לכסף אין ריח: איך לגלות שטרות מזויפים?

תופעת זיוף השטרות אמנם אינה מאוד נפוצה במקומותינו, אך בבנקים הגדולים מדברים על עשרות אלפי שקלים מדי חודש * "גלובס" מספק מספר דרכים שימנעו מכם להגיע לקופה ולגלות שהשטר מזויף

לרוב זה עובר בשקט, כמעט מבלי לשים לב: העיפרון לזיהוי שטרות מזויפים עובר בשלום על השטר שהגשנו זה עתה לקופאית, במקום בו מקפידים על נוהל בדיקה. אבל אחת לכמה זמן מתגלים בכל זאת שטרות מזויפים (במיוחד בני 50 ו-100 שקלים) - תעשייה שמתגלגלת מאחורי הקלעים וגורמת לנזק כלכלי לא מבוטל למדינת ישראל ולבנקים בפרט.

אחת לכמה שנים מנפיק בנק ישראל שטרות חדשים ונותן בהם סימנים, כאלו שאמורים להקשות על חייהם של הזייפנים. הבנקים, כמובן, מפעילים מכשור לאיתור זיופים: כך למשל מתגאים בבנק מזרחי-טפחות במכונה לספירה ומיון שטרות "מהמשוכללות בעולם". המכונה, מספרים בבנק, יודעת לגלות שטרות מזויפים ברמה של 100% וממיינת את השטרות לראויים וללא ראויים. הכסף הממוחזר עובר לסניפי הבנק לצורך הטענה במכשירי הכספומט כדי למנוע מצב של הספקת שטרות מזויפים ללקוחות.

"תופעת זיוף שטרות מזומנים אינה תופעה רחבה", מרגיעים בבנק דיסקונט, "בתהליך הקיים בבנק מועברים שטרות המזומנים מסניפי הבנק לקופה הראשית ושם מתבצע תהליך 'טיפול במזומנים' הכולל הפרדה משטרות קרועים, בלויים ולעתים גם מזויפים. האמצעים שעומדים לרשות הבנק לזיהוי שטרות מזויפים הם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים. כאשר מתגלה שטר מזויף הוא מוחרם ומועבר, על פי הנהלים, למשטרת ישראל ובמקביל נמסר דיווח לבנק ישראל. שטרות מזויפים לא חוזרים חזרה מהקופה הראשית של הבנק למערכת הסניפים".

בבנק לאומי מסכימים כי היקף התופעה מוגבל ומנדבים מספרים מדויקים: עשרות שטרות מזויפים בחודש בבנק עצמו, בהיקפים של 5,000 עד 10,000 שקל.

עם זאת מוסיפים בבנקים כי יש לגלות ערנות בנוגע לאיכות השטר וממליצים כמובן לקבל את השטרות מהבנק כדי למנוע מבוכה. במקרה שלקוח יבקש להפקיד מזומנים ויתגלה בהפקדתו שטר מזויף, אגב, הוא יוחרם וללקוח יימסר אישור על כך שבעזרתו יוכל להגיש תלונה במשטרה, אם ידוע לו מקור השטר.

איך לגלות שטרות מזויפים

אולם גם האדם הקטן יכול לחסוך לעצמו מבוכה והפסד, שעלולות בכל זאת לצוץ במקום ובזמן הלא מתאימים, בעזרתה של מעט ערנות: "יש כמה סימנים שאליהם כדאי לתת את הדעת כאשר מקבלים שטר כסף", אומר אופיר כהן, מנהל מדור קופה מרכזית בבנק מזרחי-טפחות, "הסימנים מתאימים לכל השטרות, ללא תלות בערכם. כדי לזהות אותם, יש להחזיק שטר כסף כלשהו כאשר הדמות שעל השטר פונה אליכם ולשים לב לדברים הבאים:

* מגן דוד: בפינה השמאלית העליונה של השטר מופיע משולש. במבט מול האור, מתלכד המשולש עם משולש נוסף הנמצא בצדו השני של השטר. שני המשולשים מתלכדים לצורת מגן דוד מדויק וסימטרי בהצגת השטר מול האור. על פי רוב, בשטרות מזויפים המשולשים אינם מתלכדים באופן מדויק (למעט זיופים ברמה גבוהה).

* דיוקן מים: בצמוד למגן הדוד נוכל לראות העתק מדויק של הדמות שעל השטר. בסמוך לו, מופיע עיגול קטן ובו מוטבעת האות הראשונה של שמו של בעל הדיוקן. כשמביטים בשטר מול האור, ניתן לראות את הדיוקן, העיגול והאות שבתוכו. ראוי לציין שבמרבית הזיופים קיים ניסיון לחקות את סימן המים המקורי, אך הוא אינו מוטבע בתוך השטר אלא ניתן לראות סימנים חיצוניים על גבי השטר עצמו גם ללא הבטה באור.

* חוט מתכת: בתוך שטר הכסף מושחל חוט מתכת, בערך בגובה שליש השטר. תוכלו לזהות אותו בבירור במבט מול האור. בשטרות מזויפים לא קיים חוט ביטחון.

* ערך נקוב: בפינתו השמאלית התחתונה של השטר מופיע ערכו הנקוב בצבע מוזהב מתכתי. הערך הנקוב מובלט - ניתן להבחין בו במישוש.

* ספרות זעירות: בתוך הערך הנקוב של השטר מופיעות ספרות זעירות, בהירות וברורות בהן מצוין ערכו של השטר פעם נוספת.

* סימן סמוי: בפינתו הימנית התחתונה של השטר מופיע סימן סמוי בצורת משולש המשתלב בעיצוב. המשולש מתגלה כשמביטים בשטר ומניעים אותו לצדדים, לא מול האור. בשטרות מזויפים לא מופיע משולש זה.

לא רק שטרות ישראלים מזויפים מחליפים ידיים בתחומי הארץ, וגם לזיהוי מטבע חוץ מזויף קיימים פתרונות. "פעולה פשוטה שאינה אמורה לקחת יותר ממספר שניות של העברת הכסף במערכת ייחודית לבדיקת שטרות ולרישום מספרים סידוריים של שטרות דולר, אירו ושקל, יכולה להביא בטחון ושקט נפשי לתייר הישראלי בעת המרת מט"ח לקראת נסיעה לחו"ל", אומר עמי יוספסברג, נשיא ומנכ"ל חברת בלמוט, מפתחת מערכת ייחודית ומתקדמת לזיהוי שטרות מזויפים הנמצאת בשימוש בנקים ונקודות המרה בארץ.

המערכת המדוברת, MAGNER 150, מבצעת זיהוי ודאי בשטרות אירו, דולר ושקל ותוך כדי כך רושמת ואף מדפיסה את פרטיהם לרבות מספר סידורי, שטר חדש או ישן, כמות השטרות וערכם, תאריך ושעת ביצוע הפעולה, שם הבנק בו בוצעה הפעולה ועוד. המכונה מסוגלת לספור שטרות במהירות של 1,500 בדקה ומבצעת גם ספירה מעורבת של שטרות ממטבעות שונים במהירות של 1,000 שטרות לדקה תוך קבלת הסכום הכולל, ללא צורך בסידור השטרות לפי סוגם. בחברה מספרים כי התקנת המערכת ב-200 נקודות שונות הגבירה בהן את מחזור המכירות בכ-15%.