מריסה מאייר, סגנית נשיא גוגל למוצרי חיפוש וחוויית משתמש: "גוגל היא כמו מכונית מירוץ - אתה אף פעם לא יודע אם אתה נוהג מהר או לאט מדי"

גלובסTV מציג מאייר, באירוע הבוקר בתל אביב בשיתוף "גלובס": "נחשפתי בישראל לחברות סטארט-אפ מעולות, ולתובנות מצוינות לצרכי הגולשים" * " אנחנו חייבים להמשיך לגדול ולגייס עובדים"

"גוגל היא כמו מכונית מירוץ - אתה אף פעם לא יודע אם אתה נוהג מהר או לאט מדי". כך אמרה היום (ה') מריסה מאייר, סגנית נשיא גוגל העולמית למוצרי חיפוש וחוויית משתמש באירוע שנערך בשיתוף "גלובס" במסעדת ארקה בנמל תל אביב.

מאייר אמרה את הדברים בהתייחס לדוחות הכספיים האחרונים של גוגל שהחטיאו את תחזיות האנליסטים, והביאו לירידת המניה. בעקבות דוחות אלה אמר אריק שמידט, מנכ"ל גוגל העולמית כי החברה "בזבזה יותר מדי", העסיקה יותר עובדים מהצפוי ברחבי העולם וכמעט הכפילה את תוצאות המו"פ שלה.

"גוגל ללא ספק צריכה לגדול כדי לענות על האתגרים העומדים בפניה", הוסיפה היום מאייר, "וזו הסיבה שאנחנו מעסיקים עוד ועוד אנשים". החברה מעסיקה כיום כ-14 אלף עובדים, לאחר שגייסה כמעט 1,600 עובדים ברבעון החולף.

מאייר ציינה הבוקר כי זו לה הפעם הראשונה בישראל, והחמיאה למרכזי המו"פ של גוגל ישראל בחיפה ובתל-אביב, שלדבריה לא רק מגיירים מוצרים לעברית, אלא מפתחים מוצרים אשר ישמשו את המשתמשים בכל העולם. היא החמיאה גם לסטארט-אפים הישראלים: "יש כאן חברות סטארט-אפ מעולות, ותובנות מצוינות לגבי האינטרנט והצרכים של המשתמשים".

שתי חברות ישראליות שהרשימו את מאייר במיוחד הן ספידביט, סטארט-אפ בן 7 שנים המספק תוכנה להאצת הורדות, הנמצאת בין התוכנות הפופולריות בעולם. החברה מעסיקה היום 30 עובדים, ואחד ממשקיעיה הראשונים הוא יוסי ורדי. חברה ישראלית נוספת שהזכירה מאייר היא פוקסיטיונז (foxytunes), תוסף לדפדפן פיירפוקס השולט בנגני מוזיקה שונים.

בהרצאתה הציגה מאייר כמה מהפיתוחים האחרונים של גוגל בתחום החיפוש, ובראשם החיפוש האוניברסלי, המוסיף מגוון תוצאות לצד התוצאות הרגילות, דהיינו של תמונות, וידאו, מפות, ספרים וכו'. בהשתמשה בדוגמה המפורסמת של "תפוחים ותפוזים" - מה אמור לבוא קודם בתוצאות חיפוש - דיברה מאייר על הדילמות שבהצגת התוצאות מבחינת ההיררכיה בעמוד, האם יש להציג קודם את התמונות, הווידיאו או אחרות.

מאייר דיברה גם על עיצוב, ועל החשיבות של בחינת הממשק מול המשתמשים. לדבריה, ככל שיש יותר פרסונליזציה, כך משתפרת חוויית המשתמש. מצד שני, גוגל אינה רוצה להעמיס על הגולשים עוד ועוד אפשרויות.

בנוגע לפרסונליזציה (התאמה אישית), אמרה מאייר שעם התקדמות הטכנולוגיה ניתן יהיה להציע דירוג עמודים אישי לכל גולש, בהתבסס על היסטוריית החיפושים האישית.

עוד בתחום הפרסנוליזציה, אולם מזווית אחרת, דיברה מאייר על i-google, דף הבית המותאם אישית של גוגל, שהושק השבוע גם בעברית. "בעוד בחיפוש אתה מבקש ומחפש את המידע, ב-i-google אתה מקבל מידע מבלי שביקשת", אמרה.

מאייר סיפרה כי בתחילת הדרך לא ידעה החברה כמה תוצאות חיפוש לשים בעמוד אחד. "כולם שמו 10 תוצאות", אמרה, אז גם אנחנו שמנו 10". בהמשך הדרך, ערכה גוגל משאלים בקרב קבוצות מיקוד לגבי מספר התוצאות הרצויות בעמוד.

לדבריה, מהמבדקים עלה כי הגולשים רצו 25 ו-30 תוצאות בעמוד. הנבדקים חולקו אפוא לשלוש קבוצות - אחת קיבלה 10 תוצאות בעמוד, השנייה 25 תוצאות בעמוד והשלישית - 30 תוצאות.

לדברי מאייר, "איבדנו 20% מהמשתמשים שקיבלו 30 תוצאות בעמוד - למרות שהם אמרו שזה מה שהם רוצים". מאייר הסבירה, כי הזמן הדרוש להצגת 10 תוצאות בעמוד הוא 0.4 שניות, לעומת 0.9 שניות בעמוד של 25 תוצאות - ומכאן נבעה הבעיה.

פרויקט נוסף עליו דיברה מאייר בהתרגשות הוא נושא התרגום, עליו עובדת גוגל במרץ כבר שלוש שנים, וגרסה ראשונית שלו שוחררה לאוויר בגרסת בטא.

על-ידי שימוש בטכנולוגיית תרגום אוטומטי, גוגל שואפת לאפשר לגולשים לגשת לאתרי אינטרנט במגוון שפות, כך שאם גולש יחפש באנגלית ותוצאות החיפוש שלו יכללו אתרים שאינם באנגלית, יוצג לו קישור לגרסה של הדף הזר, המתורגם לאנגלית.

בהתייחסה לפרטיות הגולשים אמרה מאייר: "אנחנו לוקחים את נושא פרטיות הגולשים ברצינות רבה. האמון כאן הוא מאוד מאוד חשוב. אנחנו רוצים שהמשתמשים יידעו בדיוק איזה מידע יש לנו, ואותו הם יכולים לראות בהיסטוריית החיפושים. עם זאת, הגולשים יכולים לבחור גם לא לחשוף את המידע הזה. זה תלוי בהם".

(כתבות וידאו מהרצאתה של מאייר בתל אביב, מופיעות בחלון הוידאו במדור "תקשורת ואינטרנט" באתר "גלובס")