שוק הפקת סרטי הקולנוע בארץ - כ-35 מיליון שקל בשנה

בעקבות קיצוץ תקציב הקרן לעידוד קולנוע איכותי - התחזית ל-98' עגומה עוד יותר * בכל שנה, שני סרטים בממוצע מחזירים את ההשקעה בהם כבר בהפצה הראשונה

גודל שוק הפקת סרטי הקולנוע בארץ הוא כ-35 מיליון שקל בשנה. ההשקעה בהפקת סרטי קולנוע ישראליים (כולל מימון הפקה, השקעות בפיתוח תסריטים ושיווק) מסתכמת בכ-7.2 מיליון דולר בשנת 97', לעומת כ-8.5 מיליון דולר בשנה שקדמה לה. הירידה בהיקף ההשקעה נובעת מקיצוץ תקציב הקרן לעידוד קולנוע ישראלי איכותי. התחזית ל-98' עגומה עוד יותר. בשל הקיצוץ הנוסף בתקציב הקרן, בגובה 1.2 מיליון דולר, ירדו ההשקעות בקולנוע ישראלי בשיעור הגבוה משיעור הקיצוץ, פחת מספר הסרטים שיופקו השנה, ועקב כך ירדו גם השקעות יוצרים והמשקיעים הפרטיים. כך עולה מסקר שערכה חברת B.D.I - ביזנס דאטה ישראל, על ענף הקולנוע הישראלי.

בישראל מופקים בשנה כ-11-9 סרטים באורך מלא, ומספר הצופים בסרטים ישראלים מהווה כ-%2 בלבד מכלל צופי הקולנוע בארץ. עלות הפקת סרט היא כ-800 אלף דולר, וסרט המיועד בעיקר להקרנה בטלוויזיה, עלותו כ-450 אלף דולר. בכל שנה, שני סרטים בממוצע מחזירים את ההשקעה כבר בהפצה הראשונה. שלושה סרטים נוספים מכסים את השקעתם, ולפעמים מרוויחים במשך הזמן. מוערך כי כ-%75 מהצופים בקולנוע הישראלי הם בגוש דן, וכ-%25 מחוץ לו.

יש תנודתיות רבה במספר הצופים בסרטים ישראלים. כך למשל ב-92' הופקו 5 סרטים, וצפו בהם 400,000 איש. שנה אחר כך, ב-93', הופקו 6 סרטים וצפו בהם 340,000 איש. ב-94' הופקו 10 סרטים, וצפו בהם 200,000 איש. ב-95' הופקו 10 סרטים וצפו בהם 400,000 איש. ב-96' הופקו 9 סרטים וצפו בהם 160,000 איש, וב-97' הופקו 11 סרטים ומספר הצופים עדיין אינו ידוע. כ-%95 מההפקות של הקולנוע בישראל ממומנות באמצעות תמיכת הקרן לעידוד קולנוע ישראלי איכותי. משקיעים פרטיים ומפיקים אינם משקיעים בסרט ללא תמיכת הקרן, המשקיעה כ-300,000 דולר לסרט.

התעשייה פועלת לחקיקת "חוק קולנוע", שיכיר בענף כגוף נתמך ללא אפשרות לביטול תקציבים כפי שקרה השנה. לפי ההצעה, תקציב הקולנוע יגיע לרשות חדשה וכל גוף משדר יעביר בין %2.5 ל-%5 מהכנסותיו. כן יועברו %5 ממס קניה על קלטות ומכשירי וידאו וכן תמיכה מעוגנת בחוק ממשרדי החינוך והתמ"ס.

ההוצאה הלאומית על קולנוע וצילום, הכוללת הפקת סרטים והצגתם וכן רכישת מכשירי צילום והסרטה, הסתכמה ב-96' ב-917.8 מיליון שקל.

לפי ביזנס דאטה, די ב-25,000 צופים על מנת שהמשקיעים והיוצרים יראו רווחים. ברגע שמגיעים למספר זה, מעבירה התאחדות בתי הקולנוע למפיק הסרט 150,000 דולר. בכל שנה מוקרנים בממוצע שני סרטים רווחיים, המושכים את רוב הצופים. כך בסרט "זוהר" ביקרו 280,000 איש, בסרט "חולה אהבה משיכון ג'" ביקרו 200,000 איש, וב"שירת הסירנה" כ-180,000 איש. השנה צפויים להצליח "זולגות הדמעות מעצמן" ו"עפולה אקספרס".

הענף מוציא על פירסום הסרטים הישראליים, לקראת יציאתם, כ-700 אלף דולר. עיקר ההוצאה היא על מודעות בעיתונות.

לפי מומחי ביזנס דאטה, המגמה בתעשיית הקולנוע המקומית היא של התפתחות מבחינת האיכות וגידול במסגרות הלימוד הקיימות, אולם עתיד התעשייה הזו אינו ברור בשל הקיצוץ בתמיכה הממשלתית.

גודל שוק בתי הקולנוע הוא כ-360 מיליון שקל בשנה. בכל שנה נמכרים בארץ כ-12 מיליון כרטיסים במחיר ממוצע של 24 שקל כרטיס. מוערך כי שיעור ההכנסות ממכירת כרטיסים הוא כ-%70 מההכנסות, ועל זה יש להוסיף מכירת מזון וזמן פירסום.

בישראל יש 84 בתי קולנוע ו-281 מסכים. מספר הסרטים המוקרנים ביום בכל בתי הקולנוע בארץ הוא 60-50, ובשנה כ-190-170.

ביזנס דאטה מציינת, כי רשתות בתי הקולנוע מחזיקות כ-%87 ממספר המסכים בשוק. החברות גלובס גרופ ותיאטראות ישראל מחזיקות יחד מעל %75 מהמסכים בשוק.

בארץ פועלים קרוב ל-30 משרדי כרטיסים, מהם 8 בת"א, 5 במרכז, 4 בחיפה, 4 בירושלים, בשרון 3 ובצפון 3. בשוק זה פועלות 3 חברות עיקריות בתל-אביב בלבד, ושולטות על כ-%80 מהשוק. חלוקת השוק היא: הופעות בידור (בדרנים, ילדים, זמרים) - כ-%50-%60, אירועי ספורט כ-%25-20, זמרים מחו"ל כ-%10, תיאטרון כ-%5, הופעות בחו"ל כ-%5, מכירת כרטיסי קולנוע כ-%1.

המגמה היא של צמצום בענף. בת"א לבדה פעלו לפני מספר שנים כ-30 משרדים, והיום רק 8