסף להתפתחויות צפויות בעסקאות תקשורת בינלאומיות.

דונלד טראמפ מוכר דירות פאר בסטריפ - במיקום טוב פחות לעומת הפרויקט של תשובה ודנקנר - ב-14-15 אלף דולר למ"ר. כך שהשניים צפויים לקבל מחירים גבוהים יותר, אך גם יישמרו מחירים הנוכחיים, הם צפויים להניב רווחי ענק ליזמים הישראליים. מקורות בשוק ההון מסרו כי התחשיב השמרני ביותר מניח כי ההשקעה של שתי הקבוצות, שתסתכם ב-7-8 מיליארד דולר, תניב הכנסות של 12-15 מיליארד דולר.

קבוצת נכסים ובניין ו-IDB פיתוח שותפות בפרויקט בלאס וגאס עם קבוצות אמריקניות, בהקמת שלושה פרויקטי נדל"ן בעיר בהיקף של 1,300 יח"ד ו-70 אלף מ"ר מסחר, המצויים כבר בבנייה.

מקורבים לצמרת אי.די.בי אמרו שיו"ר הקבוצה נוחי דנקנר קיבל החלטה אסטרטגית להרחיב את מגזר הנדל"ן, שמשקלו בפעילות הקבוצה ירד בכמחצית מאז מכירת אזורים לשעיה בוימלגרין. הההשקעה בלאס וגאס משתלבת גם באסטרטגיה הכללית של הקבוצה להגביר את השקעותיה בחו"ל בכל הענפים שברשותה.