בכיס של יאיר לפיד: 2 מיליון שקל בשנה מערוץ 2, 420 אלף שקל מ"ידיעות", 12 אלף דולר להנחיית אירוע ו-1.1 מיליון שקל על קמפיין בנק הפועלים

מדור "כספומן" של מגזין G: ההכנסה השנתית של לפיד מוערכת ב-4.5 מיליון שקל * שווי הבית של לפיד ברמת-אביב ג' - 1.4 מיליון דולר * לפיד מנהל אורח חיים צנוע, עם פינוקים קטנים וקטנים פחות: סיגרים וב.מ.וו מסדרה 5 בשווי 400 אלף שקל

בעוד הדיון הציבורי בעניין סיווגו כעיתונאי/איש בידור/מפרסם ממשיך להתנהל, יאיר לפיד כבר מתכונן לתפקידו הבא, מגיש "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2. האם עשה טעות כשוויתר על פרסום בנק הפועלים, ולאן עוד נשאר לקריירה הרבגונית שלו להתפתח?

טלוויזיה: ניחושים שונים באשר לשכרו החדש של לפיד, עם המעבר לחברת החדשות, הועלו ופורסמו, אך בכירים בתעשייה מעריכים כי אף אחד מהסכומים שהוזכרו אינו נכון, וכי ייתכן שהשינוי הדרמטי בתפקיד כלל אינו כרוך בשינוי תנאיו. לפיד הוא מהנכסים החשובים והיקרים של זכיינית ערוץ 2 רשת, ושכרו השנתי הוערך בעבר בכ־600-500 אלף דולר בשנה - כפול ויותר מהתמורה השנתית שקיבל בשנים האחרונות מבנק הפועלים בעבור הובלת קמפיין הפרסום שלו, ושעליה ויתר לטובת הגשת "אולפן שישי". מעברו לחברת החדשות נעשה בהסדר מיוחד של "שאילתו" מרשת, הליך שאינו בהכרח בעל משמעות כלכלית רבה בעבור לפיד עצמו.

עיתונות: הרזומה העיתונאי של לפיד כולל כמה שורות פחות מוכרות, כמו תפקיד עורך "מעריב היום", שאותו מילא בתקופה שבה החל לכתוב את טורו השבועי שהפך במהרה ללהיט. על הטור הוא קיבל, לפי ההערכות, כ־15 אלף שקל לחודש, "לא גבוה בהתחשב בעובדה שמפרסמים הסכימו לשלם 100 אלף שקל כדי לקנות את העמוד שמולו", אומר בכיר בעיתונות. לפני כחמש שנים עבר לפיד ל"ידיעות אחרונות", ושכרו השתדרג משמעותית. בכירים בעיתונות מעריכים אותו בכ־35 אלף שקל בחודש.

ספרים: לפיד כתב, במהלך השנים, לא מעט ספרים מצליחים - רומנים בלשיים למבוגרים וספרי ילדים, וגם פרסם אוסף של טורים. גורמים בעולם המו"לות אומרים שלמעמדו ככוכב תקשורת יש השפעה גדולה על היקף מכירת ספריו. "דווקא את הספר הכי טוב והכי נמכר שלו, 'הראש הכפול', הוא הוציא כשאף אחד לא הכיר אותו", אומר מנכ"ל צומת ספרים, אבי שומר. כך או כך, אומרים גורמים בעולם המו"לות, סביר להניח שהתמלוגים שהוא מקבל על ספריו הוכפלו ואף שולשו מאז תחילת דרכו.

עיסוקים צדדיים: עיסוקיו העיקריים של לפיד אינם מונעים ממנו להיות עסוק בשפע עניינים אחרים, כמו בימוי, כתיבת פזמונים, הגשת תוכנית רדיו ועוד. בקרוב יועלה בתיאטרון הקאמרי מחזה שכתב - "הגיל הנכון לאהבה", ובמקביל הוא מוצא זמן גם לייעץ לנשיא שמעון פרס בענייני איכות סביבה. האירוע המסורתי שלפיד משתתף בו הוא הנחיית "שרים בכיכר", בערב יום הזיכרון. עד לפני כשנתיים הוא גם הנחה פה ושם אירועים עסקיים ופרטיים, בתעריפים מהגבוהים בתחום - כ־11־12 אלף דולר לאירוע. מנכ"ל החברה להפקת אירועים ציבוריים Exp, אייל נאור, אומר כי ללפיד היה שם של איש מקצוע איכותי וסלקטיבי, שברר היטב את האירועים שאותם הסכים להנחות.

מגורים: לפיד מתגורר עם משפחתו בבית פרטי בן שתי קומות ברמת אביב ג', לא הרחק מהמרכז המסחרי של השכונה - מרכז שוסטר. שוויים של בתים דומים באזור מוערך כיום בכ־1.4 מיליון דולר. "זה אחד מהאזורים היחידים בתל אביב שמציעים מגורים בווילה בלוקיישן עירוני ותוסס יחסית", אומר מנהל רי/מקס תל אביב, גדי אבישר, "מה שהופך את הקרקע ליקרה".

סגנון חיים: בעוד אחרים עוקבים בעניין אחר הסכומים הנאים שזורמים לכיסו, לפיד עצמו לא נראה מתרגש מיכולותיו הכלכליות. הטי־שירט השחורה הנצחית מלווה אותו בכל אשר ילך, ולאן שילך מתמצה, בדרך כלל, במפגשי שש־בש עם תמיר הרפז (המכונה גם תמיר מהלהקה) בפיצוצייה בכיכר רבין, בערבי שירה במועדון הגנקי, שבו מופיעה עינת שרוף - זוגתו של הרפז, ובמפגשי שישי בחוף הצוק עם סוכנו בועז בן־ציון ועם ידידים נוספים, כמו עדן הראל, עודד מנשה, אלי יצפאן ואחרים.

הפינוקים הקטנים שלו הם סיגרים (הוא אינו דבק בסוג מסוים) ומכוניות יקרות - לאחרונה ב.מ.וו חדשה מסדרה 5, ששוויה מוערך סביב ה־400 אלף שקל. אנשי מקצוע שעבדו מול לפיד מגדירים אותו כאיש נעים וצנוע. "אם היו מכניסים אותי לבית של לפיד בלי להגיד לי איפה אני", אומר אחד מהם, "לא הייתי מנחש שזה בית של אדם עשיר. שום דבר בעיצוב לא מעיד על כך".

אופציות: לפיד דורג השנה במקום השני במדד הסלבס של "פורבס ישראל", ורביעי בקטגוריית השכר. על־פי הערכות שונות, הכנסתו השנתית היא כ־4.5 מיליון שקל. לא מעט אנשים מעריכים כי מעברו להגשת "אולפן שישי" הוא צעד לכיוון קריירה פוליטית, שמטרתו לנדוד ממחוזות הבידור לתחומי הדברים ה"חשובים". לפיד אמנם מקושר במחוזות הפוליטיקה, אבל כיוצר וכאיש טלוויזיה ייתכן שאופציה הגיונית יותר בעבורו היא דווקא פנייה לעסקי הבידור, במשותף עם ידידו הטוב ארנון מילצ'ן - אופציה שתהיה לא רק כלכלית יותר, אלא גם מסוכנת פחות לפופולריות העצומה שלה הוא זוכה כיום.

דף חשבון

500 אלף דולר שכר שנתי מוערך בטלוויזיה

35 אלף שקל שכר חודשי מוערך מ"ידיעות אחרונות"

12 אלף דולר תעריף מוערך להנחיית אירוע

1.1 מיליון דולר הכנסה כוללת מקמפיין בנק הפועלים

4.5 מיליון שקל הכנסה שנתית מוערכת

1.4 מיליון דולר שווי מוערך של הבית ברמת אביב ג'

astar.nayer@gmail.com