משרד המשפטים: בתוך שבוע תוצג הצעת חוק להגבלת משך זמן החקירות במשטרה

שר המשפטים, דניאל פרידמן: "בשיטה הנוכחית ניתן לחקור אדם גם במשך 20 שנה; הדוגמה של חקירת ליברמן היא בלתי נסבלת"

"המצב הנוכחי, בו ניתן לחקור אדם גם 20 שנה, הוא בלתי סביר ואי אפשר להשלים אותו ומי שנפגע מכך בסופו של דבר הוא הציבור" - כך אמר היום (ב') שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, בדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, שעסק בהצעת החוק שהגיש ח"כ דב חנין להגבלת משך זמן החקירה במשטרה. "שיטת החקירות הנוכחית מחקה את ההתיישנות. הדוגמה של חקירת ליברמן היא בלתי נסבלת", אמר פרידמן, שהדגיש כי "אין לי קשר אישי איתו והוא אינו חבר שלי".

בתום הדיון הורה פרידמן למחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים להביא בפניו בתוך שבוע נוסח הצעת חוק להגבלת משך זמן חקירה. לאחר דיון ארוך שהתקיים בוועדת השרים הוחלט כי בשבועיים הקרובים ייפגשו שר המשפטים, השר לביטחון פנים ונציגי הדרגים המקצועיים במשרדים הללו בכדי לדון בהצעת החוק של חנין, או להביא הצעה ממשלתית אחרת בעניין לוועדת השרים.

במהלך הדיון הציג פרידמן את הקווים המנחים שהוא רואה כנחוצים להצעה, ואף הדגיש את החובה להגביל את משך החקירה בעבירות שעונשן הוא עד עשר שנים. עוד אמר פרידמן כי יש לקבוע שההגבלה לא תחול על חקירות סמויות או על מי שלא היה חשוד עד שהפך לחשוד, וכן כי תינתן הארכה במקרה של חיקור דין בחו"ל. בנוסף, אמר פרידמן, יש לקבוע כי ההגבלה לא תחול על עבירות ביטחון וכי משך זמן החקירה לא יעכב את השחיתויות. על-פי ההצעה, לשר המשפטים, באישור ועדת החוקה, תינתן סמכות להחריג עבירות נוספות.

עו"ד רחל תורן, יו"ר הפורום הפלילי בלשכה, הודיעה לוועדת השרים לענייני חקיקה כי היא תומכת בהצעה, בשל עינוי הדין והפגיעה בשם הטוב הנגרם לחשודים ולנאשמים. הפיקוח שבהצעה, לדבריה, הוא "מאוזן וסביר" ומוסדות הלשכה ידונו בהצעה בקרוב.