חולדאי: "ת"א עיר עשירה, אך אני ראש העיר גם להומלס הבאר-שבעי שישן על ספסל בשדרות רוטשילד; נתמודד עם יוקר הדיור, הקמתי ועדה"

עוד מראש עיריית ת"א, בפאנל נדל"ן בוועידת ישראל לעסקים: "העשירים צריכים לגור בישראל. עדיף לי עשיר בבניין של 50 קומות בת"א במקום שייעקר עוד דונם בשרון" * פרופ' סופר מאוניברסיטת חיפה: "ת"א בדרך להפוך למצדה - צפופה, אלימה ועם מחלות קשות" * ח"כ חנין: "לצעירים בת"א קשה יותר מיום ליום" * לכל הידיעות מהוועידה

"העשירים צריכים לגור בישראל. עדיף לי עשיר בבניין של 50 קומות בתל אביב במקום שייעקר עוד דונם בשרון". כך אמר היום (א') רון חולדאי, ראש עיריית ת"א, בפאנל "חזון תל אביב ב-2025", בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

חולדאי הוסיף: "תל אביב זו עיר שעוסקת בכל נושאי החיים, ואני אוהב את העיר הזו. היא משתרעת על 51 קילומטר מרובעים, שזה פחות מבסיסי הצבא בנבטים ובחצרים שעליהם פיקדתי. במאה ה-21, יותר מ-50% מתושבי הגלובוס גרים בערים. בעולם הפנימו שממשלות ומדינות יצליחו לתת איכות חיים, אם תהיה איכות חיים בערים עצמן.העיר ת"א היא יותר משטחה המוניציפלי, היא גם ערכים. הצענו דיור מסובסד ביפו..."

בשלב זה הופסק חולדאי הופסק עקב צעקות מחאה מהקהל. ראש עיריית ת"א המשיך לדבר רק לאחר שהמאבטחים במקום השליטו סדר. חולדאי המשיך: "ת"א היא עיר עשירה, לפני תשע שנים אנשים עזבו את העיר והיה גירעוןן שנתי של 150 מיליון שקל. היום זוהי עיר נקייה, ירוקה יותר, שמציעה מעטפת של שירותים, חינוך ורווחה. אנשים אומרים לי: רון, אנחנו רוצים לחיות בעיר הזאת. גם תושבי יפו יודעים להעריך את ההשקעה בהם".

עם זאת, טען ראש עיריית ת"א: "אני גם ראש העיר של אותו אדם מבאר שבע שאיבד את ביתו וישן על ספסל בשדירות רוטשילד. ת"א-יפו שואבת את חוסנה ממדינת ישראל, ולא להיפך. נדע להתמודד עם יוקר המחיה ויוקר הדיור בת"א, הקמתי ועדה ונתמודד עם זה".

חולדאי הפתיע בתחזית לא פשוטה ל-2025: "1.3 מיליון כלי רכב צפויים לחסום אז את ת"א". בנוגע לאיכות הסביבה, אמר חולדאי: "איכות האוויר בת"א השתפרה, אך לא מספיק. הירקון הולך ונהייה נקי יותר".

מייקל פיטרס: ת"א יכולה להיות כמו ניו-יורק

"איך חברות גדלות? הם מקדישות את כל מה שהן עושות עם עצמן למותג מסוים. הדברים האלו הם הרבה יותר מלוגו. זה איך אתה מדבר, מתנהג, איך אתה נראה. למשל הסמל של 'אני אוהב את ניו יורק'".

כך אמר בפאנל מייקל פיטרס, מייסד חברת האסטרטגיה והמיתוג אידנטיקה. פיטרס הוסיף: "אנשים בעבר לא רצו לבוא לישראל, אלא רצו להיות בתל אביב. המיתוג של ניו יורק היום הוא של עיר צבעונית, מרתקת, כזו שיש בה דברים רבים. תל אביב יכולה להיות דומה לניו יורק. תל אביב, בביקורך בה, הלך הרוח, ההתנהגות, בתי הקפה, התיאטרון - יש בה משהו שונה".

פיטרס פנה ישירות לראש עיריית ת"א, רון חולדאי, שישב בקהל, ואמר לו: "יש מנהיגים ששמים את המותג לפניהם, למשל סטיב ג'ובס עם אפל. אני מציע לך למתג את העיר".

ח"כ חנין: הצעירים בת"א מרגישים שהעיר קשה מיום ליום

בפאנל, העוסק בהפיכת ת"א לעיר ירוקה, השתתפו גם ח"כ דב חנין; וענת ברקאי נבו מהחברה להגנת הטבע.

חנין אמר בפאנל: "אני מדבר על עיר מקיימת ולא ירוקה. לדעתי, כדאי למתג את תל אביב אחרת. אם המיתוג יישאר מיתוג, אנחנו בבעיה. האויב הגדול של הטוב הוא הכאילו. אנו צריכים תשובות אמיתיות לתושבים החיים בעיר.

"אני אתמקד בתחום התחבורה. בוגוטה, לונדון וקוריטיבה בברזיל בה הבינו שעיר פקוקה עם זיהום זו בעיה. שם הקימו תחבורה ציבורית עילית. ואצלנו? עיריית תל אביב מונעת את הפיכת אבן גבירול לנתיב מהיר של רכב ציבורי, מתוך אמירה שתהיה שם רכבת תחתית. אין לנו זמן להמתין עד אז".

חנין הוסיף: "חולדאי צוטט כמי ששמח שתל אביב הפכה לאבן שואבת לאלפיון העליון. זה מאוד מדאיג אותי, לא רק כהצהרת כוונות אלא כמשהו שאני רואה סביבי בעיר, שאני אוהב מאוד. צעירים מרגישים שהעיר הופכת לקשה יותר ויותר מיום ליום".

פרופ' סופר: ת"א בדרך להיות מצדה - צפופה, אלימה, עם מחלות

פרופסור ארנון סופר, ראש הקתדרה לגיאו אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, הפתיע בפאנל במלים נוקבות. "אני מגיע לתל אביב כתייר כל פעם מחדש, וזה לא מוגזם. ישראל היום המדינה הצפופה ביותר בעולם המערבי ואם נוריד את הנגב, אנו כפליים מהולנד. המלה צפיפות בדרך כלל קשורה באלימות. כל הנוער בדרך לתל אביב ואם זה יימשך, אין פריפריה. אם זה יקרה, תל אביב מרוב עוצמה תהפוך למצדה".

סופר המשיך: "תאמרו לי בצדק - אם ניישב את הפריפריה מה יהיה על הירוק? אני רוצה את אותו מינון, שיהיה ירוק בצפון הארץ אבל שיהיו גם יהודים. הסיפור של ירושלים הוא נורא. בגדנו בעיר הזו. מדוע דובר צה"ל, מדוע המטכ"ל, מדוע כל אלה בתל אביב ולא בירושלים? אני רואה את הטיטניק. באולמות תל אביב רוקדים, מעל זה יושבים אנשים תלושים מהמציאות ומדברים על חירות.

"צריך אוטוסטרדות וכבישים. אם כולם יתכנסו בתל אביב, יקרה מה שקורה במחלות, זה יהיה כמו חיפה, עם סרטן שד וסיפורים קשים. חייבים לאחד את תל אביב עם ישראל ואת רק אנחנו יכולים לעשות, לא הממשלה שלא יודעת מהחיים שלה. תל אביב מתקרבת לכל מקום, היא גולשת, אבל זה לא הקצב של 5.5% אצל הבדואים. שם תופסים מרחבים ואין חוק. אוי לכולנו אם נמשיך לדבר רק על תל אביב".