eBay מוחקת חצי מהשקעתה בסקייפ, 1.43 מיליארד דולר ; זנסטרום פרש

אתמול (ב') הודתה eBay כי העסקה השנויה במחלוקת שבמסגרתה רכשה את ספקית שירות הטלפון האינטרנטי, סקייפ (Skype), לא ענתה על ציפיותיה. אי-ביי ביצעה מחיקה בסך 1.43 מיליארד דולר, קרוב ל-50%, בגין ירידה בשווי השקעתה בסקייפ.

במקביל פרש ניקלס זנסטרום, אחד ממייסדי סקייפ, מתפקיד המנכ"ל, לאחר שלא עמד ביעדי ביצוע שהיו מבטיחים לחברה השקעה נוספת. זנסטרום וקומץ נוסף של בעלי מניות היו אמורים להרוויח 1.2 מיליארד דולר נוספים מהשקעה זו. אי-ביי אמרה שהשינויים בצוות ההנהלה של סקייפ התבצעו ברוח ידידותית, ושהיא מחפשת מנכ"ל חדש לסקייפ מחוץ לחברה.

המחיקה והזעזועים בצוות ההנהלה של החברה התרחשו שנתיים לאחר שאי-ביי חשפה את תוכניתה השנויה במחלוקת להפוך את סקייפ ליחידתה השלישית, לצד יחידת המסחר האלקטרוני ויחידת התשלומים המקוונים.

אף שמספרם של לקוחות שירות הטלפון האינטרנטי המשיך לגדול במהירות, סקייפ לא הניבה את הכנסות המסחר האלקטרוני והפרסום שלהם קיוותה אי-ביי.

"כבר בעת ביצוע העסקה הערכנו שהיא אינה הגיונית מבחינה אסטרטגית, וגם המחיר נראה מופרז", אמר סקוט קסלר, אנליסט בסטנדרד אנד פור'ס. דבריו משקפים את הדעה שרווחה בוול סטריט ביחס לעסקה.

אבל אתמול (ב') הדגישה אי-ביי שציפיותיה ארוכות-הטווח מסקייפ נותרו ללא שינוי, וציינה שאין לה תוכניות למכור את סקייפ. ההודעה משקפת עיכוב בהתקדמותם של שניים מיזמי הטכנולוגיה הבולטים ביותר באירופה.

סקייפ היתה חברת הסטארט-אפ המצליחה ביותר בקרב חברות האינטרנט בעלות הפרופיל הגבוה שהקימו זנסטרום ושותפו, ג'נוס פריס. חברות אלה כוללות את שירות שיתוף קובצי המוזיקה Kazaa, ואת מיזם הווידיאו המקוון Joost.

לפני שנתיים הסכימה אי-ביי לשלם 2.6 מיליארד דולר עבור סקייפ, ולהשקיע 1.2 מיליארד אירו (1.7 מיליארד דולר) אם סקייפ תעמוד ביעדי ביצוע מסוימים בשלוש השנים הבאות. אולם בסופו של דבר הודיעה אי-ביי כי שילמה 375 מיליון אירו בלבד לפירעון כל התחייבויותיה, וסך מחיר הרכישה, על בסיס שערי החליפין הנוכחיים, גדל לכ-3.13 מיליארד דולר.

התשלום החלקי שהוענק לסקייפ בגין עמידה באחד מהיעדים שנקבעו, מתגמל את סקייפ על הגדלת בסיס המשתמשים שלה ל-220 מיליון מאז רכישתה בידי אי-ביי, אמר אחד מדוברי החברה. הדובר סירב להגיב על היעדים האחרים שבהם לא עמדה סקייפ, אבל ההערכה הרווחת היא שיעדים אלה מתייחסים להכנסות החברה.

אי-ביי קיוותה לעשות רווחים מסקייפ באמצעות הפיכתה לפלטפורמה מקוונת רחבה יותר, להגיע למספר גדול יותר של משתמשי אינטרנט כדי לחשוף אותם לשירותי הפרסום של אי-ביי, ולהרחיב את שירות התשלומים המקוונים של אי-ביי - PayPal.

במחצית הראשונה של השנה הנוכחית הסתכמו הכנסות סקייפ ב-168 מיליון דולר, אבל אתמול הודתה החברה שהסכום נמוך מיעדיה לטווח הקצר.