תדר עולמי חדש

מדוע לא כדאי לאנשי עסקים לשתות סודה, למה צמחונות אינה מתאימה לעובדים בסביבה לחוצה, איך זה ששמרים מגבירים את האינטנסיביות הטבעית של אנשי ההיי-טק ומה קורה למי שתלוי באחרים ומתעקש לאכול פטריות? שיחה אנרגטית עם הנטורופטית אילנה רוגל על תזונה ועל תדרים שזורמים באוכל שלכם

"הסוד", רב-המכר שכבש את נפשותיהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם, מציג במהותו תפיסה הדוגלת בחשיבה חיובית. "בטח חיובית"! מתמרמר בליבו מר ישראל ישראלי, המנסה בכל כוחו להפנים את המסר המואר אך מקיץ אל בוקר מזרח תיכוני הכולל כותרות שחורות, תאונות דרכים ותעוקה מתמדת בחזה.

מר ישראלי עומד בפקק הנצחי בדרכו לעבודה ומשנן לעצמו את המנטרה המרכזית בספר המטיפה לכך כי "למחשבות יש תדר והן ממגנטות". ישראלי מתרכז בעיקר במחשבה שהמכונית מאחוריו לא תמגנט את עצמה אל רכבו שלו. כשהוא מגיע לעבודה, הוא כבר עייף, עצבני ורעב. בשעה 11:00 הוא מתכנס לישיבת הנהלה. על השולחן מונחים מיני מאפים ובצקים ושתייה מוגזת וקופצנית. "נפלא", מתעודד ישראלי ונוטל לעצמו קרואסון שוקולד להעלאת רמת הסוכר שצנחה. את המאפה החמים הוא "מוריד" עם סודה תמימה וממשיך בשגרת יומו רוויית הלחצים. בצהרים פונה ישראלי לאגף הצמחוני שבחדר האוכל וזאת כדי לא להכביד על מערכת העיכול בהמשך היום הארוך שעוד מצפה לו. בשעה 22:00, הוא עוד לא זנח את רעיון החשיבה החיובית, גם לנוכח הפרזנטציה המאוחרת שהעביר למשקיעים. באחת אחר חצות הוא שוקע מותש וחלול אל מיטתו. עיניו נעצמות בפסקה בספר המסבירה ש"מחלה אינה יכולה להתקיים בגוף שיש בו מחשבות הרמוניות".

כל מזון והתדר שלו

"גם אם אנחנו יודעים שצריך לחשוב באופן חיובי, רובנו לא יודעים איך ליישם זאת בפועל", אומרת אילנה רוגל, נטורופטית ומחברת האנציקלופדיה "על רוח וחומר". "כדי לייצר חשיבה ויצירה חיובית, אנו חייבים בראש ובראשונה להגיע לאיזון נפשי ולשם כך, עלינו לאזן קודם כל את הגוף. אם הגוף יאכל את הדבר הנכון בזמן הנכון, יותר אנרגיה תופנה למוח ולמערכות אחרות ופחות אנרגיה תופנה למערכת העיכול. אנו חייבים להבין את עצמנו באופן שהוא רב-רבדי המשלב הבנה שהיא מנטאלית, רוחנית, רגשית וכמובן פיזית".

רוגל, האוחזת בתארים מתקדמים בתחומי התזונה, הביוכימיה והפרמקולוגיה, עמלה על כתיבת האנציקלופדיה למעלה מארבע שנים. מעבר ליידע הפרקטי שמצוי בספר על כל סוגי המזונות ביקום, שוטחת שם רוגל את התזה הייחודית שפיתחה שעל-פיה המזונות שאותם אנו אוכלים נושאים תדרים אנרגטיים, כפי שכל חומר ביקום נושא בקרבו תדר ספציפי. "בדיוק כפי שרדיו פיראטי עשוי לשבש תדר של מטוס ואף להפילו במקרים קיצונים", היא ממשילה, "כך גם תזונה לא נכונה עשויה לייצר בגוף הפרעה עד לרמה של מחלה". עד כאן הכול ידוע ומוכר. אך הבשורה בדבריה של רוגל, היא העובדה שהיא פירקה את האוכל שאנו אוכלים לגורמים על-פי התדרים הספציפיים שאותם הם נושאים ובמקביל, היא מתאימה אותם לכל מטופל בהתאם למבנה אישיותו ולמצב בריאותו. את האבחון מייצרת רוגל באמצעות אינטגרציה בין היידע המדעי-תזונתי שבו היא אוחזת לבין יידע מקיף באסטרולוגיה ובדיספלינות נוספות.

לצורך האבחון, התבקשתי להביא תוצאות בדיקות דם וכן תוספי מזון ותרופות שאותם אני נוטלת. בצירוף תאריך הלידה שלי שרטטה בעבורי רוגל באופן מדויק להכאיב את מפת תחלואיי הפיזיים והנפשיים. לאחר מו"מ קצר על המרכיבים שאותם היא הציעה להסיר משגרת יומי, נכנעתי ונפרדתי ממוצרי חיטה. "היפנים והסינים מסתדרים ללא קמח, גם את תסתדרי", עודדה אותי רוגל. גם למרבית אנשי העסקים התזזיתיים והמתוחים ממליצה רוגל, על-פי רוב, להיפרד מקמח וממוצרים המכילים שמרים. זאת מכיוון שאותם מזונות מייצרים "תפיחה ובעבוע בנוסף על הפעפוע האינטנסיבי שבו חיים אנשי עסקים והיי-טק". על הסודה לשתייה של מר ישראלי, ממליצה לו רוגל לוותר, בעיקר לנוכח העובדה שמדובר בהכנסת בועות אוויר לגוף שגם ככה "אין לו הרבה אוויר לנשימה". מהתפריט הצמחוני היא מציעה לו להיפטר לטובת בשר וזאת בשל העובדה "שאורך חיים צמחוני מתאים (בהכללה גסה) למי שעושה מדיטציה בגליל וחי בשאנטי ולא למי שעובד בג'ונגל הישרדותי שבו יש חיות טרף".

ממגנטים קלוריות

שמואל בן-דרור, איש עסקים, מאשר כי הטיפול התזונתי באמצעות שיטת רוגל מחולל הבדל משמעותי גם בחייו העסקיים. בן-דרור, המכהן גם כיו"ר אגודת בית לוחמי הגטאות, הוא אדם מודע שנהג "לחטוא" בחולשות קטנות. אלה עלו לו במספר הפרעות גופניות שהביאו אותו אל רוגל. "אילנה מיד קלטה אותי והסבירה לי שמה שאני אוהב, הוא לא בהכרח מה שהגוף אוהב", מתאר בן-דרור.

בין מטופליה הרבים של רוגל נמנים גם פרופסורים ידועי שם, רופאים וחוקרים. אלה הגיעו לאילנה לאחר שחזו במטופליהם שהחלימו עקב שינוי התזונה שהציעה להם רוגל. הרפואה הקונבנציונאלית אולי איננה מכירה בתפיסה שפטרייה מייצגת (במצב של חוסר איזון) "בני אדם אשר החליטו לנטוש את עצמם וזקוקים לאישורים חיצונים ולכן הם חשופים לפטריות טפיליות", אולם לרפואה הקונבנציונאלית ממילא אין תרופה לטווח ארוך לקנדידה (פטרייה המתקיימת בכל מערכת עיכול אך מתפרצת במצב של חוסר איזון) ולעומת זאת, התוצאות בטיפול בקנדידה בשיטת רוגל, מדברות בעד עצמן.

ד"ר קרלוס רוזנברג, רופא מיילד ומייסד "הרחם" לליווי הריון בגישה הוליסטית מודה "כי גם הממסד הרפואי מגשש באפלה לגבי נושאים מסוימים ולא בכדי מתפרסמים לעיתים מאמרים רפואיים סותרים". לגבי ספרה של רוגל אומר ד"ר רוזנברג, "כי ברור שמזון הוא אמצעי ריפוי ואין לי ספק שלכל דבר יש אנרגיה בעלת תדר ייחודי ובכלל זה גם למיני מזונות". הערך המוסף של הספר בעיניו, "הוא הנושא של המודעות והאופן שבו האדם הקורא אותו לומד להכיר, להבין את עצמו וכתוצאה מכך לחוות איזון".

"אז מהו בכל זאת הסוד?", אני שואלת את רוגל כעבור שבוע ויומיים, מופחתת חומרי התפחה ו-2.5 ק"ג ממשקלי. "אין יותר סוד", היא עונה לי בנינוחות, כאותם אנשים שהביאו בשורה אל הקוסמוס. "העולם שופע בירקות ובפירות, בצבעים, במרקמים ובטעמים. כל מה שנשאר לנו הוא להבין מה מתוך השפע הנ"ל צריך כל אחד למגנט אל עצמו".

"על רוח וחומר - אנציקלופדיה על תזונה ורוחניות בעידן החדש", אילנה רוגל. הוצאת מגדלור, להשיג בחנויות הספרים. אילנה רוגל, 03-6354369