"רנו מתכוונת לבנות בישראל מכונית חשמלית מ-א' עד ת'"

יצרנית הרכב הצרפתית שוקלת להקים מרכז פיתוח בישראל, שאולי קשורה למיזם של שי אגסי * רנו מנהלת מגעים עם משרד התמ"ת, שהציע לה להשתלב במסלול החדש שהוצע לג'נרל מוטורס

יצרנית כלי הרכב הצרפתית רנו עשויה להקים בקרוב מרכז פיתוח ופרויקטים בישראל. כך נודע ל"גלובס". לאחרונה מתקיימים מגעים בנושא בין נציגי החברה לבין נציגי משרד התמ"ת, אולם הצדדים סירבו להתייחס היום (ב') לסוגיה.

עדיין לא ידוע בוודאות אם הקמת המרכז קשורה למיזם המכונית החשמלית של שי אגסי והחברה לישראל, אולם אחד מנציגי החברה בארץ, ד"ר אפרים וסרפוגל, טוען שהמכונית החשמלית בהחלט במרכז העניין. בענף הרכב מעריכים כי גם חברת קרסו, יבואנית רנו לישראל, מסייעת במגעים להקמת המרכז, אולם בחברה, כמו גם במשרד התמ"ת, סירבו להגיב על כך.

וסרפוגל, לשעבר סגן נשיא רנו העולמית המשמש כיום כנציג רנו בנושא רכש גומלין בישראל, חשף בפני "גלובס" תוכנית שאפתנית שעשויה לגרום להרמת גבה בענף הרכב בארץ, ואפילו בעולם. לדבריו, "רנו מתכוונת לבנות רכב חשמלי אמיתי מ-א' עד ת', כאן בישראל". זאת, בניגוד לדגם ה"מגאן" של רנו שאמור לשמש כפלטפורמה למכונית החשמלית.

וסרפוגל מסביר כי המגאן, שהיא מכונית "רגילה" שתוסב למכונית חשמלית, תצא מהשוק בערך בשנת 2012, ואילו במקומה תיבנה המכונית החדשה בישראל. עוד הוא מציין כי כבר עכשיו הוא מאתר ספקים ישראלים שייצרו את המנוע החשמלי ואת התוכנות הרלבנטיות, דבר שזכה לדבריו לברכתו של נשיא רנו.

במשרד התמ"ת הציעו לרנו להשתלב במסלול החדש שהוצע לג'נרל מוטורס (GM), אשר אושר היום על ידי המדען הראשי, ד"ר אלי אופר. מסלול זה מאפשר ל-GM להקים מרכז פרויקטים ומו"פ בכל מקום בארץ ולא רק בפריפריה, כפי שדרשו תחילה במשרד האוצר, אולם החברה עדיין תוכל ליהנות מתמריצים ממשלתיים. התמריצים יינתנו בתנאי שהמרכז ישתף פעולה עם חברות ישראליות, שמחציתן יהיו מן הפריפריה או שייכות לתעשייה המסורתית.

רן קויתי, מנהל "קרן תמורה" במשרד התמ"ת, שמרכז את פעילות המסלול החדש, ציין כי הסיוע הממשלתי בכל שנת פעילות של מרכז הפרויקטים והמו"פ של GM יהיה הנמוך מן התנאים הבאים: 40% מהוצאות ההפעלה של מרכז הפרויקטים בישראל, או 50% מהיקף המימון הניתן על ידי מרכז הפרויקטים לשותפים הישראלים.

המסלול החדש של המדען הראשי אמור לחסוך מרנו ומחברות בינלאומיות אחרות את הוויכוח על מיקומם של מרכזי הפיתוח שהן מתכננות להקים. זאת, לאור מו"מ ארוך של כשלוש שנים בין משרדי התמ"ת והאוצר לבין GM, שהתעקשה כי מרכז הפיתוח שלה ימוקם ברעננה.

אנשי אגף התקציבים באוצר סברו כי המדינה צריכה להשקיע רק בפרויקטים דומים שיוקמו בפריפריה, ולא ביישובים מבוססים. המסלול החדש אמנם מחייב שיתוף פעולה עם המפעלים הקיימים בפריפריה, אולם הוא אינו מביא אליה מרכזים עתירי ידע - אחד הצרכים החשובים כיום לפריפריה.

עיקר העניין המיידי של רנו, כמו של GM, הוא בטכנולוגיות מתקדמות בתחום החומרים, האלקטרוניקה והבטיחות לרכב, שמפותחות כיום בישראל.