7 המופלאים: המרצים העסקיים המחוזרים ביותר על ידי חברות וארגונים ובישראל

התאוצה בשוק המרצים העסקיים בארגונים בישראל, מובילה לרמות שכר גבוהות וחסרות פרופורציות ביחס למאמץ הנדרש מהמרצים. ככל ששכר המרצים עולה כך עולה הדרישה לשירותיהם, אבל גם עם רמות שכר שמגיעות לעשרות אלפי שקלים לשעת הרצאה, הם עדיין לא יכולים להתחרות באירופאים ובאמריקנים. "גלובס" אסטרטגיה - פרויקט מיוחד

"אל תכתבי שאני מרצה בתדירות כזו גבוהה", מפציר בי אחד המרצים העסקיים המבוקשים יותר בארגונים. "עוד יעשו עלי ‘עין'". כשאני מזכירה לו שאדם רציונלי אמור להיות חף משיקולים של אמונות תפלות, הוא מצטחק ואומר: "למה לי לנקר עכשיו עיניים? את לא מכירה את הישראלים? אני רואה כבר את כל ה'קנאים-טמעים' מתחילים לחשב כמה כסף אני עושה בחודש ולתקוע לי מקלות בגלגלים...".

מרצה מבוקש אחר התלבט בקול רם בעניין מס הכנסה. "רק שלא יתלבשו עליי אלו עכשיו... לא רוצה להיות בפרוז'קטורים שלהם".

אז נכון שאין במחוזותינו יותר מדי פרגון להצלחה עסקית של מישהו אחר, על אחת כמה וכמה כשמדובר באנשים שעושים את פרנסתם בדיבור, ואולי זו גם הסיבה המרכזית לכך שמרצים ישראליים עסקיים חשים לא פעם תחושה אמביוולנטית בנוגע לרמת החשיפה שהם רוצים לתת לעיסוק שלהם: מצד אחד, הם יודעים שהפומביות ממתגת ומזרימה הזמנות והזדמנויות, ומאידך, הם לא ממהרים לחשוף מהר מדי מידע על חלטורה צדדית שמכניסה פי כמה וכמה מן המקצוע המרכזי שלהם.

ככל שחוקרים את סוגיית ההרצאות בארגונים יותר ויותר, מתחוור ששכר המרצים הגבוה, רמת שכר חסרת פרופורציה לגודל המאמץ, היא זו שמחוללת את התכונה וההתרגשות מסביב - גם אצל המרצים עצמם.

אחד מהם מתוודה שהוא אפילו מרגיש סוג של אשמה על השכר שהוא גובה לשעת הרצאה. "חשבתי להעלות עכשיו את מחיר ההרצאה", הוא מספר לי.

"אני כל כך מבוקש, שגם אם אכפיל את התעריף שלי - אני משוכנע שכמות ההזמנות לא תצנח. להיפך: זה רק ימתג אותי גבוה יותר. אבל לא נעים לי מעצמי. כבר היום אני מרוויח בשעה אחת את מה שאבא שלי מרוויח בחודשיים... זה כמעט מייצר תחושת אשמה בפנים. אני יוצא מכל הרצאה בתחושה של התעלות-רוח, ועוד משלמים לי על זה...".

סוכנויות המרצים בארץ מאשרות את האנומליה של השוק ואת פרדוקס המחירים שקיים בענף ההרצאות. ישנם מרצים שההצלחה בתחום סחררה אותם והם מרשים לעצמם להקפיץ מחירים בלי לעשות חשבון. אבל באופן מפתיע חוקים כלכליים שעובדים בכל מקום אחר לא חלים על התחום הזה. לא רק שכמות ההזמנות לא פוחתת - היא אפילו עולה.

יצאנו לבדוק מיהם אותם מרצים עסקיים מבוקשים בארגונים, הצלבנו מידע שזרם מסוכנויות וממנהלי הדרכה של ארגונים בולטים במשק. השמות שצפו בשכיחות הגבוהה ביותר היו הבסיס לגיבוש רשימת "המרצים העסקיים המבוקשים ביותר בארגונים".

* דורון אראל

* ד"ר אביעד גוז

* ד"ר חיים שפירא

* עופר ברייר

* אריה מליניאק

* ד"ר צבי ברק

* ד"ר עומר מי-דן