שלמה מעוז: "בעוד 13 חודשים יתחיל מהלך התחזקות רציני של הדולר והוא יגיע ל-4.7 שקלים"

[לאתר המט"ח][לטבלת שערים מצטלבים] מעוז, שחזה לפני 3 חודשים כי התחזקות הדולר דאז היא זמנית בלבד, אומר היום כי הדולר ייעצר ב-3.9 שקלים ויישאר ברמות אלו בחודשים הקרובים * "פישר עשה שגיאה כשהעלה את הריבית וייקח לו זמן להבין את זה" המסחר באופציות משקף לדולר ירידה של 0.3% ל-3.999 שקלים

נתוני התעסוקה החזקים שפורסמו בסוף השבוע בארה"ב תרמו אמנם להתחזקותו של הדולר מול מרבית המטבעות המובילים בעולם ביום שישי, אשר השלים עלייה שבועית של 0.9% מול האירו ו-1.8% מול הין היפני, אולם נראה כי בשוק המקומי השקל הוא הדומיננטי, וגם הנתונים החיוביים מארה"ב לא תורמים להתחזקות הדולר.

היום לא מתקיים מסחר בדולר, אך המסחר באופציות משקף למטבע האמריקני ירידה של 0.35% מהיציג שנקבע ביום שישי לרמה של 3.999 שקלים. ביום שישי, נזכיר, עלה הדולר ב-0.1% ושערו היציג נקבע על 4.013 שקלים, וזאת טרם פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב.

המטבע האמריקני איבד כ-7.5% מול השקל מאז סוף יולי, וזאת לאחר כחודשיים של התחזקות שהחלו במאי. שלמה מעוז, כלכלן ראשי באקסלנס נשואה, צפה במהלך התחזקות זו בשיחה עם "גלובס" כי הדולר לא ימשיך במסלול העליות ולא יגיע אפילו ל-4.4 שקלים.

אמר וצדק. הדולר הגיע ל-4.392 שקלים ומאז נסוג, ונראה כי התחזית של מעוז, לפיה חולשת השקל בזמנו הייתה תוצאה מבריחה של קרנות רבות מהשווקים המתעוררים למשך חודשי הקיץ, וכי בסוף הקיץ יחזרו הקרנות להשקיע גם בישראל ויחזקו את השקל - תחזית זו אכן התקיימה.

הדולר ייעצר ב-3.9 שקלים

"הדולר ימשיך לרדת ויכול להגיע ל-3.9 שקלים", טוען היום מעוז. "אין מה שיעצור אותו כרגע כי האינפלציה תהיה נמוכה בחודשים הקרובים וכדאיות ההשקעה בישראל עולה, כך שאנו נראה המשך העלייה באגרות החוב הנומינליות על חשבון הדולר".

מעוז ממשיך להחזיק בדעה כי הריבית בבנק ישראל גבוהה ובנק ישראל מנסה לווסת את שער החליפין דרך הריבית. לדבריו, נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, טעה כשבחר להעלות את הריבית מ-3.5% ל-4%. "פישר עשה שגיאה וייקח לו זמן להבין את זה", טוען מעוז, ומציין כי "הורדת הריבית לא תבוא כרגע אך אולי בחורף פישר יוריד את הריבית ב-0.25%. לא יותר מזה".

באשר להמשך דרכו של השקל, מעוז סבור כי הדולר יישאר סטטי ב-10 החודשים הקרובים, וברמות של 3.9-3.95 צפוי לחץ מצד הקונים. "יש אובר-שוטינג", מסביר מעוז ומתכוון כי הדולר ירד בחדות מדי והוא צפוי להתייצב. עם זאת, במבט לטווח ארוך יותר, מעוז מאמין בפיחות משמעותי של השקל, שכן הדולר צפוי להתחזק בעולם ומגמה זו לא תפסח על ישראל.

"בעוד 13 חודשים יתחיל מהלך התחזקות רציני של הדולר והוא יגיע ל-4.6-4.7 שקלים בגלל גורמים רבים ובכללם, בין היתר, יציאת ארה"ב מעיראק, חשש מהידרדרות ארה"ב והכלכלה העולמית למיתון ועוד", מסכם מעוז.