ביה"ד: עבודה במידה סבירה בחופשת לידה אינה שוללת מגבר זכאות לדמי לידה

עוד נקבע כי אין היגיון בכך שכאשר מבוטח נמצא בחופשת לידה, הוא יפסיד את דמי הלידה רק כיוון שמתייעצים עימו טלפונית בנושאים שהוא רגיל לעסוק בהם

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת קבע כי גבר זכאי לדמי לידה מלאים, גם אם עבד במהלך חופשת הלידה. זאת, אם עבד במידה סבירה ופחותה ממידת האינטנסיביות של עבודתו הרגילה.

ביה"ד החליט לקבל את תביעתו של עדי פלנר, בעל שליטה ומנכ"ל בחברה כנרת תקשורת אינטרנט, לתשלום דמי לידה. המוסד לביטוח לאומי (המל"ל) דחה את התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד גיא קונפורטי, בטענה כי התובע אינו זכאי לדמי לידה, כיוון שלא הוכח כי בעת חופשת הלידה לא עסק במשלח ידו. לדברי המל"ל, התובע המשיך לבצע את עבודתו השוטפת בניהול החברה שבשליטתו גם בתקופת חופשת הלידה והוא כלל לא הפסיק לעבוד.

בית הדין קיבל את טענות התובע, לפיהן אין זה סביר להניח שהתובע, מורשה החתימה היחיד בחברה, ייעדר לחלוטין מעבודתו. כמו כן התקבלה טענתו, שאדם המטפל בתינוק שלו יכול להתפנות מעת לעת להגיע לעבודה, כשבן זוגו מועסק במקום אחר רק במשרה חלקית.

ביה"ד קבע כי העיסוק של התובע בענייני החברה בזמן חופשת הלידה לא היה אינטנסיבי אלא סביר. "עיסוק מעין זה, כשהוא נעשה במידה שאינה דומה כלל למידת האינטנסיביות של עבודתו הרגילה, כפי שהיתה לפני כן, וכאשר הוא סביר - אינו אמור לשלול את הזכאות לדמי לידה", נקבע.

עוד נקבע בפסק הדין, כי אין היגיון בכך שכאשר מבוטח נמצא בחופשת לידה, הוא יפסיד את דמי הלידה, רק בשל כך שמתייעצים עימו טלפונית בנושאים שהוא רגיל לעסוק בהם.

ביה"ד קבע עוד כי המל"ל לא גילה מה עמד ביסוד שיקול דעתו לשלול מהתובע את מלוא דמי הלידה; ולא הראה כי התובע קיבל הזדמנות לטעון בפניו טרם הוחלט אם לשלול ממנו את דמי הלידה. לדבריו, במקרה הנדון לא הוכחה סבירות שיקול הדעת של המל"ל ולא הוכח שהופעל שיקול דעת כלשהו. (ב"ל 1119/05).