כרטיס חיוג - הדרך הזולה לדבר מחו"ל

אמנם הכי קל לקחת את הסלולרי ולחייג, אך בדיקת עלויות מ-6 יעדים פופולריים שביצע "גלובס" מראה שזו גם הדרך היקרה יותר. הכרטיס של 013 הוא האטרקטיבי ביותר, ולמי שאינו נפרד מהסלולרי מומלץ להחליף את הסים או לנצל את שיטת ה-CallBack, כאשר פלאפון היא הזולה ביותר

כמה דרכים עומדות בפני התייר הישראלי בחו"ל כדי למסור ד"ש בבית. לקחת לחו"ל את הסלולרי ופשוט לחייג; לקחת לחו"ל את הסלולרי ולחייג למרכזיה שמספקת שיחות מוזלות; לקחת את הסלולרי, אך להחליף את כרטיס הסים לכרטיס זמני/קבוע; לחייג באמצעות כרטיס חיוג או לשוחח באמצעות VOIP בתחנות אינטרנט מקומיות.

"גלובס" השווה את עלויות השיחה לארץ משישה יעדים, המוגדרים בסוכנויות הנסיעות כמועדפים על התייר הישראלי בחופשת הקיץ - ארה"ב, אנגליה, צרפת, איטליה, טורקיה ותאילנד.

הדרך הזולה ביותר לטלפן לישראל מיעדים אלו היא דרך כרטיסי החיוג, אך מי שמעדיף לדבוק בטלפון הסלולרי עדיף לו לרכוש כרטיס סים. היתרון (או החיסרון, תלוי בנקודת ההשקפה) היא שבמקרה כזה, מס' הטלפון ישתנה. יש לקחת בחשבון שרכישת סים כרוכה בעלויות נוספות של פתיחת המכשיר, ובעלות חד פעמית של הכרטיס בעיקר במקרה של סים קבוע. החיוג דרך כרטיסי הסים יכול להתבצע באמצעות מפעילות ישראליות, כמו גם רכישת הכרטיס.

אם בכל זאת לקחתם את המכשיר שלכם ולא החלפתם את הסים, נצלו את שיטת ה-CallBack של המפעילות, שמשמעותה חיוג למספר בארץ באמצעות מרכזיה של המפעילה. שיטה זו אמנם יקרה, אך זולה משמעותית משיחה עם בחיוג ישיר.

כרטיסי חיוג - הדרך הזולה ביותר

כאמור, כרטיסי החיוג מספקים כיום את האופציה הזולה ביותר להתקשר מחו"ל ביעדים שנבדקו. אפשר לבצע את השיחה מכל מכשיר טלפון, אך השיחה למוקד החברה, שאמורה להיות שיחת חינם, עשויה להיות כרוכה בתשלום תעריפי תיירים למפעילות הסלולריות המקומיות או לבית המלון.

כרטיסי החיוג של 012, 013 ו-014 פועלים למעשה ככרטיס וירטואלי באמצעות קוד גישה. כל החברות מציעות מבצעים מוזלים התקפים לבנק דקות שנרכש מראש המוגבל לשימוש במהלך חודש מיום ההרשמה. עם סיום בנק הדקות, המחירים מתעדכנים לתעריף חדש במסגרת מבצע דקה שנייה חינם (012 ו-013), או מסלולי חיוג במבצעים של בזק בינלאומי. תעריף ההמשך גבוה בעשרות אחוזים מתעריפי בנק הדקות. לדוגמה, שיחה מאירופה באמצעות כרטיס של 012 עולה כ-0.20 אג' לדקה, ומתייקרת בתום בנק הדקות לכ-1.45 שקל לכל דקת שיחה. בכל מקרה, גם כך החיוג באמצעות כרטיס זול יותר מחיוג באמצעות הסלולרי, ומי שיידע לאמוד את מספר הדקות שיזדקק להן, יוכל לחסוך כסף רב.

אופן התשלום לשיחות המתבצעות לאחר סיום בנק הדקות נעשה בחיוב כרטיס האשראי, אותו מוסרים בעת רכישת כרטיס החיוג במוקדי המכירות.

נכון למועד כתיבת הכתבה, כרטיס החיוג של 013 נמצא כזול ביותר מבין המתחרים, אולם התעריפים הזולים תקפים ל-250 דקות (לדוגמה 0.8 אג' לדקת שיחה מארה"ב).

בכרטיס החיוג של 012 תעריף 0.10 אג' לדקה תקף ל-500 דקות ולכן למרבים לפטפט - משתלם יותר. בחיוג ממערב אירופה, שומרת 013 על התעריפים הזולים ב-0.12 אג' לדקת שיחה מתוך 250 דקות.

התעריף בכרטיס החיוג של בזק בינלאומי גבוה במעט, 0.14 אג', אולם תקף ל-350 דקות. לנוסעים לתאילנד, תעריף 0.49 אג' לדקת שיחה (מתוך 100) של בזק בינלאומי הוא הזול ביותר. עם סיום בנק הדקות, תעריפי בזק בינלאומי הם הזולים מבין השלושה, בעיקר כאשר מדובר בחיוג לטלפון נייד (לדוגמה מארה"ב 1.42 שקל לדקה לעומת 2.14 שקל ב- 012 ו-013).

חיוג מסלולרי ישראלי - נוח ויקר

לרשתות הסלולריות הפועלות בארץ היעד תעריפים שונים, ולעיתים הפערים משמעותיים. לפני הנסיעה, מומלץ לבדוק את התעריפים ושמות המפעילות המקומיות המופיעים באתרי האינטרנט של אורנג', סלקום ופלאפון. לאחר הנחיתה, ניתן לקבוע ידנית את הרשת שאליה ינותב מכשירכם הנייד.

בשונה מהמאבק על צרכנים קבועים, לקוח מזדמן אינו נהנה מתעריפים עדיפים, ומחויב בתעריפים הגבוהים בשיעורים של מאות אחוזים. רק לאחרונה יצא ארגון העל של ה-GSM במהלך המגביל את התעריפים הנגבים, למניעת "השתוללות מוגזמת". וכך, כמחצית מהסכום מועבר על ידי המפעילה המקומית למפעילת הרשת הסלולרית בארץ ממנה יצאה השיחה.

שיטת CallBack: כדי לעקוף את תעריפי הרשתות הזרות, מציעות שלוש המפעילות הסלולריות מסלולי חיוג בינלאומיים עדיפים. השיטה עובדת בתהליך של CallBack (שיחה חוזרת) ובו המפעיל מבית הוא אשר מבצע את השיחה "לפי הזמנה" דרך מרכזיה.

בכל מקרה, התעריפים במסלולי החיסכון של המפעילות בארץ עדיפים על אלה של המפעילות בארץ היעד, להוציא מקרה בודד בפלאפון בו תעריף מפעילה מקומית בצרפת הוא 4.11 שקל לדקה לעומת 5.66 שקל בתעריף המוזל.

מבית ספקיות הסלולרי, פלאפון המצהירה כי תעריפיה הם הזולים ביותר עומדת מאחורי מילתה, ומציעה את התעריפים העדיפים ברוב היעדים. בחיוג מארה"ב, ניצבת מירס במקום הראשון עם התעריף הזול ביותר (3.99 לדקת שיחה לעומת כ-5-6 אצל האחרות). נציין כי חיוג מחו"ל ללקוחות מירס אינו מופעל באמצעות שירות CallBack, אלא דרך חיוג ישיר מהנייד. הפערים בין מחירי אורנג' וסלקום עומדים על 0.02 אג' לטובת סלקום בכל התעריפים ביעדים שבדקנו.

שירות חו"ל מוזל שמציעה סלקום, אינו מצריך רישום מוקדם וכך גם תעריף החיסכון העולמי של אורנג'. שירות החיסכון שמציעה פלאפון מחייב רישום מוקדם במוקד החברה. מרבית המכשירים התומכים ברשת פלאפון פועלים בטכנולוגיית ה-CDMA, משמע שבנסיעה לאירופה בה נפוצה רשת ה-GSM, לא ניתן להשתמש במכשיר האישי. במקרים כאלה משאילה פלאפון ללקוחותיה מכשיר GSM חינם למשך 30 יום ובעלות של 6 שקלים ליום מעבר לכך. ניתן לשמור על המספר הקיים או לקבל מספר חלופי ולעדכן את ספר הטלפונים האישי. הנוסעים לארה"ב ולארצות המזרח הרחוק משתמשים במכשיר הקבוע שברשותם. שירות פלאפון חו"ל מוצע אגב גם ללקוחות של המתחרות במסגרת השאלת מכשיר חלופי.

מומלץ לשים לב כי לצד תעריפי המפעילות המקומיות, מציעה חברת גלובוס נט תקשורת בינלאומית (www.globos.co.il), שירות CallBack בתעריף אחיד וזול במיוחד של 1.85 שקל לדקת שיחה, מכל היעדים בעולם, בשיחה לטלפון נייח או נייד. אופן החיוג, בדומה למפעילות האחרות, מתבצע דרך מרכזייה. ההרשמה לשירות אינה כרוכה בתשלום או בהתחייבות. החיוב מתבצע דרך כרטיס האשראי לאחר החיוג.

החלפת הסים - שימושי למשפחות

כרטיסי הסים מתאימים לכל מכשירי אורנג' וסלקום (תומכי GSM), ולדגמים מסוימים של פלאפון. החלפת כרטיס סים הופכת נפוצה יותר ואפשרית בשני אפיקים מרכזיים: רכישת כרטיס סים זמני או קבוע, אך יש לדאוג לפתוח את המכשיר לכרטיס סים זר (SIM LOCK) בטרם הכנסתו למכשיר. זאת משום שהמפעילים הסלולריים הפועלים בשיטת ה-GSM, נועלים מלכתחילה את המכשירים לכרטיסי סים אחרים, לטענתם, בכדי להפחית את הסיכון לגניבת המכשיר, והשימוש על-ידי גורם זר.

ניתן לבטל את תכונת הנעילה בנקודות השירות: באורנג' הפעולה כרוכה בתשלום של 90 שקל ללקוחות שאינם משתייכים לתוכנית בהתחייבות, וסכום גבוה יותר המשתנה בהתאם לחוזה, ללקוחות במסלולי התחייבות. בסלקום עלות פתיחת המכשיר היא 73 שקל. בהשאלת מכשיר תומך GSM מפלאפון, ניתן להחליף את כרטיס הסים ללא צורך בהליך פתיחת המכשיר.

כרטיס סים קבוע ניתן לרכוש בארץ טרם הנסיעה, וכך לאמץ מספר חו"ל הניתן גם להעברה בין בני המשפחה. כרטיסי הסים מציעים תעריפים זולים לעומת מחירי החיוג דרך הסלולרי בכל המפעילות, יתרון נוסף הוא שבמרבית היעדים אין חיוב על שיחות נכנסות. לדוגמה, "קשר עולמי" (www.sti.co.il) המשווקת כרטיס סים הפועל על רשת של מפעיל מאנגליה, התקף ב-90 מדינות. עלות הכרטיס - 159 שקל. הכרטיס תקף לשנה, וניתן להארכה בתשלום של כ-80 שקל לשנה נוספת. התעריפים משתנים בכול מדינה ונעים סביב 2-2.3 שקל לדקת שיחה מאירופה.

לטסים לארה"ב, מוצע כרטיס סים אמריקאי בעלות של כ-85 שקל (20 דולר) ובתעריף זול במיוחד של 1.4 שקל (35 סנט) לדקת שיחה לישראל. כרטיס הסים הזה תקף רק כאשר נעשה בו שימוש לפחות פעם בחודש.

"גלובוס נט" תקשורת בינלאומית, משווקת כרטיס סים עולמי הנשען על רשת מאסטוניה, התקף ב-145 מדינות במחיר של 150 שקל, ללא תוקף שימוש. כרטיס הסים של גלובוס נט מציע תעריף אחיד בחיוג לטלפון נייח או נייד. כך למשל תעריף החיוג ממרבית היעדים באירופה הוא 3 שקלים לדקת שיחה, אולם, ביעדים מסוימים כארה"ב, תעריף הסים הקבוע גבוה במיוחד (כ-16 שקל, לפי תעריף של 4 דולר לדקה), במקרים אלה מציעים בגלובס נט לרכוש כרטיס מקומי ולהתחבר לשירות הגלובלי בעלות של 2.90 לדקה.

בכרטיס הסים הקבוע החיוב נערך אחת לחודש. ממשקים אישיים באתרי האינטרנט של החברות מאפשרים לצפות ביתרה ובחיובים.

כרטיס זמני: את הכרטיס הזמני ניתן לרכוש בארץ היעד בשיטת PREPAID לפי סכום וכמות פעימות מסוימת, ומחירו נע בין 6 ל-10 דולר. תוקף השימוש בכרטיס מוגבל ל-3 חודשים עד שנה, בהתאם לתנאי הכרטיס. לכרטיס זמני יש מספר חסרונות: ראשית, מספר הטלפון משתנה; שנית, המידע השמור בכרטיס הסים הקבוע, כמו ספר טלפונים, אינו קיים; שלישית, אם הביקור בחו"ל כולל מעבר בין ארצות, בכל אחד מהיעדים יש להצטייד בכרטיס סים חדש, ובמספר בהתאם.

ומה יתרונותיו של סים זמני? מחירי השיחות זולים יותר בחיוג בארץ בה אתם שוהים, והשיחות הנכנסות כרוכות בעלות נמוכה, אם בכלל.

ניתן להתחבר לשירות ה-PREPAID בגלובוס נט למשל וליהנות מהתעריף הקבוע של 2.90 שקל לדקת שיחה לטלפון נייח או נייד.

דקת שיחה