דו"ח מבקר המדינה: כל עובד שני בנמל אשדוד קרוב של עובד אחר; בן-אליעזר טיפל בפניות של פעילי מפלגת העבודה לסידור עבודה בחברת החשמל

לינדנשטראוס מצא "העדפת קרובים בוטה בכל החברות הממשלתיות הגדולות" * המבקר על שר התשתיות בן-אליעזר:"מעורבותו עלולה לפגוע בחובת הנאמנות שלו כלפי הציבור" * לדיווח נרחב על כל ממצאי דו"ח המבקר

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, פרסם היום (ב') דו"ח חמור במיוחד המתאר תופעה רחבה ומדאיגה של העדפת קרובי משפחה בחברות וברשויות ממשלתיות. כבר תקופה ארוכה שהגופים המבוקרים מחכים לפרסום הדו"ח, שמעמיד באור שלילי לא רק את ועדי העובדים שהביאו לאפליית מועמדים לעבודה, אלא גם את ההנהלות שהעלימו עין ולעתים היוו חלק פעיל מאותה שיטה פסולה.

המבקר כותב בדו"ח כי "העדפת קרובי משפחה בהיקף גדול גורמת לכך שלא תמיד מתקבל לעבודה המועמד המתאים ביותר, והיא אינה מאפשרת ייצוג הולם במקום העבודה לכל קבוצות האוכלוסייה. תופעה זו משחיתה, פוגעת בסדרי מינהל תקין ומעוררת חשש לפגיעה בטוהר המידות, והשלמת הרשויות עם קיומה היא מעילה בחובת הנאמנות שלהן כלפי הציבור ופוגעת באמונו בהן".

נמל אשדוד: 44% קרובים

בראש רשימת החברות המובילות בהעסקת קרובי משפחה עומד נמל אשדוד. על פי הדו"ח, שיעור קרובי המשפחה המועסקים בחברה מתוך כלל עובדי הנמל עומד על 44% - 519 עובדים. במילים אחרות, כמעט כל עובד שני בנמל הוא קרוב משפחה של עובד אחר, מה שהופך את נמל אשדוד למשפחה אחת גדולה. נמל חיפה, אגב, מגיע למקום השלישי והמפוקפק בדו"ח, עם שיעור העסקת קרובים העומד על 25%.

מבקר המדינה מזכיר בדו"ח כי כבר בשנת 2000 התחייבו רשות הנמלים (לשעבר) והממשלה לחדול מהעדפת קרובי משפחה בנמלי הים, בעקבות בג"ץ שהוגש בעניין. בנוסף, רשות הנמלים והעובדים חתמו בשנת 2004 על הסכם קיבוצי שנועד לשים קץ לתופעה. ואולם, המבקר קובע בדו"ח כי "על אף מאמצי ההנהלה להבטיח שתהליך בחירת המועמדים לעבודה יהיה שוויוני, תחרותי ושקוף - הדבר לא עלה בידיה. נציגי הוועד בוועדת הקליטה נטו לתת ציונים גבוהים במיוחד למועמדים שהיו להם קרובים בנמל וציונים נמוכים במיוחד למועמדים האחרים, ובכך הקטינו את סיכויי המועמדים האחרים להתקבל לעבודה".

חברת חשמל: 27% קרובים

שנייה ברשימה היא חברת החשמל, המעסיקה על פי הדו"ח 3,551 קרובי משפחה של עובדים אחרים בחברה - שיעור המהווה 27% מכלל המועסקים בחברה. בניגוד לנתון אליו הגיע המבקר, מנהל משאבי אנוש בחברה דיווח בשנה שעברה להנהלת החברה רק על 1,496 קרובי משפחה.

כבר בשנת 2003 פרסם המבקר דו"ח שהתריע על התופעה בחברה, אולם בדו"ח הנוכחי נטען כי הצעדים שנקטה ההנהלה מאז אינם מספקים. "נמשכה קבלת עובדים, בפרט קרובים של עובדי החברה, ללא שננקטו הליכים שוויוניים ותחרותיים", נאמר בדו"ח. המבקר חיזק בדו"ח הנוכחי את הטענה לפיה החברה מנוהלת בפועל על ידי העובדים, לאור הממצאים כי מנהלי מחלקות כוח אדם טיפלו בענייניהם של קרובי משפחותיהם וקידמו אותם.

רש"ת: 22% קרובים

אל המקום הרביעי מגיעה רשות שדות התעופה (רש"ת), בה 22% מן העובדים הם קרובי משפחה של עובדים אחרים. נתון זה כולל גם את עובדי הביטחון, המועסקים על ידי קבלני שמירה חיצוניים. המבקר קובע בדו"ח כי עוד בפברואר 2000 התריע המבקר הפנימי של רש"ת בפני הדירקטוריון על השיעור הניכר של קרובי משפחה בקרב עובדי הרשות, אך מועצת הרשות והנהלתה "לא עשו די לעקירת התופעה הפסולה הזאת".

הדו"ח מצביע גם על בעיה של ניגוד עניינים בוועדי העובדים, כאשר כל שלושת ראשי הוועדים המרכזיים ברשות הם גם ראשי אגפים. עוד עולה מן הדו"ח כי קרובי המשפחה המיוחסים ביותר ברש"ת הם אלה הקרובים לחברי הוועד, ובעיקר לראש הוועד, פנחס עידן. ל-13 מ-29 חברי הוועדים ברש"ת ששימשו בתפקיד זה משנת 2000 ואילך יש קרובי משפחה העובדים ברשות - בסה"כ 29 קרובים. שלושה מבין 19 הקרובים מדרגה ראשונה של יו"ר הוועד ברש"ת מכהנים איתו כחברי ועד. מצב זה, על פי המבקר, מקנה ליו"ר הוועד ולבני משפחתו עמדת כוח בלתי סבירה שעלולה לגרום לקיפוח זכויות עובדים שאינם בני אותה משפחה, לפגוע ביכולת הניהול של הרשות.

דואר ישראל: 15% קרובים

15% מעובדי הדואר הם קרובים של עובדים אחרים בחברה. בדואר, על פי הדו"ח, קיימת לא רק אפליה לטובת קרובי משפחה של עובדים, אלא בעיקר לקרובי משפחה של חברי הוועד. כך למשל, ל-42% מחברי הוועד הארצי של העובדים ישנם קרובים המועסקים בחברה.

מקורות: 14% קרובים

אל המקום השישי הגיעה חברת מקורות, כאשר שיעור קרובי המשפחה בחברה מהווה 14% מכלל המועסקים בה. המבקר מצא כי בעוד שקליטתם של עובדים קבועים לחברה מחייבת תקנות מיוחדות, גיוסם של עובדים זמניים נעשה בשיטת "חבר מביא חבר". לאור העובדה כי הסכם העבודה בחברה נותן עדיפות במתן קביעות לעובדים זמניים על פני קליטתם של עובדים חיצוניים, קרובי משפחה מוצאים עצמם נקלטים בקלות יתרה כעובדים זמניים מתוך כוונה ברורה להופכם לעובדים קבועים בעתיד.

רכבת ישראל: 13% קרובים

אל המקום השביעי הגיעה רכבת ישראל, עם שיעור קרובי משפחה בחברה המהווה 13% מכלל המועסקים בה. המבקר מצא כי ברכבת אין נהלים המונעים ניגוד עניינים ביחסים מקצועיים בין קרובי משפחה בחברה. כך קרה האבסורד, על פי הדו"ח, שסמנכ"ל למינהל חתם על חוזה העסקה של בנו; מנהלת ענף מינהל וכוח אדם המליצה על קידום בנה בדרגה; מפקח ומדריך נהגים ארצי הסמיך את אחיינו כנהג קטר; ומנהל אגף הממונה על אחיו המליץ לקדמו בדרגות ובתנאי שכר.

תשתיות ונפט: 6% קרובים

את המקום השמיני והאחרון תופסת החברה הממשלתית לתשתיות נפט (תש"ן): שיעור קרובי המשפחה בחברה מגיע ל-6%. הביקורת העלתה ממצאים כגון אי פרסום מודעות דרושים עבור משרות מסוימות.

עובדים

תגובות הגופים המבוקרים: "אנחנו פועלים לצמצום התופעה"

* בנמל אשדוד הזכירו כי הנהלת החברה נאלצה לנקוט במהלך 2006 בשני הליכים משפטיים, בשתי ערכאות, כדי לוודא שאף חבר בוועדת הקליטה של העובדים לא יהיה קרוב משפחתו של אחד המועמדים. עוד נטען כי כל המכרזים נבדקים ונבחנים, וכל קליטה של קרוב משפחה מקבלת אישורי המנכ"ל והיועצת המשפטית, האמונים על הבקרה, השוויוניות והפומביות בתהליך הקליטה.

* רש"ת מסרה כי מאז 2005 פעלה הרשות לצמצום התופעה על ידי החתמת כלל העובדים על הצהרות בנוגע לקרובי משפחתם, ועל ידי נקיטת צעדים כנגד מי שדיווח באופן חלקי בלבד. עוד נמסר כי הרשות תדון עם נציגות בדרכים למניעת ניגוד עניינים.

* מרכבת ישראל נמסר כי "הנהלת החברה גיבשה נהלים בתחומי משאבי האנוש. נוהל איוש משרות וקליטת עובדים מגדיר את המשרות המחייבות מכרז פנימי, את הכללים לאיוש, בהליך שוויוני ותחרותי, והדרכים לאיתור מועמדים מתאימים. המועמדים לעבודה נדרשים למלא שאלון ותצהיר ולפרט קרבה משפחתית, אם קיימת".

* ממקורות נמסר כי "החברה פעלה לתיקון הליקויים, וכיום מנגנון קליטת העובדים מתבצע על פי הוראת רשות החברות הממשלתיות, ובמסגרתו לא תינתן העדפה להעסקת קרובי משפחה".

* מתש"ן נמסר כי "תש"ן לומדת את דו"ח המבקר מתוך כוונה לתקן את הליקויים. יודגש כי כבר בעת קבלת טיוטות הדו"ח החלה החברה לפעול לתיקון הליקויים".

* מצה"ל נמסר כי בעקבות המלחמה האחרונה נבחן שוב מודל אימון המילואים במסגרת תחקירי המלחמה, וגובשה המלצה למודל אימון מספק שיביא לצמצום ולהשלמה של פערי כשירות. בנוגע לבעיית המחסורים, נמסר כי זרוע היבשה יצאה בעקבות המלחמה בתוכנית הצטיידות שתוקצבה בהיקף של 2 מיליארד שקל.

* בעקבות פניית "גלובס" מסר דואר ישראל כי "עיקרי הדו"ח מתייחסים לתקופה בה היתה רשות הדואר כפופה למשרד התקשורת. עם המעבר לחברה ממשלתית, פועלת חברת הדואר על פי חוק החברות הממשלתיות ומקיימת את הנהלים הנוגעים להעסקת קרובים. על פי נהלים אלו, כל מועמד לקליטה בדואר, אשר יש לו קרוב משפחה מקרב עובדי החברה, עובר הליך מסודר בפני ועדה שמונתה לכך".