זו היתה שאלה של זמן: בקשה לתביעה ייצוגית ב-122 מיליון שקל נגד yes בגין השיבושים בשידורים

לטענת התובע, "עם כל הכבוד לניסיונותיה של yes לאתר את מקור התקלות ולהביא לתיקונן, מן הדין שלא תעשה כן אגב חיוב כל מנוייה בתמורה מלאה" * ב-yes כבר מכינים את הפיצוי; החל מסוף השבוע תפתח yes את שירותי ה-pay per view לצפייה בסרטים - בחינם למשך שבועיים

זו היתה רק שאלה של זמן: לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית נגד חברת הלוויין די.בי.אס (yes), וזאת בגין השיבושים בקליטת השידורים בשבועות האחרונים. התובע הייצוגי מעריך את סכום התביעה ב-122 מיליון שקל, שהוא סך דמי המנוי החודשיים של מנויי הלוויין.

התובע, יגאל גרינדלר, שמקום מגוריו אינו מצוין בתביעה, מעיד על עצמו שהוא נוהג לצפות בטלוויזיה מדי יום. לדבריו, הוא משלם ל-yes דמי מנוי חודשיים בסך 228 שקל.

באמצעות עוה"ד שי מילוא ויניב אינסל ממשרד אינסל, מילוא ושות', טוען גרינדלר כי במהלך חודש ספטמבר "ואף עד למועד כתיבת שורות אלה", הוא ושאר מנויי yes "סבלו משיבושים יומיומיים והפסקות ארוכות בשידורי הטלוויזיה, שבאו לידי ביטוי, בין היתר, בשיבושים קשים בתמונה ובקול (הפסקת שידור, עיוותים, ריצודים, רעשי רקע, עצירת התמונה וכו'), עד כדי כך שלא ניתן היה לצפות בשידורים".

אם לא די בכך, הוא מוסיף, הרי שמוקד השירות של yes לא פעל ולא ניתן היה לקבל מהחברה כל שירות או עזרה, לאחר שהחברה פרסמה הודעה ולפיה המוקד קרס והמנויים מתבקשים שלא לפנות למוקד. "קריסת מערכות זו", נטען בתביעה, "הובילה בפועל לידי שיתוק מערך השירות של yes והתעלמות מהנזקים שנגרמו לתובע, כמו לכל מנוייה, שהרי בפועל לא היה ביכולתם לקבל כל עזרה או לצמצם את נזקם, לרבות על דרך ניתוקם באופן זמני או קבוע".

לטענתו, "מדי חודש בחודשו משלמים מנויי yes לדי.בי.אס סכומים נכבדים על מנת לקבל שירות מלא, הולם וראוי, וכנגד תשלום זה הם אמורים לזכות להפיק הנאה מלאה ורצופה משידורי הערוצים השונים".

לפי הפרסומים בעיתונות, הוא מוסיף, yes הודתה כי אכן היו הפסקות שידור ושיבושים קשים במהלך חודש ספטמבר, ואף ציינה שאין היא יכולה להצביע על מקור הבעיה, אך סבורה שייתכן שמדובר ב"שיבושים אלקטרומגנטיים" שמקורם אינו ידוע.

אולם מנגד, הוא מציין, היה פרסום שלפיו חברת "חלל תקשורת", האחראית על הפעלת הלוויין עמוס, הודיעה כי הפסקות השידור והשיבושים בקליטת השידורים אינם נוגעים לעבודת הלוויין ואין מקורם בליקוי תקשורת בין הלוויין לישראל, אלא בתדר ההפצה של השידורים ע"י yes בישראל.

כך או אחרת, נאמר בתביעה, "ועם כל הכבוד הראוי לניסיונותיה של yes לאתר את מקור התקלות ולהביא לתיקונן, מן הדין שלא תעשה כן אגב חיוב כל מנוייה בתמורה מלאה, עבור שירות שלמעשה לא ניתן להם באופן מלא וראוי".

גרינדלר סבור, ש-yes היתה צריכה לפחות להודיע למנויים שהם לא יחויבו בדמי המנוי החודשיים של ספטמבר ושל כל חודש שבו יימשכו התקלות, ואם כבר חויבו - שבכוונתה להשיבם להם, "אולם היא לא טרחה לעשות כן".

בכך, היא הפרה את ההסכם עם המנויים, התעשרה על גבם שלא כדין והתרשלה כלפיהם כשלא סיפקה להם שירות ראוי והולם. לכן, לטענתו, עליה לפצות את המנויים, שמספרם מוערך בכ-535 אלף בתי אב.

התובע הייצוגי טוען, כי בשל חששו שהפסקות השידורים עוד יימשכו והן אינן עומדות להיפסק בקרוב, הוא שומר לעצמו את הזכות לתקן את סכום התביעה בהתאם.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 2460/07).

המחווה של yes: סרטים חינם לשבועיים

בעוד חברת yes עומדת חסרת אונים מול התקלות הטכניות, במישור ההסברתי היא מנסה להתאושש. "אנחנו לא אשמים, אנחנו אחראיים", אמר הבוקר (ג') בני כהן, היועץ האסטרטגי של yes, בתוכנית "עסקים באוויר" של חגי גולן ברדיו 99FM.

כהן אמר כי החברה תפצה את מנוייה הנפגעים מהתקלה המתמשכת, אם כי גם הוא לא ידע לומר מתי תיפתר הבעיה. "ההפרעה אתמול לא היתה בצפון, אלא דווקא במרכז. בעבר היו תקלות גם במרכז וגם בצפון. כל דבר שאגיד עכשיו הוא ספקולטיבי", אמר כהן.

בשעות אחר הצהריים הודיעה חברת yes כי החל מסוף השבוע תפתח לכל מנוייה את שירותי pay per view לצפייה בסרטים - ללא תשלום למשך שבועיים. בחברת הלוויין מדגישים כי לא מדובר בפיצוי למנויים עבור ההפרעות, אלא במחווה בלבד.

ב-yes טוענים בנוגע להפרעות, שצה"ל אישר שמקור ההפרעות הוא בשידורים של אנייה, ככל הנראה גרמנית, השטה במים הבינלאומיים מול חופי ישראל, אולם הפתרון כאמור עדיין לא נמצא.