"המשק ירוויח 777 מיליון אירו תוך 40 שנה מחישמול מערך הרכבות"

כך עולה מחוות דעת שהעבירה הרכבת לאוצר; הות"ל תכריע מחר האם לאשר את התוכנית

אחד הפרויקטים המרכזיים של רכבת ישראל לשנים הקרובות - פרויקט חשמול הרכבת יגיע מחר (ב') לנקודת ההכרעה, כאשר הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) תחליט האם לאשר להפקדה את התוכנית לחשמול מערך הרכבות הארצי.

הפרויקט, שעלות השלב הראשון שלו נאמדת ב-1.3-1.4 מיליארד שקל, נחשב לאחד מהמרכזיים בתוכנית הפיתוח, ואולם ארגוני הירוקים והמשרד לאיכות הסביבה דורשים לבטלו מחשש לפגיעה באיכות הסביבה והשלכות לגבי רמת הקרינה.

ל"גלובס" נודע כי מנתונים עדכניים שהעבירה הרכבת בשבוע שעבר למשרד האוצר עולה כי הרווח הצפוי מחשמול מערך הרכבות יסתכם ב-777 מיליון אירו לתקופה של 40 שנה (NPV - ערך נוכחי נקי מהוון להיום לאוקטובר 2007), לעומת השקעה של כחצי מיליארד אירו.

מדובר בשיעור תשואה פנימי (IRR) של 11.5%, מה שהופך את הפרויקט לאחד מהיעילים בתוכנית הפיתוח. הרווח השנתי הגלום בפרויקט מסתכם ב-20 מיליון אירו, שהם 100-120 מיליון שקל בשנה.

התוכנית כוללת חישמול 420 ק"מ של קווי רכבת מנהריה ועד באר שבע, בעלות של 489 מיליון אירו. בשלב הראשון, יחושמלו 150 ק"מ של קווי רכבת באזור המרכז, בהם הקווים מת"א למודיעין, כפר סבא, ראש העין, הרצליה ועוד.

ברכבת חוששים שהחלטה של הות"ל שלא לאשר את הפרויקט תגרום לדחייתו לשנים רבות, "אם לא יאשרו את הפרויקט זו תהיה בכייה לדורות ופספוס אדיר מבחינת המשק", אומר מנהל פרויקט החשמול, בני גמר, "החלטה כזו תגרום לפרויקט להיות לא רלוונטי, ותביא לעיכובים משמעותיים עד כדי סכנה לביטולו. אם התוכנית לא תאושר, ייווצר מצב אבסורדי בו הרכבות הקלות בירושלים ובת"א יחושמלו עוד לפני מערך הרכבות הארצי. בנוסף, בלי אישור התוכנית לא ניתן יהיה להפעיל את הקו המהיר (A1) מת"א לירושלים".

לדברי גמר, לפרויקט החישמול יש תועלות משמעותיות מבחינת היכולת של הרכבת לענות על הביקושים בשנים הקרובות, "חישמול מערך הרכבות יאפשר להגדיל ב-10% את תדירות הרכבות וזאת ללא תוספת ציוד. מדובר על הסעת 3 מיליון נוסעים בשנה. חשמול הרכבות יאפשר לשפר את רמת הדיוק או לחלופין להוסיף עוד תחנות לאורך הקווים המרכזיים מבלי לפגוע בלוחות הזמנים".

בעניין הטענות שהעלו ארגוני הירוקים, מציין גמר כי "תחנות ההשנאה נבדקו במסגרת תסקיר איכות הסביבה והוצאנו אותן מחוץ לאזורים מיושבים. לגבי הקרינה שנפלטת מקווי ההולכה והחשודה כמסרטנת, בהתאם להחלטת הות"ל, התקן לפרויקט יהיה התקן השווצרי שהוא המחמיר ביותר בעולם. עשינו מעל ומעבר כדי להתחשב בדרישות איכות הסביבה. אין כל סיבה שהתוכנית לא תאושר במלואה".

לדבריו "ברוב המדינות בעולם מתמרצים לעבור מהנעה בדיזל להנעה חשמלית. הבעיה של המשרד לאיכות הסביבה היא הפגיעה בהיבט הנופי, אבל זה בטל בהשוואה לתועלת הכלכלית ולהפחתה בזיהום האוויר".

יצוין כי הרכבת כבר יצאה במכרז מקדים לביצוע השלב הראשון בפרויקט, והגשת ההצעות נקבעה ל-29 בנובמבר. את שלב המיון המוקדם (PQ) לפרויקט עברו ארבע קבוצות: בלפור ביטי מבריטניה יחד עם השותפות הישראליות דניה סיבוס ואלקטרה; סימנס וחברת הרכבות הסינית צ'יינה רייל וואי; אלסטום מצרפת יחד עם אפקון שבשליטת שלמה שמלצר וקבוצה הכוללת את החברות הספרדיות ELECNOR ו-SEMI.