כישלון צורם בתהליך ההפרטה של מפעל מגן

הליקויים גרמו הפסד לקופת המדינה * לינדנשטראוס: "ראוי ליישם את הלקחים בעת הפרטת תעש"

דו"ח מבקר המדינה מצביע על שורת כשלים מתמשכים בחברה הממשלתית תעש. בבדיקת המבקר התגלו בעיות בניהול המלאי, וכן מתברר שמידע שנמסר למתמודדים על רכישת מפעל הנשק הקל מגן, חברה בת של תעש, היה לא מלא ולא מדויק. עוד עולה כי הלחץ על הנהלת החברה למכור מיד או לסגור מיד את המפעל המתקשה, גרם לכך שתעש לא קיבלה את התמורה הצפויה עבור מגן.

יתרה מכך; גם לאחר השלמת המכירה לקבוצה בראשות איש העסקים סמי קצב במחיר נמוך משמעותית מהסכום בו דובר בתחילה, ממשיכה המדינה לשאת במישרין ובעקיפין בחלק ניכר מהתחייבויותיה והוצאותיה של מגן, באמצעות כספי מדינה המועברים לתעש.

המבקר ממליץ כי נוכח ההפרטה הצפויה של תעש, "ראוי כי רשות החברות, משרד האוצר ומשרד הביטחון יפיקו לקחים מהליקויים המשמעותיים שפורטו בדו"ח ויבחנו כיצד ליישמם בעתיד בעת הפרטת תעש". יש לציין כי אמנם ועדת השרים להפרטה קיבלה החלטה על מכירת תעש כבר באוגוסט 2005 וההחלטה אושרה בממשלה, אבל שר האוצר רוני בר-און, כמו קודמיו אברהם הירשזון ואהוד אולמרט, ושר הביטחון אהוד ברק, כמו קודמיו עמיר פרץ ושאול מופז, נמנעים מלטפל בנושא.

פרשת מכירת מפעל מגן, המפתח והיצרן של הרובה "תבור", החלה ב-2002. שנתיים לאחר מכן נמכר המפעל לג'נרל דיפנס, לפי מחיר עסקה של 23.8 מיליון דולר, הכולל שווי מלאי של כ-17 מיליון דולר. הקונה, משנכנס למסמכי החברה, חזר בו מהרכישה, תוך תשלום מיליון שקל לתעש. לאחר חצי שנה חתמו אנשי התעש דאז, הדירקטוריון בראשות היו"ר אריה מזרחי, המנכ"ל אהוד גנני וסמנכ"ל הכספים זוהר ינון, על הסכם עם החברה של סמי קצב. הפעם מחיר העסקה נקבע לפי כ-9 מיליון דולר, הכולל מלאי בסכום של 7-8 מיליון דולר. אלא שאחרי כחודשיים סוכמה המכירה תמורת 2.7 מיליון דולר בלבד. השלושה כבר אינם חלק מהנהלת החברה.