משרד הפנים הורה לרכבת ישראל להעתיק את המסילה מחוף הים בחיפה

עיריית חיפה: "טבעת החנק של המסילה הנוכחית מונעת פיתוח טבעי של חיפה ומהווה מטרד"

הוועדה לשמירת סביבה חופית במשרד הפנים הורתה לרכבת ישראל לבחון חלופות לקו הרכבת בחיפה, שעובר כיום לאורך חוף הים. הוועדה תקיים דיון נוסף בנושא, לאחר שרכבת ישראל תבחן ותנתח חלופות שהציעה עיריית חיפה, שדורשת את העתקת המסילה אל מנהרה מקבילה למנהרות הכרמל, הנמצאות כבר בביצוע, או שיקוע של המסילה בתוואי הנוכחי.

עיריית חיפה מתנגדת בתוקף לחישמול הרכבת בתוואי הקיים לאורך החוף. לדברי סגן ראש העיר חיפה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, שמואל גלבהרט, "טבעת החנק של המסילה הנוכחית מונעת פיתוח טבעי של חיפה עד החוף, מהווה מטרד לשכונות לאורכה ומשנעת חומרים מסוכנים שהם מקור דאגה קבוע. על כך עלולים להתווסף מטרדי חשמול הרכבת כמו חסם נופי של עמודים וכבלים ורצועת קרינה אלקטרומגנטית ברוחב עשרות מטרים".

לדבריו, בעיות אלה ייפתרו על ידי העתקת המסילה אל מנהרה מקבילה למנהרות הכרמל, כשמדובר במנהרה של כחמישה ק"מ. למסילת המנהרה יכולות להיות שתי תחנות לשירות אזורי שכונות נווה שאנן והכרמל, באמצעות מעליות אל פני השטח. גלבהרט מציע שהשירות לאורך החוף יתבצע על ידי הרכבת הקלה. לדבריו, ביטול המסילה וחומת הנמל יאפשר לרחובות העיר התחתית להתפתח עד קו המים, ושכונות מערב ודרום חיפה יהפכו לשכונות חוף ולא מנותקות מהחוף, כפי שהמצב כיום.

גלבהרט מוסיף כי שינוי תוואי הרכבת ישתלב עם החלטת המועצה הארצית מספטמבר, שאישרה את יוזמת משרד הפנים להורות על הכנת תוכנית מתאר ארצית לפיתוח חזית ים עירונית בחיפה.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "לפני כחודשיים החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לאשר להפקדה את תוכנית החישמול. הוועדה בחנה באופן מקצועי ומעמיק את התוכנית וקבעה כי יש בה תרומה תחבורתית, יתרונות סביבתיים משמעותיים וכדאיות כלכלית. התכנית לוותה בתסקיר מפורט של השפעה על הסביבה וזכתה לתמיכה של המשרד להגנת הסביבה.

"מעבר לכך, בכל הנוגע לתוכנית החישמול בחיפה, הרי שכל שינוי ביחס להחלטה המקורית הינו בעל משמעויות לרבות: תפעוליות, הנדסיות ותכנוניות. אנו נתייחס לגופם של דברים לאחר שנקבל ונבחן את ההחלטה. למען הסר ספק, רכבת ישראל פועלת ותמשיך לפעול בעתיד בכפוף להחלטות ועדות התכנון".