חברות ההיי-טק כבר לא לבד. כל מעסיק ישראלי שמכבד את עצמו מתלבט כיום: גיבוש בכפר בדואי? רפסודה בלב ים? חיפוש מטמון בלב היער?

עד לפני כמה שנים היו ימי גיבוש לעובדים נחלתם של המועסקים בהיי-טק בלבד, אך בשנים האחרונות מחלחל הטרנד לחברות לואו-טק ולארגונים גדולים כבנקים וחברות תשתית. מה מציע שוק הגיבושים, מה עלותו פר עובד ומי צריך את זה בכלל? מיוחד ל"גלובס"

תשאלו כל עובד היי-טק איזה אסוציאציה מעלות אצלו צמדי המילים "בניית רפסודה" או "גשר חבלים" וסביר להניח שתקבלו מכולם תשובה אחידה: "יום גיבוש לעובדים".

עד לפני מספר שנים היו אותם ימי גיבוש נחלתם של עובדי ההיי-טק, אך בשנים האחרונות מחלחל הטרנד גם לחברות לואו טק ולארגונים גדולים כבנקים או חברות תשתית.

ככל שגדל הביקוש, כך עולה גם מספר החברות המציעות את מרכולתן בתחום. גם כאן, כמו בתחומים רבים אחרים, השמיים הם הגבול, וככל שהסכום שמשקיע הארגון גדל, כך מן הסתם גדלה כמות הריגושים שמקבלים העובדים.

בחברות המתמחות בהפקת אירועים עבור חברות מפרידים בין "ימי כיף" לעובדים לבין "ימי גיבוש", שבאמצעותם מבקשים המעסיקים לקבל ערך מוסף. גם אלה וגם אלה נבנים עבור כל חברה בהתאם לצרכיה וליעדיה. בדיקת השוק מצביעה על כך שמחירי ימי גיבוש כמו גם ימי כיף נעים בין 100 ל-300 דולר לעובד, כשרוב החברות הגדולות מוכנות להשקיע סכומים גבוהים מאלה שישקיעו הקטנות.

במקום סדנת מנהיגות

תומר בן דוד, מנכ"ל חברת אורין קיסריה, מסביר כי ימי גיבוש החליפו בחברות רבות את סדנאות המנהיגות הפנים ארגוניות שעברו העובדים אחת למספר חודשים בתחומי הארגון. כיום מדובר בפעילות חוץ המשלבת כיף עם ערכים שמבקש הארגון להטמיע.

"אחד הבנקים ביקש באחרונה להטמיע בקרב העובדים מסר שכותרתו 'שינוי דפוס התנהגות מ'אני מגיב' ל'אני יוזם'. במסגרת הגדרה זו יצרנו יחד עם היועצים הארגוניים של הבנק סדנה שהוגדרה כהקמת מסעדת החלומות. הסדנה ארכה יום שלם, והעובדים טיילו בטבע, אכלו ארוחת בוקר, ולאחר מכן הגיעו לנקודה בה חיכו להם מוצרי מזון גולמיים משובחים, וחוברת שכללה רשימת ספקים ומחירים.

"המשתתפים התחלקו לקבוצות והיו צריכים להקים מסעדה מאפס כשהם 'רוכשים' את הציוד והתפאורה, ותוך כדי גם מבשלים. במהלך היום הסתובבו היועצים הארגוניים בין הקבוצות הפועלות ועזרו להם לפתור דילמות שצצו במהלך העשייה, ואלה היו לא מעטות.

"בסיומו של היום נערכה תחרות כשהציונים ניתנו על סמך היצירתיות, ההוצאות הכספיות, עיצוב המסעדה, וכמובן, האוכל שהוכן בעזרת שפים מקצועיים. יום הפעילות לא הסתיים עם חזרת המשתתפים הביתה, שכן בשלבים מאוחרים יותר נותחו המסקנות במסגרת הארגון והיועצים הארגוניים. עלות יום כזה יכולה להגיע ל-600 שקל ליום, אולם כל הגורמים שחוו ימים כאלה מעידים שהערך המוסף שלהם גבוה בהרבה מעלותם".

"זה כמו לבנות קמפיין פרסומי"

אורלי רחמים, סמנכ"ל חברת עידן חדש, משווה את בניית ימי הגיבוש לבניית קמפיין פרסומי לחברה: "ההפקה כוללת ניתוח של מטרות הארגון, הערכים והמסרים שהוא רוצה להעביר. בניית פעילות להשקת מותג חדש בתוך החברה אינה דומה לבניית פעילות של מיזוג חברות וכדומה. חברות ההפקה הטובות מציעות ללקוחות סל אינסופי של פתרונות יצירתיים הנתפרים במיוחד עבור צרכיו של הלקוח".

לדבריה, מטרת ימי הגיבוש היא לחולל תהליך בעל טווח השפעה רחב היקף. רחמים: "החברות הבינו את החשיבות של הפעילות התוך ארגונית להגשמת המטרות העסקיות של החברה, הם הפנימו את מה שהפנימו כבר מזמן בחו"ל, והיא העובדה שעובד מחובר יותר הוא עובד יעיל יותר, החוויה שנשארת מיום כזה שמשלב אלמנט רגשי וקוגניטיבי היא עצומה ומהווה מנוע לשינוי והטמעת התרבות הארגונית מרמת המיקרו".

ימי תודה

סוג נוסף של ימי פעילות לעובדים הוא "ימי תודה". כאן המטרה אינה בהכרח הטמעת ערכים ארגוניים, אלא תחושת הביחד של העובדים והגיבוש שהוא פועל יוצא מהפעילויות.

אלון כהן, מנכ"ל חברת "נתיבי לכת" העוסקת בהפקת פעילויות וימי כיף לעובדים, מסביר כי עם השנים הולכות ועולות הדרישות מצד החברות, כמו גם מספרן של החברות הפועלות בתחום.

"מי שרוצה לשרוד חייב להמציא כל הזמן רעיונות חדשים, שירגשו את מקבלי ההחלטות ואת העובדים. בהתחשב בעובדה שיש חברות שמדי שנה מוציאות את העובדים לימי כיף או גיבוש, הסטנדרט רק הולך ועולה כל הזמן. כ

"כיוון שכמעט כל אנשי ההיי טק כבר בנו רפסודות וחיפשו את המטמון, הגוונים האחרונים הם פעילויות אתגריות בפארקי חבלים מאתגרים ביערות וסדנאות מכל הסוגים (סדנאות יין, סדנאות צחוק או סדנאות יוגה). להיט נוסף בקרב החברות הוא פעילויות אתניות כמו יום פעילות בכפר בדואי. החברה שלנו מציעה פעילות בכפר נוקדים בדרום, שהפכנו אותו לכפר בדואי. העובדים מגיעים למקום בבוקר, מקבלים ארוחת בוקר בסגנון בדואי, מתלבשים כמו בדואים ובמהלך היום צריכים להתמודד עם משימות כמו חליבת עיזים, כתישת פולי קפה, שאיבת מים מבאר ועוד".

כהן מספר כי אתרים מסוימים בארץ, דוגמת "חווארי מצדה" באזור ים המלח, הפכו לפופולריים: "המקום הפלאי הזה שיצר הטבע הפך כר נרחב לפנטזיות של ארגונים. העובדים מגיעים בשעות החשכה, תוך צעידה קלה המלווה באפקטים דוגמת מפלי אש, ג'גלינג ומעגלי מתופפים עד למקום האירוע. שם, על רקע אפקטים מרהיבים של תאורה, הם נהנים מהופעה של זמרים או להקות פופולריים דוגמת משינה, דויד ברוזה או ריקי גל. חברות ההפקה למדו עם השנים להתגבר על קשיים אובייקטיביים של מיקום וכיום מספקות במקומות אקזוטיים כאלה תנאים של חמישה כוכבים".

חברה נוספת שעלתה על גל הפעילות האתניות היא "אתרי מדבר", המציעה טיולים אתנוגרפיים בנגב. ימי טיול אלה כוללים מפגשים עם דמויות מעניינות במגזר הבדואי, סיורים במקומות יישוב בדואים דוגמת העיר רהט והכפרים הלא מוכרים של הבדואים. במקביל מפעילה החברה גם קורסים בני מספר ימים ללימוד ערבית מודברת, בכפרים בדואים.

18-25 אלף שקל ל-20 איש

מחירי ימי הגיבוש והכיף נעים כאמור בין 100 ל-300 דולר לעובד, בחישוב של 20 משתתפים בקבוצה. בכל המקרים הגדלת מספר המשתתפים תוזיל משמעותית את המחיר למשתתף. אם בחברה מתכננים יום כיף כזה, או שחוויתם אחד כזה ורציתם לדעת מה עלותו הנה כמה הצעות:

1. סדנת מערב פרוע: בחברת אורין קיסריה עולה סדנת המערב הפרוע כ-1,000 שקל לאדם. המחיר כולל פעילות הכוללת תלבושות בוקרים ומשימות דוגמת העברת עדר הכולל 200 ראשי בקר מנקודת ההתחלה עד למכלאה שהמשתתפים בונים בעצמם. המחיר כולל גם ארוחת בוקר ונזיד בוקרים.

2. חפש את המטמון: חברת נתיבי לכת מציעה משחק "חפש את המטמון" בהרי הכרמל בתמורה ל-900 שקל לאדם. יום הגיבוש כולל פעילויות רכובות על אופניים, ג'יפים וסוסים, פעילויות סנפלינג וארוחות בוקר וצהריים.

3. גיבוש על שפת הים: פעילות זולה יותר שמציעה החברה היא יום כיף על שפת הים, הכולל כיבוד ופעילויות בחוף ובמים, תחרויות היתוליות ומוסיקה. המחיר: 300 שקל למינימום 100 איש.

4. סדנת בניית רפסודות: במסגרת הסדנה מתבקשים המשתתפים למצוא כתב חידה הנמצא על אי, ולשם כך הם נזקקים לבניית רפסודה. המחיר: כ-500 שקל לאדם בקבוצות הכוללות 50 איש, כולל ארוחות.