בנק לאומי מכר את הקולנוע הראשון בת"א ב-7.7 מיליון דולר במכרז אינטרנטי ראשון

את מסמכי המכרז האינטרנטי לקחו כ-20 מתמודדים, ובפועל השתתפו בו תשעה מתחרים

ישן וחדש התחברו במכרז ראשון מסוגו של בנק לאומי. הבנק מכר את המבנה ששימש את קולנוע עדן (לשעבר, ראינוע עדן), הקולנוע הראשון של תל אביב הקטנה ושל ארץ ישראל בכלל, תמורת 7.7 מיליון דולר, במכרז מקוון ראשון מסוגו.

משה גנקין, ראש אגף נדל"ן ורכש בבנק לאומי, מסר ל"גלובס" כי את מסמכי המכרז האינטרנטי לקחו כ-20 מתמודדים, ובפועל השתתפו בו תשעה מתחרים. "זהו מכרז הנדל"ן הראשון במדינת ישראל שנעשה בצורה מקוונת. עשינו זאת בצורה זו בשל הביקוש הרב ובשל השקיפות שרצינו שתראה. כל אחד יכול היה להתמודד בצורה שקופה וגלויה, ולראות את ההצעה המובילה ואת מיקומו, בדומה למכירה פומבית ברשת. למדנו שמכרז מקוון, אם הוא נעשה במקום הראוי, משיג גם את התוצאות הטובות", מסר גנקין.

לדבריו, במכרז השתתפו גופים מסחריים ופרטיים. גנקין אמר, כי הקולנוע, המצוי בפינת הרחובות פינס ולילינבלום בשכונת נווה צדק, הוא מבנה לשימור, אך לא שימור מחמיר, ורק הגדר ההיקפית היא לשימור. הקולנוע נפתח בשנת 1914 והוא הורכב משני בתי ראינוע "עדן חורפי" מקורה, וקולנוע קיץ חשוף לשמים. כיום מצויים במבנה המקורה יחידות תפעוליות של הבנק. לפי החוזה, לבנק אופציה להישאר עד שלוש שנים נוספות במבנה. השטח הבנוי הנוכחי משתרע על פני 1,500 מ"ר, וזכויות הבנייה מקנות 135% ואף יותר בתנאים מסוימים.

גנקין מסר, כי מקבוצת המבנים לשימור של בנק לאומי שהיו בבעלות הבנק הוא מכר שניים - את קולנוע עדן ואת מלון ירדן ברחוב אבן גבירול בת"א, כאשר החוזה מחייב את שימורו. ברשות הבנק נותרו שלושה מבנים לשימור: בית מאני ביהודה הלוי 36 בת"א, הצמוד למבנה ההנהלה הראשית של לאומי (חלק מבית לאומי), בית בונם בפינת הרחובות רמב"ן וארלוזורוב בשכונת רחביה בירושלים, וכן המבנה של הסניף המרכזי בירושלים, בתכנון האדריכל אריך מנדלסון, מול כיכר ספרא.