כניסה נוספת - פרמיה נוספת

יחידה נפרדת הסמוכה לדירה או לבית, בין אם היא משמשת לקליניקה ובין אם מדובר ביחידה מבודלת לנער מתבגר, הפכה כמעט לאופנה בשנים האחרונות. לא מעט קבלנים "משחקים" בתוכניות הבנייה ובאישורים הסטטוטוריים כדי לזכות באותן יחידות נפרדות, שהופכות לכלי שיווקי מול הקונים והמתחרים האחרים.

מנתוני לשכת שמאי המקרקעין מתברר, כי אכן מדובר לא רק בתוספת פונקציונאלית חשובה לבית, אלא במקרים רבים גם בערך מוסף משמעותי לערכו הכלכלי המקורי. "שם המשחק", אומר רן וירניק, יו"ר הלשכה, "הינו מרכיב הנדירות".

לדבריו, קיים כיום בשוק הנדל"ן עודף ברור של ביקוש בקרב צרכני הנדל"ן לכניסה נפרדת על פני היצע בפועל. בשל כך, על כל קוטג' שנבנה עם כניסה נפרדת, ישנם בדרך שניים שלושה קופצים, וכך גם לגבי דירה שיש לה אופציה כזו. אי לכך, מציינים בלשכה, הכניסה הנפרדת, גם אם היא תוכננה באותה יחידת שטח בדיוק כמו קוטג' רגיל ללא כניסה נפרדת, עשויה להשביח את מחיר הבית בעד 18%-25%, זאת למרות שבעת הקנייה הרוכש בדרך כלל לא מוסיף יותר מ-5%-10% למחיר של בית ללא כניסה נפרדת.

וירניק מדגיש, כי השימוש הגובר בכניסות נפרדות בקרב רופאים ובעלי קליניקות שונות, בעלי מקצועות חופשיים, נערים מתבגרים והורים זקנים (בין היתר כפונקציה של הארכת תוחלת החיים והעלייה בגיל הנישואין), יחזק עוד יותר בשנים הקרובות את הדרישה לכניסות נפרדות, ובד בבד ישפיע עוד יותר על השבחת המחיר.