אוריאל לין לסטנלי פישר: לדחות בחודשיים את ביטול מטבע 5 אגורות

לטענת נשיא איגוד לשכות המסחר, נדרשים כחודשיים כדי לבטל בקופות הרושמות את השימוש במטבע ולהטמיע עיגול מחיר

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, דורש מנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, לדחות בחודשיים את ישום הצו המבטל את מטבע חמש האגורות, זאת כדי לאפשר למגזר העסקי זמן היערכות נאות לכך. בפניה דחופה ששיגר לפישר כותב לין: "אני מבקש שתפעל על פי סמכותך בהתאם לסעיף 32 לחוק בנק ישראל, ותבקש מוועדת הכספים של הכנסת לדחות בחודשיים את כניסתו לתוקף של צו זה עד תחילת מארס 2008".

ב-1 בינואר אישרה ועדת הכספים של הכנסת את צו בנק ישראל הקובע כי מטבע חמש האגורות יחדל מלהיות הליך חוקי בישראל החל מאותו יום. צו זה פורסם כעבור יומיים ברשומות. הבקשה באה לאחר הודעה של בנק ישראל ביולי האחרון כי בכוונתו לבטל את מטבע חמש האגורות בעקבות העלייה החדה במחירי המתכות בעולם, שהביאה את עלות הייצור של מטבע בודד ל-16 אגורות.

בנק ישראל חיפש אחר מתכת חלופית אך גם מחירה של זו עמד על שש אגורות. העלייה במחירי המתכות העלה את החשש בקרב אנשי בנק ישראל כי הפער בין הערך הנקוב למטבע לשוויו כמתכת ינוצל על-ידי כל מיני סוחרים ואנשים, שיבקשו להתיך את המטבעות כדי להרוויח מפער זה. בבנק ישראל ציינו עוד בזמנו כי השימוש במטבע פוחת ולכן יש לבטלו.

בפנייה ששיגר היום לפישר מציין לין כי נדרש שינוי בתוכנות של הקופות הרושמות בחנויות על מנת להתאימם לביטול חמש האגורות, שכן הקופות במצב הנוכחי לא יכולות לעגל את החשבון הסופי (למעלה/ למטה) על בסיס הנחיות בנק ישראל. מבדיקה שנערכה באיגוד עולה כי זמן הטמעת הצו והתאמת המערכות נאמד בכחודשיים. יש לציין כי בעקבות כך, רשתות שיווק רבות ממשיכות להשתמש במטבעות של חמש אגורות ולחלק אותם כעודף ללקוחות.

לדברי לין, "לא יתכן ששינוי נורמטיבי מכוח צו או תקנות ייכנס לתוקף רטרואקטיבית, זאת מבלי לאפשר למגזר העסקי טווח זמן להיערכות נאותה ולהטמעת השינוי הנדרש. זוהי הפרה יסודית של כללי מינהל תקין. צו בעל תחולה רטרואקטיבית הוא בלתי חוקי בעליל".

עוד מציין לין בפנייתו כי "מוזר בעיני כי דווקא בשינוי תקנות/צווים, בעלי השפעה ישירה על פעילות המגזר העסקי, לא קיבל המגזר העסקי כל התראה מוקדמת וגם לא נועצו עם העסקים הרלוונטיים לגבי הזמן הסביר וההיערכות הנחוצה להטמעת התהליך. הצורה בה נושא זה בוצע לא הביאה בחשבון נזקים ממשיים למגזר העסקי ולציבור הצרכנים", אומר לין.

לטענת לין, אי היערכות מוקדמת מביאה לחיכוכים חוזרים ונשנים בין הצרכן לבין העסק בעסקאות שנערכות במזומן, שכן אין ביכולת העסק לחשב סכום קנייה ללא חמש אגורות ומאידך אין ביכולתו לתת עודף בהתאם. לין מציין בעניין זה כי גם על פי חוק פיקדון מחויב העסק להחזיר במזומן פיקדון של 25 אגורות בגין החזרת בקבוק משקה.