4. אזימוטק

אנזימוטק נמצאת על התפר בין תוספי מזון לתרופות. היא השיקה השנה שני מוצרים וטוענת שתוביל את התחום בעולם

בניגוד לרוב החברות בתחום מדעי החיים, שנחשבות לסטארט-אפים מבטיחים הרבה לפני שהן רושמות מכירות, אנזימוטק נמצאת בשלב המכירות כבר 5 שנים, והיא אפילו רווחית. זה לא המאפיין היחיד של החברה שהופך אותה לעוף מוזר בתעשייה. אנזימוטק נעה על התפר הבתולי בין עולם המזון ועולם התרופות, עד שדי מסובך לקטלג אותה.

היא מפתחת תוספי מזון בעלי פעילות בריאותית, אבל מתאמצת להוכיח את הפעילות בניסויים קליניים כאילו מדובר בתרופה. הרישוי הוא של תוסף מזון, אך יותר ויותר מוצרים שלה משווקים דרך רופאים ובבתי מרקחת, עם אינדיקציות רפואיות מוגדרות, למשל, מוצר לשיפור תסמיני ה-ADHD (הפרעת קשב וריכוז). למוצרים שלה אפשר לקרוא "נוטרצבטיים" - בין תוסף מזון לתרופה.

לחברה יש תשעה מוצרים בשוק בנוסף לתוספים שהיא מייצרת עבור חברות אחרות, ומכירות שכבר מגיעות לעשרות מיליוני דולרים. אריאל כץ, מנכ"ל החברה, אומר כי בשנה האחרונה היא הפכה לרווחית "והרווח הוא בר-קיימא". כלומר, כאן כדי להישאר. "בשורה התחתונה הרווחיות היא נמוכה, כי אנחנו משקיעים המון בחזרה למו"פ ולמפעל, אבל הפעילות בהחלט מייצרת רווחים", הוא אומר.

אנזימוטק ביצעה בשנה החולפת מספר מהלכים אסטרטגיים. היא חתמה על חוזי הפצה ושיווק גדולים בארה"ב, בקוריאה, בהודו וביפן - לכל הסכם כזה פוטנציאל של עשרות מיליוני דולרים. כמו כן היא הקימה מיזם משותף עם חברת תוספי מזון מובילה בשוודיה, שותפה בחברת שיווק בארה"ב שמפיצה לרופאים ורוקחים, והקימה חברה עצמאית בארה"ב המפיצה את מוצריה לחברות מזון. בנוסף אנזימוטק בונה כעת מפעל גדול בארץ, שיעזור לה לספק את הביקוש, שבו איננה עומדת כרגע. הוא צפוי להיפתח לעבודה שוטפת בסוף 2008, אז גם צפויה קפיצה נוספת במכירות, בעקבות הגדלת כושר הייצור.

החברה טוענת שאין לה טכנולוגיית בסיס אחת שהיא סוד הצלחתה, ובכל זאת, טכנולוגיית הליבה על בסיסה הוקמה היא האפשרות לתכנן ולבנות מולקולות שומן חדשות על בסיס הצורך הקליני, בעזרת תהליכים אנזימטיים המפרקים ומרכיבים מחדש את המולקולה.

"כשהגעתי לחברה הייתה לה טכנולוגיית הבסיס, אך לא ידענו מה יהיה היישום", אומר כץ. "הרשינו לעצמנו חצי שנה של עבודה טכנולוגית נטולת מיקוד עסקי כדי לבדוק את השוק ולראות אילו הזדמנויות ייקרו בפנינו. בסוף התקופה התחלנו לפעול בכיוון של תוספי המזון שפעילותם מוכחת קלינית". את החברה ייסד סובחי באשיר, שפיתח את טכנולוגיית האנזימים שלה, יחד עם טלי סיוון.

המשקיעים משכו לכיוון הביוטכנולוגיה, אך כץ האמין בעולם תוספי התזונה החכמים. השנה השיקה אנזימוטק שני מוצרים שפיתחה מא' ועד ת' בעצמה: GPC לתחום הקוגניטיבי ו-Krill Oil להפחתת הסיכון למחלות לב.

רוב המוצרים של אנזימוטק מבוססים על חומצות שומן שכבר קיימות בטבע ומוכרות לגוף האדם, אך זמינות במזון בריכוזים נמוכים. כך למשל, מוצר שפיתחה לתחום שיפור הזיכרון, משתמש בחומר בשם DHA (הנמצא, למשל, בדגים) ומוכר כתורם לבריאות תאי המוח. בניסוי שערכה החברה נמצא כי ה-DHA חודר טוב יותר דרך מחיצת הדם-מוח, כאשר הוא מגיע אליה דבוק למחבר מתוצרת אנזימוטק.

"אני לא רוצה להיתפס כלא צנוע", אומר כץ, "אך אני מאמין שאנחנו באמת שחקן מוביל בתחום התזונה. אנחנו אחת החברות היחידות בתחום שמבצעת ניסויים קליניים מורכבים ומשמעותיים. יצרנו קשר עם לקוחות מפתח והפכנו לגורם חשוב עבורם. המטרה שלנו הייתה להיות חברה ישראלית שמובילה את תחום תוספי המזון בעולם. אני חושב שאנחנו בדרך". ומתי יזכה גם המשקיע הקטן ליהנות מן החברה? "אנחנו לא רוצים להנפיק בועות", אומר כץ. "כך שלא נוציא את החברה לשוק מחר בבוקר. אני חושב שלקראת סוף 2009 אפשר יהיה לדבר על הנפקה". "

אנזימוטק

שנת הקמה: 1998

תחום: תוספי מזון ומוצרים נוטרצבטיים (בין תוסף לתרופה)

הון שגויס: "יותר מכמה מיליוני דולרים אבל לא עשרות"

משקיעים: חממת ניות והמדען הראשי, משקיעים פרטיים, גלעם טכנולוגיות, קרן בירד, עופר היי-טק ומילניום מטיריאלס

מנכ"ל: אריאל כץ

מייסדים: סובחי באשיר וטלי סיוון

מספר עובדים: כ-45, לא כולל עובדי ייצור שיצטרפו לחברה עם השלמת המפעל החדש