הכירורגים

מבין הרופאים המומחים, הכירורגים הם מהמבוקשים ביותר, וסוד גלוי הוא שכדי לקבל טיפול טוב ברפואה ציבורית, לא יזיק לבקר את המנתח שרוצים בו באופן פרטי. מחירה של פגישת הייעוץ המקדימה לניתוח יכול להגיע עד כ-1,500 שקל, כאשר תעריפי ניתוחים פרטיים מגיעים לעשרות אלפי שקלים וניתוחים מורכבים חוצים גם את קו ה-100 אלף שקל. "גלובס" בדק כמה גובים בעלי תפקידים הבכירים בתחום ומה הם חושבים על רפואה פרטית > דיאנה בחור-ניר

ניתוחי השתלות

בישראל לא מתבצעים ניתוחי השתלות אברים באופן פרטי, אלא דרך מרכז ההשתלות הלאומי. רבות מן ההשתלות מבוצעות בחו"ל, בגלל מחסור באיברים להשתלה בישראל.

ד"ר ג'יי לביא

מנהל היחידה להשתלות לב בבית-חולים שיבא ומנהל המחלקה לניתוחי לב. בוגר בית-הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. התמחות בסיסית בניתוחי לב בתל-השומר, ובהמשך במרכז האוניברסיטאי בפיטסטבורג בארה"ב. לא מסתיר את דעותיו בתחומי רפואה, והתנגד ציבורית לקבלת תרומות איברים מסין, כשהתברר שנלקחו מאסירים שהוצאו להורג.

אני מאמין: יש חשיבות רבה לרפואה פרטית: "לפני חמש-שש שנים ביטל היועמ"ש דאז, אליקים רובינשטיין, את שירות בחירת מנתח באמצעות השר"פ, שהיה הרבה יותר שוויוני מהמצב הקיים היום. ביצוע ניתוחי שר"פ אחר-הצהריים לא היו מפריעים לשגרת ניתוחי הבוקר. היום נוצר מצב אבסורדי, שכדי לקבל רופא מסוים על החולה לצאת מגבולות בית-החולים, מה שלא כל חולה במצבו הרפואי יכול לעשות, אף שכל חייו שילם ביטוחים. ניתוחים תלויים גם בסידור עבודה. מאחר שבתחום שלי עושים ניתוחים דחופים, אין לחולה אפשרות לבחור את הרופא שהוא רוצה. בעבר זה עבד שנים רבות יפה מאוד בהדסה, וחבל שזה נפסק, ואני מקווה שהשר"פ יחזור למסגרת הפורמלית הציבורית".

מחיר טיפול פרטי: ייעוץ בתחום כירורגיית לב - 1,000 שקל לפגישת ייעוץ. פגישה שנייה: 500-800 שקל. חולים עם ביטוח כללית-מושלם ישלמו 100 שקל. לא מנתח באופן פרטי.

פרופ' איתן מור

מנהל מחלקת ההשתלות בבילינסון. רוב ההשתלות בישראל מתבצעות במחלקתו. למד בבית-חולים הדסה, התמחה בבית-חולים קפלן ברחובות, השתלם בארה"ב ושימש רופא מומחה להשתלות בבית-חולים "מאונט-סייני" בניו-יורק. אחרי ששב לישראל, כיהן בתפקידים בכירים שונים בבילינסון, בין היתר כמנהל יחידת השתלות כבד, סגן-מנהל מחלקה כירורגית ב', ובחמש השנים האחרונות מנהל את מחלקת ההשתלות. עוסק בהשתלות כבד וכליה, בניתוחי כבד להסרת גידולים, וכן בהשתלות לילדים בשניידר.

"השתלות הן תחום דרמטי לכל ומכל הכיוונים, ויש לצערנו גם טרגדיות", מספר מור. "דוגמה טרייה לדרמה: החודש עשינו השתלה מאח לאחות בת 31, עם מחלת כבד קשה. אחרי שלא נמצא אף שתל, לבסוף אחיה תרם לה מהכבד שלו. היום היא כבר מסתובבת במחלקה. בהשתלות יש לנו קשר ארוך טווח עם החולים. זה לא תיקון של שבר או הוצאת גידול. החולים נקשרים למטפלים, ולהפך. מזמינים לחתונות וללידות, וחשים שנתת להם חיים. בשבוע שעבר עליתי לירושלים לבריתה של ילדה של מושתל כבד. זה מה שנותן ערך מוסף לעבודה, וזה הרבה יותר מכסף".

אני מאמין: חקיקה היא הפתרון למצוקת האברים להשתלה: "באין ברירה, רבים נוסעים כיום לחו"ל. השתלות כליה נעשות בעיקר בחו"ל. השתלות מן החי (מקרוב משפחה) כמעט ירדו מהפרק, גם בחו"ל, בתי החולים שם נסגרים בפנינו, ובקרוב נהיה תלויים בעיקר בעצמנו, כי לצערי הרב אין די תורמים. תרומות אברים הן גם עניין של הסברה ושל יוזמות חקיקה. צריך לחוקק חוק שכל אדם יהיה תורם אלא אם חתם על סירוב, וכן לתת עדיפות בהשתלות למי שחתם על כרטיס תורם. אנשים לא חושבים על תרומה עד שמגיעים לזה. אם תהיה התניה כזו, אנשים יחשבו יותר".

מחיר טיפול פרטי: 800 שקל. אין תשלום נוסף לפגישה שנייה. כמעט לא מנתח באופן פרטי. מנתח לעיתים באסותא ובהרצליה-מדיקל-סנטר (כיסי מרה, הרניות) מבוטחים של קופות-חולים לאומית, כללית ומכבי. כלול בהסכם של תשלום 100 שקל לייעוץ, במסגרת כללית-מושלם. לעיתים נאלץ לבטל ניתוחי מבוטחים, בגלל הזעקה להשתלות, ו"חולים מבינים את זה".

פרופ' רישרד נקש

מנהל מחלקת ההשתלות בבית-חולים איכילוב משנת 94'. יליד צרפת, עלה לישראל לפני 24 שנה. עבד בבילינסון, ו"נרכש" כשחקן-חוץ על-ידי איכילוב, כדי להקים בו את מערך ההשתלות. מומחה לכירורגיה כללית ולמחלות כבד, דרכי מרה ולבלב. עוסק בהשתלות כבד, לבלב וכליות. עיקר עיסוקו - ניתוחים אונקולוגיים להסרת גידולים. מנתח בשיטת הלפרוסקופיה.

נקש למד בצרפת בבית-החולים האוניברסיטאי בניס, ערך השתלמויות בבתי-חולים אוניברסיטאיים בפריז ובמרסיי. כשסיים לימודי כירורגיה בצרפת בגיל 28, היה צעיר הבוגרים באותו שנתון. התמחה בשוודיה בהשתלות מורכבות.

אני מאמין: "אני עובד עם פרופ' קלאוזנר על העיקרון של 'הרחבת גבולות האי-נתיחות', זאת הנטייה בעיקר בתחום האונקלוגי. יש מקרים שהוגדרו לפני כמה שנים כבלתי נתיחים (שלא ניתן לרפא בניתוח). הגזירה של בלתי-נתיח יכולה להיות גזירת מוות באונקולוגיה. היום, לאור המולטי-דיסציפלינריות, כשיודעים לעבוד עם כלי-דם, לכרות אותם ולחבר אותם, מנסים לנתח גם במקרים שהוגדרו כבלתי-נתיחים (כמו סרטן הלבלב עם חדירה לכלי-דם בגידול שלא שלח גרורות), גם אם הניתוח מאוד מורכב, והוא כולל כריתות כלי-דם והרחקת איברים. ימים יגידו אם מה שאנחנו עושים כעת שיפר משמעותית את תוחלת החיים של החולים".

מחיר טיפול פרטי:פגישת ייעוץ - 1,000 שקל; פגישה שנייה - 600 שקל (ההחזרים בהתאם לסוג הביטוח). מנתח בהרצליה מדיקל-סנטר, לעיתים גם באסותא. מבצע הסרת גידולים, הרניות (בקעים), כריתת כיס מרה, הסרת גידולים, שחזור אחרי פגיעות.

מומחים לכירורגיה כללית

כירורגיה כללית היא אחד התחומים הרחבים מבחינת היקף ומגוון הניתוחים המתבצעים. טווח עלות של ניתוחים בסדר גודל קטן (ניתוח פרוקטולוגי, תיקון בקעים, הסרת כיסי מרה) עד ניתוחים מורכבים יותר (ניתוח להוצאת גידולים סרטניים) יכול לנוע בין אלפי שקלים בודדים ליותר מ-120 אלף שקל. העלות בפועל למנותח בעל ביטוח מושלם (אם הניתוח כלול בסל, ויש הסדר עם הרופא) מתחילה ב-1,000 שקל ומגיעה לעשרות אלפי שקלים. במידה ויש אביזרים מושתלים, תהיה עלות נוספת.

פרופ' אברהם צ'רניאק

מנהל המחלקות הכירורגיות בבית-חולים וולפסון, חולון. מומחה בכירורגיה של הכבד, הלבלב ודרכי המרה, וכירורגיה אונקולוגית של מערכת העיכול. תחומים נוספים: כירורגיה אנדוקרינית של בלוטות המגן, וכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת בטכנולוגיה ניתוחית זעיר-פולשנית. בוגר בית-הספר לרפואה בירושלים, התמחה בכירורגיה כללית בשיבא. השתלם בכירורגיה של הכבד והלבלב בבית-חולים המרסמית' בלונדון, ואחר-כך בהשתלות כבד וכליה בבית-חולים ע"ש מלכה אליזבת בברמינגהם, אנגליה. כיהן כמנהל המחלקה לכירורגיה כללית והשתלות בבית-חולים בברן בשווייץ. משם שב לארץ ב-93' לתפקיד מנהל המחלקה הכירורגית בוולפסון.

אני מאמין: "גידולים סרטניים בלבלב ובכבד אינם חשוכי מרפא. אלה גידולים שמאוד מאתגרים אותי. היום נכנסו שיטות וטכנולוגיות חדשות, שמאפשרות טיפול טוב יותר ומאריכות חיים. השיטה המועדפת עליי היא טיפול בשילוב של כירורגיה אגרסיבית עם כימותרפיה אגרסיבית, תוך תגובה על התפתחות המחלה. ניתן לרפא אחוז משמעותי של חולים בסרטן הלבלב ולהאריך חיים, אם כי לא את רובם. גם בגידולים מסוימים ובגרורות בכבד, שנחשבו סופניות, ניתן לטפל בשילוב של כימותרפיה, ניתוח, וטכנולוגיות חדשות, כמו הרס רקמות בשיטות זעיר-פולשנית, הרס גרורות בהכנסת מחט למרכז הגידול, והקרנת אנרגיה של גלי רדיו".

מחיר טיפול פרטי: 1,000 שקל לפגישת ייעוץ לפני ניתוח. מנתח באסותא, במסגרת השותפות "אסיה מדיקל-סנטר" עם פרופ' מיכה רבאו, ועם ד"ר עמיר סולד.

פרופ' ברטי (הרברט) פרוינד

מנהל המחלקות הכירורגיות בהדסה הר-הצופים, כירורג אונקולוגי בכיר בתחומי מערכת העיכול, המערכת האנדוקרינית (בלוטות הורמונליות), מטבוליזם ותזונה בכירורגיה, מומחה להזנה תוך-ורידית כשמערכת העיכול פגועה ולא מתפקדת. עוסק בעיקר בהסרת גידולים ובטיפול במחלות דלקתיות. בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים, התמחה בהדסה ובבוסטון, באחד מבתי-החולים של אוניברסיטת הרווארד.

אני מאמין: "התחדשות היא התרופה לשחיקה אמנם 30 שנות ניסיון בכירורגיה שוחקות, אבל גם לזה יש תרופה. אתה משתמש בפרוצדורות חדשות, משנה גישה למחלות מסוימות שפעם לא ניתחו, והיום כן. בעבר כמעט לא ניתחו את הלבלב, והיום זה הדבר היחיד שיכול לעזור לחולה. ניתוחים לשחזור מערכת העיכול, לפרסקופיות, הם פיתוחים שמחדשים גם אותך. אנחנו לא רק מנתחים, אלא גם מלמדים מתמחים לנהוג בדרך שהיית רוצה שהכירורג המודרני יהיה".

מחיר טיפול פרטי: ייעוץ: 720 שקל. מקבל במסגרת השר"פ.

פרופ' יוסף קלאוזנר

יו"ר המועצה הלאומית לכירורגיה, ראש האיגוד הכירורגי בארץ ומנהל האגף הכירורגי במרכז הרפואי איכילוב. חולש על החטיבה הכירורגית הגדולה בארץ, שבה 110 מיטות אשפוז, 30 רופאים, חמישה פרופסורים, ושש יחידות התמקצעות. מהמובילים והמוערכים בכירורגיה אונקולוגית ומומחה לניתוחי סרטן מורכבים. עוסק בעיקר בגידולים בלבלב, בוושט, בקיבה ובמעי גס, בגידולים חוזרים ובשד.

בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א. התמחה אצל פרופ' רוני רוזין, ולמעשה מנהל היום את מחלקתו. עבד באונ' הרווארד שלוש שנים כחוקר-מוזמן בביה"ס לרפואה.

אני מאמין: פרופ' קלאוזנר סבור שאף התמקצעות היא חיונית, התמקצעות יתר טומנת בחובה בעיה: "רופאים מפתחים ידע ומיומנות יוצאים מהכלל, אבל בתחומים צרים. זה נהדר, אבל גם מסוכן. יש המון מומחים, אך חסרים רופאים שאפשר להגדירם "מומחי-על", כאלה בעלי מבט כולל שלא מתמקד בתחום ובאיבר מסוים, אלא בכל החולה. היכולת להעניק טיפול רפואי, תוך ויסות בין כל המומחים, שמאפשרת לראות את החולה בכללותו, היא ייחודית כיום. הרבה חולים סובלים מריבוי מומחים, אבל חסר להם אבא רפואי, בוס, מנהל או רופא, שיכריעו על הקדימויות. כל אחד מנגן, אבל לא כתזמורת עם מנצח".

מחיר טיפול פרטי: 800-1500 שקל. מנתח פרטי בהרצליה מדיקל-סנטר.

ד"ר עמיר סולד

מנהל היחידה ללפרסקופיה באיכילוב, מומחה לכירורגיה כללית ולכירורגיה זעיר-פולשנית באמצעות חתכים זעירים. משתמש בפרוצדורה של הכנסת מצלמת וידאו וביצוע הניתוח תוך הסתכלות על מסך טלוויזיה. עובד כיום בשותפות עם הפרופסורים צ'רניאק ורבאו באסיה מדיקל-סנטר, ובחצי משרה באיכילוב, מה שמקומם עליו חלק מהברנז'ה, אך מוערך בתחומו. למד רפואה בירושלים בהדסה הר-הצופים, והתמחה חלקית במאונט-סייני בניו-יורק.

אני מאמין: "הגישה של עבודה בשותפות תהיה לדעתי מגמה משמעותית במערכת הפרטית בשוק הבריאות".

מחיר טיפול פרטי: 1,000 שקל לייעוץ. לא גובה בדרך-כלל תשלום לפגישות נוספות, וגם לא לבדיקות ולמעקב אחרי ניתוח, אם אדם נמצא במעקב ממושך.מתאמת הניתוח מראיינת קודם את הפציינטים ומגלה לרבים מהם שיש להם ביטוח פרטי, אף שהם לא ידעו זאת. לרוב ביטוח קולקטיבי ממקום העבודה. אפשר לנצל שילוב של הביטוח הזה ושל הביטוח המשלים.

מומחים לניתוחי גב

עלותם של ניתוחי גב נעה מכמה אלפי שקלים ועד 70,000 שקל, במקרים מורכבים. הטווח העליון מושפע מתוספת קיבוע באמצעות ברגים ומוטות. רוב הניתוחים המורכבים, לאחר החזר מקופות-חולים, עולים 10,000-30,000 שקל. ניתוחים לתיקון פריצת דיסק יכולים לעלות בין 1,500 שקל ועד כמה אלפי שקלים, לאחר ההחזר מהביטוחים.

ד"ר נחשון קנולר

מנהל יחידת ניתוחי גב בבית-חולים שיבא. מהמנוסים בארץ בתחום ניתוחי עמוד שדרה צווארי. עוסק בבעיות עמוד שדרה למיניהן, גידולים בחוט השדרה, חבלות בעמוד השדרה הצווארי, החלפות חוליות ועוד. למד בבית-הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, והתמחה במחלקה הנוירוכירורגית בשיבא. השתלם בארה"ב ב"מרכז שוק טראומה" המסונף לאוניברסיטת מרילנד, ועבד שם כרופא לנוירוכירורגיה וכמנהל היחידה לחבלות ולעמוד השדרה.

לדבריו, אחת מ"מחלות" התחום היא ניתוחי יתר: "אחד הדברים החשובים בניתוחי עמוד שדרה הוא ברירת המקרים כדי להבטיח שאכן הם טעונים ניתוח, ולא טיפול אחר. מצד אחד, בעיות רבות בעמוד השדרה לא אמורות להיות מטופלות בדרך ניתוחית. מצד שני, יש מקרים שדחיית אבחון וטיפול יגרמו לנזק בלתי הפיך".

סוגיה נוספת שהוא מוצא כבעייתית היא הסחבת: "במקרים רבים, בדיקות ההדמיה שנעשות דרך קופות-חולים לזיהוי פריצות דיסק, לחץ על עמוד שדרה, גידולים, מתעכבות שלא לצורך, ולזמן יש משמעות בהחלטה על ניתוח במקרים שבהם הוא נחוץ. לדבריו, במרפאות כאב, כירופרקטיקה, פיזיותרפיה ושיקום גב, בדיקת ה-MRI חיונית לקביעת הצורך בטיפול הראוי, כך שצריך לעשותו מיד, ולא רק כדי להחליט על ניתוח, אלא כדי לאפשר להחליט שלא לנתח.

אני מאמין: גם קנולר סבור שהיעדר שירותי רפואה פרטית פוגע בחולים: "זכותו של אדם לבחור מנתח; זה לא גורע מהרפואה הציבורית. כיום כרופא, אסור לי על-פי חוק להבטיח למישהו שאנתח אותו. השר"פ יכול היה להיות רעיון מצוין".

מחיר טיפול פרטי: 1,200 שקל לייעוץ ראשון. 600 לפגישה שנייה.

ד"ר יגאל מירובסקי

מנהל היחידה לטיפולי גב בבית-חולים אסף הרופא, מאז שנת 96'. למד רפואה באוניברסיטת תל-אביב כעתודאי, התמחה באורתופדיה באסף הרופא, עבר השתלמויות בשווייץ בנושא עמוד שדרה ועבד ב"מרכז לעמוד השדרה" בניו-יורק. מתואר על-ידי קולגות כ"רופא ומנתח טוב, רציני, ישר, מקצוען, בעל אבחונים טובים. אחד מארבעת המובילים בתחום, שהמומחיות שלו היא תיקון מומים מולדים בעמוד השדרה.

אני מאמין: "מנתחים חיים במתח עצום. בתחום הניתוחים כל רגע יש הפתעה, כך שהמקצוע מעורב בהמון מתח. אני לא ממליץ עליו לחבריי שרוצים לחיות עד גיל מבוגר, אבל אני את המקצוע לא הייתי מחליף".

מחיר טיפול פרטי: ייעוץ - 700 שקל, בדיקה חוזרת ללא תשלום. מנתח באסותא תל-אביב ובראשון-לציון, בעיקר ניתוחים שקשורים בתהליכי שחיקה של עמוד השדרה ובפריצות דיסק.

ד"ר ראובן גיפשטיין

אורתופד, מנהל המחלקה לטיפול בעמוד השדרה בבית-חולים מאיר בכפר-סבא משנת 92'. למד רפואה בטכניון בחיפה, התמחה בבעיות בעמוד השדרה בארה"ב במיאמי, בג'קסון-ממוריאל-הוספיטל. הראשון שהקים יחידה עצמאית לטיפול בעמוד השדרה בתחום האורתופדיה, שהייתה לספינת הדגל של קופת-חולים כללית בתחום זה.

מוכר כמנתח הגובה מעט כסף ומטפל בפציינטים רבים, מה שמסביר את רשימות ההמתנה הארוכות לקבלת תור אצלו.

אני מאמין: גיפשטיין, הידוע כרופא רבגוני העוסק בכיוונים עכשוויים, דוגל בגישה של פולשנות מינימלית ובפרוצדורה רפואית השנויה עדיין במחלוקת מקצועית, של שאיבות דיסק (סחוס) 'להקלה' על כאבי-גב. מידת הסיוע לחולים נתונה בוויכוחים גדולים. לדבריו, היתרון בטיפול זה שהסיכון בו אינו גדול. לטיפול יש אמנם סיכויי הצלחה קטנים משל ניתוח, אך הפרוצדורה מאפשרת לחסוך ניתוחים במקרים מסוימים.

מחיר טיפול פרטי: ייעוץ ראשון - 350 שקל; ייעוץ שני - 250 שקל (תעריף קבוע זה שנים). מלבד במאיר, מנתח גם באסותא וגם בהרצליה-מדיקל-סנטר. עלות הניתוחים: בין 1,500 שקל לעשרות אלפי שקלים, תלוי בסוג הניתוח ובסוג הביטוח הרפואי.

ניתוחי ילדים

בישראל אסור לבצע ניתוחי לב בילדים בבית-חולים פרטי, לאור ההיערכות המורכבת הכרוכה בגיבוי של טיפול נמרץ ילדים, שנחשב לייעודי ולמסובך.

ד"ר שלום מיכוביץ'

מנהל יחידת נוירוכירורגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מתמחה בגידולים מח ועמוד שדרה, מומים מולדים, מתמחה בגידולי ראש ועמוד שדרה ומומים מולדים בילדים. משמש גם ממלא מקום מנהל המחלקה הנוירוכירורגית בבלינסון.

למד בבית הספר האוניברסיטאי בהדסה ירושלים, והתמחה בבית חולים לילדים בטורונטו (סיק צ'לדרן הוספיטל). בשנת 92' הגיע לארץ, למחלקה הניורכירוגית בביילינסון, בתפקיד רופא בכיר, והקים את היחידה לנוירוכירורגיה בשניידר.

אני מאמין: "כשמדובר בילדים, כל העבודה שלנו היא מיקרו כירורגית. זה לא תפקיד מדכא, זה תפקיד שיש בו הרבה מאוד שמחה. מובן שיש מקרים עצובים שבהם לא ניתן לעזור, אבל יש מקרים רבים של ילדים שנותחו והבריאו, אני אפילו מוזמן לשמחות שלהם". המקצוע שלנו, לדעתי, נהנה מההתפתחות הטכנולוגית הכי גדולה ברפואה - יש אמצעי הדמיה שהם שקולים לג'י-פי-אס במכוניות. אנחנו יכולים להגיע למקומות רגישים שהמורים שלנו לא חלמו שנוכל להגיע אליהם, בלי לגרום נזק לחולים. החולים מתאוששים בצורה בלתי רגילה".

מחיר טיפול פרטי: 800 שקל לפגישת ייעוץ. מנתח מבוגרים באופן פרטי. ילדים הוא מנתח בבית החולים, משום שלטענתו האמצעים בבית חולים שניידר מספיק טובים ולא ניתן למצוא אותם בחוץ. מנתח באסותא ובהרצליה מדיקל-סנטר.

ד"ר דוד משאלי

מנהל היחידה ומומחה לניתוחי לב בילדים בבית-החולים ספרא בשיבא, זה שמונה שנים. מטפל גם במקרים מורכבים.

מוכר כרופא שאינו מתבייש לומר "אני לא יודע", ולהפנות מטופלים לרופאים-עמיתים, גם בחו"ל. מנתח פגים ותינוקות במשקל לידה נמוך, מתחת ל-2.5 קילו. יהודי דתי, אב לשבעה ילדים, שניים מהם מאומצים ממוצא אתיופי. למד באונ' העברית והתמחה בבילינסון, וכן באוניברסיטת קליפורניה בסן-פרנסיסקו.

אני מאמין: "שר"פ הוא פתרון מצוין. המצב הנוכחי רע מאוד לציבור החולים, כי אחרי השעה 15:00 לא מוצאים בבית-חולים רופאים טובים, היות שרובם הולכים לקליניקות הפרטיות. בנוסף, זה מעודד רפואה שחורה, כי מי שרוצה מנתח מסוים בבית-חולים ציבורי משלם בדרך לא ישרה. הביטוחים המשלימים הם בעיקר לטובת הקופות ולא לטובת החולים. לדוגמה, הורה לילד שנזקק לניתוח לב, לא יכול להשתמש לבחור מנתח".

מחיר טיפול פרטי: 1,000 שקל לייעוץ. החזר מן הביטוח המשלים יקטין את התשלום ל-400 שקל.

פרופ' ברנרדו וידנה

בשנים 1991-2006 ניהל את מחלקת ניתוחי הלב בבי"ח רבין (ביילינסון). למרות יציאתו לפנסיה, ממשיך לעבוד כמנתח בכיר ולנהל את מערך ניתוחי החזה והלב במרכז שניידר לרפואת ילדים. שמו הולך לפניו כאחד ממנתחי הלב "האגדיים" והמובילים. וידנה, בעל 44 שנות ניסיון, התמקד בניתוחי לב בילדים וניתח בהצלחה גם פג במשקל 750 גרם. הוא מבוקש מאוד בכנסים בינלאומיים, פיקח במקביל לעבודתו בבילינסון על יחידת ניתוחי הלב בבית-חולים קפלן, ובשנים 1978-1990 ניהל את מחלקת ניתוחי הלב בבית-חולים איכילוב.

לפני מספר שנים עבר תסחיף במוח: "היה לי מזל עצום. הוציאו את הפקק והכול נשאר כמו שהיה. זה היה כמו להיות תלוי על חבל שחתכו אותו, ונפלתי על הרגליים. אחרי שבועיים חזרתי לעבודה".

מאמין בזכות קיומה של רפואה פרטית: "כשהיא מחוץ לכותלי בתי-החולים הציבוריים היא חיונית מאוד לכל מי שרוצה ונזקק לה, בדומה למי שבוחר לנסוע ברכבת או באווירון. אם לחולה יש יכולת לנסוע במחלקת עסקים, למה לא לתת לו את הזכות הזו? העולם הדמוקרטי מבקש רפואה פרטית, אדם רוצה לדעת מי יטפל בו. אפילו כשקונים בגד מחפשים פירמה, וכך גם עם הרופא".

לימודים והתמחות: למד באוניברסיטה הלאומית של קורדובה בארגנטינה, התמחה בארה"ב (בפאאלו בניו-יורק), ובישראל בבית-חולים בילינסון.

אני מאמין: "אני מאמין במצוינות ולא מעגל פינות. זה נובע מרצון עז להתקדם ולהפוך את המקצוע למשהו מושלם. עבור כל חולה שאני מנתח, אני מנסה לעשות את המקסימום האפשרי. יש לי פינה חמה בלב לילדים - זו זכות עצומה לטפל בילד חולה. בלב של ילד עלולים להימצא פגמים רבים, כך שלרפא אותו היא זכות שלא ניתן להסביר במילים.

"אף שהלב שלי נוטה לטיפול בילדים , ברגע האמת, בעת הניתוח, אני מעניק טיפול זהה לאדם מבוגר ולילד קטן. האדם הכי מבוגר שניתחתי היה בן 94 והקטן ביותר פג ששקל 750 גרם, וזה היה כרוך באותה חרדה ובאותו מאמץ".

מחיר טיפול פרטי: 1,000 שקל לפגישה ראשונה, ובדרך-כלל אין צורך ביותר. אחרי ניתוח אין צורך בתשלום נוסף. מנתח בהרצליה מדיקל-סנטר ובאסותא. מבצע ניתוחי מעקפים, מסתמים, ושילובים שלהם, וכן ניתוחים לתיקון מומים מולדים בגיל בוגר. אין ניתוחי לב פרטיים של ילדים.

מומחים לנוירוכירוגיה

תשלום למנתח פרטי, לא כולל עלויות בית-חולים וימי אשפוז, נע בין 3,000 ל-6,000 דולר. העלות לחולה עם ביטוח משלים תהיה 2,500-10,000 שקל. בביטוחים המשלימים: ההשתתפות העצמית הנמוכה למנותח היא בקופ"ח כללית, והגבוהה ביותר במאוחדת. בביטוחים פרטיים ההשתתפות העצמית היא הנמוכה ביותר.

פרופ' צבי רם

מנהל המחלקה הנוירוכירורגית באיכילוב. מומחה לגידולי מוח. למד רפואה באוניברסיטת תל-אביב, התמחה בשיבא. עוסק במחקר בתחום של גידולים ממאירים בטכנולוגיות חדשניות, יו"ר הוועדה לטיפול בגידולי מוח של האיגוד האירופי לנוירוכירורגיה. מתוקף התפקיד, מנהל הרבה מאוד מחקרים בינלאומיים רב-מרכזיים שנעשים ב-50 מרכזים בעולם. ידוע כמקצועי, אנושי וזמין לחולים.

אני מאמין: "הדבר שאנו מציעים לחולים במערכת הציבורית והפרטית הוא להפוך למשפחה אומנת בשבילם. מלבד טיפולים אקוטיים, החולים מקבלים 'הורים מאמצים' לאורך המחלה שלהם משתי המערכות. לחולים ולמשפחות יש כתובת אחת, שהם יכולים לפנות אליה ביום, בלילה ובכל שעה. האתגר בתחום הזה ענק, והוא מחייב תכונות של חמלה, שהן בלתי ניתנות ללמידה".

מחיר טיפול פרטי: פגישת ייעוץ - 1,000 שקל. מנתח באסותא.

פרופ' משה הדני

מנהל המחלקה הנוירוכירוגית בבית-חולים שיבא. מומחה לגידולים לא ממאירים של המוח ולגידולים של יותרת המוח, וכן לכלי-דם מוחיים. למד רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, התמחה בנוירוכירורגיה בבית-חולים שיבא והשתלם בבית-חולים של המרכז הרפואי של אוניברסיטת ניו-יורק (אן.ווי.יו מדיקל-סנטר). היה יועץ לחברה ישראלית ("אודין" מיוקנעם), שפיתחה מכשיר MRI המאפשר לבצע הדמיה תוך כדי ניתוח מוח, שנרכש ע"י "מטרוניקס".

אני מאמין: "גישתי היא: תמיד צריך לקבל חוות-דעת שנייה, ואני ממליץ זאת גם לחולים. לשם כך, אני בקשר עם מומחים נוספים, כשהכול פתוח וגלוי".

טיפול פרטי: 1,000 שקל לפגישת ייעוץ, כולל פגישה שנייה, עד חודשיים אחרי הניתוח, לרבות הבאת צילומים לחוות-דעת ללא תשלום. מנתח באסותא.

מומחים לניתוחי חזה

המחירים לניתוחי חזה פרטיים הם 15,000-60,000 שקל לניתוח. הניתוח הפשוט ביותר הוא לקיחת ביופסיה מן הריאות, והניתוח המורכב והיקר ביותר הוא כריתה חלקית או מלאה של ריאה. לאחר מימוש הביטוח של קופות-חולים, טווח ההשתתפות העצמית של החולה הוא 2,000-8,000 שקל.

ד"ר אלון בן-נון

מנהל מחלקת ניתוחי חזה בתל-השומר זה חודשים אחדים, ובנוסף מנהל היחידה לניתוחים טורקוסקופיים בחזה (ניתוח חזה בסיוע ציוד וידאו, דרך שלושה חורים קטנים במקום חתך אחד גדול). למד רפואה באוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לדוקטורט ברפואה ובפיזיולוגיה, עבר מספר השתלמויות בינלאומיות. התמחה ברמב"ם בכירורגיה כללית, לאחר מכן בכירורגיית חזה ולב, ומונה לסגן-מנהל המחלקה לניתוחי חזה. בן-נון, 48, הוא רופא צעיר ומבטיח, שחובת ההוכחה כמנהל המחלקה עדיין לפתחו. זוכה לשבחים על היחס האנושי שלו.

אני מאמין: מקדם את השימוש בווידאו כדי להפחית ניתוחי חזה הפולשניים: "בחודש האחרון ביצענו 85% מהניתוחים בלי לפתוח את החזה. המגמה היא להקטין למינימום האפשרי את החתכים באמצעות ציוד וידיאו ומכשור מתקדם. זה הדור הבא של ניתוחי חזה, שהוא כבר כאן. התחום הזה קיים בעולם כבר כמה שנים. בארץ, אפשר לעשות כמעט את כל ניתוחי החזה בטכנולוגיה הזאת, שבה גם מהירות ההחלמה הרבה יותר טובה".

מחיר טיפול פרטי: לא מנתח באופן פרטי, אלא רק בבית-חולים. עלות פגישת ייעוץ 750 שקל.

פרופ' לאל-אנסון בסט

מנהל את החטיבה הכירורגית ואת מחלקת ניתוחי חזה בבית-חולים רמב"ם משנת 89'. עוסק בניתוחי ריאות, קרום הריאה, דופן בית החזה, ושט, ופגיעות חזה וטראומה.

עלה ארצה מהודו בשנת 79', בגיל 38, כשהיה כבר כירורג כללי ורופא. היות שאביו היה דיקן הפקולטה של בית-הספר לרפואה, הוא למעשה גדל בבית-הספר לרפואה בהודו. למד בעיר אחמדאבד (מזרח הודו, צפונית לבומביי), והתמחה בבית-החולים האוניברסיטאי גוג'ראט. השתלם בכירורגיית חזה בבית-חולים "מאיו-קליניק", במיניסוטה ארה"ב, ששועי עולם מוכרים טופלו בו.

בישראל השתלב במערך כירורגיית החזה ולב בבית-חולים רמב"ם. כיום מתמקד בייעוץ, בניהול ו"בגידול דור תלמידים", ופחות בניתוחים. רופא עמית מתאר את בסט כ"אדם חם ונעים הליכות, לא מאצ'ו, תמיד יש לו זמן לכל דבר, כירורג בחסד".

אני מאמין: אינו עוסק בניתוחים פרטיים כיום: "אני עובד רק ברמב"ם. אני אוהב את החיים הטובים, אבל בבית שאני נמצא בו. אני מעדיף להשאיר מורשת בבית-החולים, ולעשות את כל העבודה בבית החולים. אחרי שתלמיד שלי, ד"ר אלון בן-נון, מונה למנהל מחלקה בשיבא, החלום שלי הוא שיום אחד כל מנהלי המחלקות בכל בתי-החולים יהיו בוגרים שלי".

מחיר טיפול פרטי: 900 שקל לייעוץ.

ד"ר מילטון סאוטה

מנהל המחלקה לניתוחי ריאות במרכז הרפואי רבין, בילינסון. למד בברזיל באוניברסיטה ממשלתית של דרום ברזיל והתמחה באוניברסיטה הנוצרית של ריו-דה-ז'נרו. הגיע לארץ כשמונה לתפקיד מנהל יחידת ריאות בבית-חולים כרמל, ובשבע השנים האחרונות משמש בתפקיד זה בבילינסון.

סאוטה ידוע כרופא מוערך ומתואר כ"עדין וצנוע". כמה מהקולגות שלו מגדירים אותו כמנתח הפעיל הבולט בתחום. במחלקה שלו מנתחים ריאות, ושט, גידולים בבית החזה, דפורמציות בצלעות. הרוב המוחלט של השתלות הריאה בישראל מתבצע בבית-חולים בילינסון עקב אחוזי תמותה ניתוחית נמוכים. סאוטה: "משנת 2000 עד היום עשינו 203 השתלות ריאה, והתמותה הייתה 8%-10%. בשנה שעברה לבדה ביצענו 47 השתלות. מבחינת היקפי העבודה, השתלות הן ה'הובי', התחום העיקרי שלנו הוא אונקולוגיה. 70% מהפעילות שלנו הם טיפולים בבעיות ממאירות בריאה ובתוך בית החזה. אני עוסק גם בכירורגיית ילדים בשניידר. מנתחים תינוקות, החל מפג שנולד עם מומים בדרכי הנשימה, ועד הרבה מקרים, לצערנו, של אונקולוגיה.

"בחצי השנה האחרונה התחלנו לבצע כריתת אונות והסרת גידולים באמצעות חתכים קטנים ובסיוע מצלמת וידיאו. זה ה"להיט" האחרון בתחום, זה נועד להחליף את החתך הניתוחי בין הצלעות, שגורם לכאב רב על הנשימה".

אני מאמין: בהשתלות ריאה אני רואה חולים שהגיעו למחלקה בכיסא גלגלים עם בלון חמצן צמוד, ואחרי הניתוח אני פוגש אותם על רחבת הריקודים באירוע כלשהו. לא לכל החולים ניתן לתת תקווה, אבל לאלו שכן זה נותן המון סיפוק. לצערי, תחום ניתוחי הריאות בארץ מצומצם מאוד. הקסם והכסף של ניתוחי לב לקחו מאיתנו הרבה מנתחים. אני מקווה שעם הירידה במספר ניתוחי הלב התחום יתחזק.

מחיר טיפול פרטי: פגישת ייעוץ עולה 1,000-1,500 שקל. מנתח באסותא ובהרצליה מדיקל-סנטר. ההשתתפות העצמית לעלות ניתוח תנוע בין 900 שקל ועד 6,000 שקל, לאחר החזר מן הביטוח המשלים.

טיפולים וניתוחי לב

מחירו של ניתוח פרטי נע בין 10,000 ל-30,000 דולר, בהתאם למורכבות הניתוח, כולל עלות בית-חולים פרטי ושכר מנתח. ניתוח פשוט יותר נחשב ניתוח מעקפים בפעם הראשונה, או ניתוח להחלפת מסתם. ניתוח מורכב הוא ניתוח לב חוזר, או ניתוח משולב של מסתם עם מעקפים, או ניתוח משולב אחר, שכולל מסתם ואבי העורקים. ההשתתפות העצמית במסגרת ביטוח משלים תנוע לרוב בין 5,000 שקל ל-20,000 שקל, תלוי בקופה. בעלי ביטוחים פרטיים יקבלו כיסוי כמעט מלא.

פרופ' דן ערבות

מנהל המחלקה לניתוחי לב בבית-חולים כרמל בחיפה. נוסף למומחיותו בתחום ההשתלות הוא מומחה לניתוחי מעקפים ומסתמי לב. למד רפואה בהדסה בירושלים, התמחה באיכילוב (אצל פרופ' וידנה), התקבל לעבודה בבית-חולים הרפילד בלונדון, ועבר לאוניברסיטת קיימברידג', שבה ניהל את יחידת ההשתלות של לב-ריאות. בשנת 92' שב לישראל, והקים את יחידת ההשתלות לב-ריאות בבילינסון, בתוך המחלקה לניתוחי לב. זמין למנותחים, גם אחרי שנים, ועונה להם גם בחו"ל. מפגיש מועמדים לניתוח עם מנותחיו בעבר, כדי לסייע להם להתגבר על חרדות.

נקודות ציון משמעותית בקריירה שלו הייתה "השתלת דומינו", השתלה מתגלגלת שבה השתתפו שלושה חולים, שהתבצעה לראשונה בשנת 88' באנגליה, בהשתתפותו. לאחר שתורמת תרמה לב וריאות, הלב שנתרם הושתל במנותח אחר, ומן הלב החולה שלו הוצא המסתם התקין והושתל באדם שלישי. בשנת 95' ערבות השתתף בהשתלת לב מלאכותי זמני ראשון בארץ, וב-2006 הושתל בבית-חולים כרמל לראשונה לב מלאכותי קבוע, כתחליף ללב אדם, בגבר בן 68, שחי איתו זה 10 חודשים.

אני מאמין: רואה חשיבות עליונה בזמינות ובמתן מענה אחרי הניתוח: "אחרי שאני מנתח חולה, אני זמין לו תמיד, והוא יכול להתקשר ולשאול. מבחינתי, מהרגע שניתחתי אותו, אני אחראי לו".

מחיר טיפול פרטי: 1,500 שקל לייעוץ; עלות נמוכה יותר למעוטי יכולת. מנתח באסותא תל-אביב, בהרצליה מדיקל-סנטר ובחורב בחיפה.

ד"ר גדעון סהר

מנהל מחלקת ניתוחי לב וחזה בבית-חולים סורוקה, מומחה להשתלות לב (בסורוקה אין השתלות). עוסק בעיקר בניתוחי מעקפים, מסתמים, טיפול בחולים עם אי-ספיקת לב. רואה את החולה כמכלול הוליסטי, לא רק דרך הצנתור או ה-MRI. משתתף מדי פעם בהשתלות שנעשות בבילינסון.

למד באוניברסיטה העברית בירושלים, התמחה בבילינסון ועבר השתלמויות בתחומי השתלות בבריסל, בפריז ובניו-יורק.

אני מאמין: "כירורגיה זה מקצוע טוטאלי, שדורש מסירות ומקצוענות. לא יכול להיות מנתח בלי התמסרות טוטאלית. אסור שניתוח יהיה 'נתח, שגר ושלח'. את הסיפוק הכי גדול קיבלתי מחולה מבוגר שעבר ניתוח השתלה לפני שנתיים, והיום, כשהוא בן 84, הוא שולח לי גלויות מרחבי העולם. אם הכול הולך למישרין, תוך זמן קצר מקבלים אדם בריא".

מחיר טיפול פרטי: 1,200-1,500 שקל למפגש ראשון. מפגש שני - 800 שקל. לא גובה על ייעוץ של לפני ואחרי ניתוח. מנתח באסותא ובהרצליה מדיקל-סנטר.

עלות ניתוח פרטי: 15-20 אלף דולר. ביטוח משלים יוריד את העלות עד ל-10,000 שקל.

פרופ' דני ביטרן

מנהל כירורגית לב בשערי צדק, מנתח מנוסה בניתוח לב למבוגרים. למד בהדסה ירושלים באוניברסיטה העברית והתמחה בבי"ח הדסה עין כרם בתחום כירורגיית לב-חזה. עבר השתלמויות נוספות בארה"ב ועבד שם כמנתח לב בכיר באחד מבתי החולים המסונפים לאוניברסיטת הרווארד. חזר בשנת 1993 לנהל את המחלקה בשערי צדק.

אני מאמין: דוגל בשקיפות מלאה של ביצועי הרופאים: "כירורגיית לב הוא אחד התחומים הבודדים ברפואה שבו ניתן למדוד באופן מילימטרי את דרגת הביצוע של כל אחד. כדי להימדד לפי רמת התוצאות נדרשת שקיפות, דבר שנמדד כך במעט מאוד מקומות בעולם. במקום זה יש מערכת מסועפת של מידע מפה לאוזן, ומערכת מקבילה של ייעוץ רבני, של הרב פיהרר שקיבל מעמד לאומי. אני אעז ואגיד שזה לא דבר תקין. מצד שני, בגלל המעמד המיוחד שהשיג והודות לידע האדיר שלו, זה יותר מלא כלום. "חשוב שתהיה מערכת של שקיפות מוחלטת לגבי תוצאות ניתוחים כדי שחולה יוכל לבסס את הבחירה שלו (בבית חולים וברופא) בצורה רציונאלית על בסיס תוצאות. ניתן למדוד בסולמות בינלאומיים שונים את הערכת הסיכון של החולה, אנחנו הנהגנו זאת בשערי צדק". על רפואה פרטית: "שר"פ בתוך בית חולים זה דבר מצוין. אנחנו מנתחים את כל החולים תחת קורת גג אחת. בהדסה צריכים להתרוצץ בבתי חולים אחרים ולעזוב את המחלקה באמצע היום. בעיני זה לא תקין. על רופאים שהגיעו לבתי משפט לאחר שהיו מעורבים בכל מיני פרשיות מבזות. אני אומר: "לפתח חטאת רובץ" - בגלל המבנה המעוות אנשים עושים דברים לא תקינים. אני חושב ששר"פ יוצר מערכת יותר בריאה ונקייה גם ברמה המוסרית".

מחיר טיפול פרטי: 800 שקל לייעוץ דרך השר"פ.

ד"ר אהוד רענני

מנהל המערך הכירורגי של ניתוח לב בבית-חולים שיבא. מומחה בכירורגיית לב, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיית לב-חזה. היה מתמחה של פרופ' וידנה. רענני קיבל קרדיט אדיר ממנהל שיבא בעת המינוי, והוא עומד בציפיות. מוערך-מוגדר בקרב הקולגות כ"כוכב עולה" ("להיות ראש מחלקת ניתוחי לב, בגיל 45, זה לא עניין של מה בכך"), והמחלקה שלו הפכה היום לאחת הבולטות בארץ. לדברי חולים שטיפל בהם, הוא "אדם ומנתח נפלא שאינו מונע משיקולים כספיים". רענני מוכר כמנתח שמעדיף לנתח דרך הרפואה הציבורית ולא באופן פרטי, ושמעניק למטופליו ברפואה הציבורית טיפול זהה לזה שמקבלים מטופליו הפרטיים.

בוגר בית-הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, התמחה בניתוחי לב וחזה במרכז רפואי רבין, בילינסון. עבר השתלמות קלינית בניתוחי לב באוניברסיטה בטורונטו.

אני מאמין: "אני מאמין שהגורם המנטאלי משפיע לטובה על ההחלמה מהניתוח, וממליץ לחולה לעבור קואוצ'ינג אצל אחיות חדר ניתוח כחלק מההחלמה וכדי להקל על חזרתו לחיים רגילים. הרבה מהחולים שלנו הם אנשים צעירים, בני 40-50, שהניתוח גורם להם לטראומה קשה, וקשה להם לשוב מהר לפעילות רגילה. האימון האישי עוזר להם בכך. מחקרים מעידים כי השימוש בטכניקת הקואוצ'ינג משפרת את התוצאות הניתוחיות. שלושה מפגשים ראשונים הם על-חשבון בית-חולים, ומי שממשיך ישלם 200-250 שקל למפגש".

מחיר טיפול פרטי: 1,500 שקל לייעוץ פרטי; אין עלות לפגישת המעקב אחרי ניתוח. מנתח באסותא תל-אביב וברמת-מרפא בפתח-תקווה.