איקאה לעשירים

חנויות ריהוט ועיצוב? זה תיאור צר מדי על מידותיהם של המגה מתחמים שנפתחים לאחרונה בהשקעות עתק, והמחירים בהתאם > טלי הרדאבל

*אם פעם, כדי להציג קולקציה צנועה של רהיטים, שטיחים וגופי תאורה, הספיק מרחב שגודלו כ־100 מ"ר, הרי שלאחרונה מתהדרת תל אביב במגה־מתחמים, הנקראים לרוב "בית עיצוב", ולא סתם חנות, חלילה. נוסף על המטראז' הנרחב, שכולל מאות עד אלפי מטרים רבועים, המתחמים החדשים מתגאים גם בבנייה, בתכנון, בשיפוץ ובעיצוב בסכומי עתק. כדי להחזיר השקעה כזו צריך היזם לתמחר את המוצרים במחירים גבוהים במיוחד, וגם לקוחות שמוכנים לבזבז סכומים כאלה, אחרת קשה להבין איך אפשר להחזיר השקעה של 15 מיליון שקל בחנות תל אביבית מקומית אחת יחידה.

ולמה בעצם צריך שטחים גדולים ונוצצים כאלה להצגת רהיטים ואגרטלים? דומה שזו השלכה נוספת של אפקט מגדלי היוקרה. כשרוכשים דירה אורבנית שקופה ותמירה ביותר מ־10,000 דולר למטר רבוע, הרי שרמת האבזור משתוקקת להתיישר עם קו ההוצאות הרם.

מהיבט אחד, לפחות, במתחמי הענק אין כל חדש, שהרי גם "איקאה" היא מגה־חנות לעיצוב, המוכרת בפרישה רחבה ובמבחר גדול של פריטים לאבזור הבית והמשרד, וגם היא מציעה ללקוחותיה סגנון חיים בעל אופי מובהק. אולם, להבדיל אלפי הבדלות ועומקי כיס, הרי שהמגה־חנויות החדשות מתהדרות בתדמית (שכבר הפכה בחוגים מסוימים לגנאי) "יוקרתית". המחיר שבו נמכרת ספה אחת בחנויות האלה היא בערך המחיר שבו אפשר לרהט את הסלון כולו, פלוס עודף לאבזור חדר השינה (של איקאה).

טיול מקדים בחנויות החדשות הללו מגלה שמילת המפתח היא קונספט. בבתי העיצוב הגרנדיוזיים יש חדרי קונספט לרוב, המעוצבים בנפרד ושונים זה מזה, על אף היותם שוכנים בסמוך ובאותו "בית עיצוב". אם בעבר חנויות הסתפקו במדפים לתצוגה ובפיזור ריהוט ברחבי חלל פתוח, הרי שהיום המגמה היא שכירת מתחם גדול, חלוקתו לחדרים שונים ונפרדים, ובכל אחד מהם בניית קונספט שונה של עיצוב, סגנון, צבעוניות ואווירה. כך אפשר לקלוע לטווח רחב יותר של העדפות - רנסנסי, מינימליסטי, ניאו־גותי או מתועש.

רוז'ין: הקונספט הוא המלך

המקום הטרי ביותר שעונה למגמה החדשה והראוותנית הוא רוז'ין (Rugine), שנפתח החודש בבניין היסטורי בסגנון האקלקטי של בתי החלומות של תל אביב הקטנה. הבניין, ששופץ מן היסוד לפי עקרונות השימור המחמירים של עיריית תל אביב, שוכן ליד בניין משופץ לתפארת אחר, בית הפגודה ברחוב מונטיפיורי, שהולך והופך לציורי ככל שמבניו משתפצים. כדאי להתעכב על חזית הבניין המשופצת להפליא. ובכלל, לסיור בפנים הבניין אפקט אדריכלי נפלא, שכן במהלך השיפוץ התגלו בחדרים איורי קיר מקוריים ששוחזרו בחלקם ותורמים נופך אותנטי.

רוז'ין מכיל רהיטים, אביזרים, שטיחים, וילונות ואפילו לבני חיפוי לקירות שנלקחו מטירות אירופיות שפורקו. אלה פזורים בין שלושים חדרים שונים, שבכל אחד מהם קונספט שונה. על הקירות יצירות של אמנים ישראלים כמו מיכל נאמן, שתורמות נופך נעים. מן הרגע הראשון ה"חוויה" של המקום אופפת את הנכנס בהוד והדר, שנוצרים בעזרת תאורה עמומה, שלל ניחוחות שמגיעים מכל עבר, ופריטים מעורות רקומים, מפרוות וממיני עצים אקזוטיים.

גם בתאורה העמומה הזו מוצרים רבים מסנוורים בעיצובם ובמחיריהם הגבוהים, דוגמת כרית ממתכת סרוגה של Cavalli (מ־999 שקל), סכו"ם הכולל שנהב ועץ זית (מ־2,274 שקל), ריהוט של Longhi (מ־71,834 שקל) גופי תאורה של Itama (מ־8,197 שקל), וגם וילונות של חברת אורגון הישראלית (שבעליה הוא בן זוגה של רוז'ין).

מרגישים את ההשקעה האגדית במקום: 15 מיליון שקל שמרפדים היטב את שלוש קומות הבניין, בשטח כולל של 600 מ"ר ועוד גג של 150 מ"ר. אחת הבעלים ויו"ר המקום, המעצבת רז'ין גנזי, הצהירה ביום ההשקה כי צפי המכירות השנתי הוא 25 מיליון שקל. אופטימיות היא תכונה מבורכת.

ארמאני קאזה: כבר לא פרובינציה

ניחוח איטלקי מסחרר עולה כבר מהשם: Armani Casa. החנות הגדולה הזו נפתחה רק לפני יומיים בנמל תל אביב. מעצב האופנה ג'ורג'יו ארמאני, שחולש על תחומים רבים (משקפיים, שעונים, בישום, קוסמטיקה), החליט שבית עיצוב הפנים שלו, שקיים במדינות רבות (עם 33 חנויות עצמאיות), צריך לתקוע יתד גם בלבנט. החנות הראשונה בקונספט הריהוט והאבזור נפתחה רק בשנת 2000 במילאנו, אך היא עדיין נותנת טון מזוהה ומשפיע בעיצוב פנים. מניסיוני האישי, חנות זו מסחררת את המבקר בה, הנעטף כולו ב"חוויית ארמאני": סגנון משובח, ממסד עד טפחות, אך נטול ראוותנות.

מנכ"ל ארמאני קאזה בישראל, מאיר יצחק, הצהיר על השקעה של 1.5 מיליון דולר במתחם הישראלי, שגודלו 360 מ"ר. במקום מצויים כל האלמנטים הנחוצים לחיים יומיומיים, כמו רהיטים, כלי אוכל, טקסטיל וגופי תאורה. במקום חלוקה לחדרים נפרדים לגמרי -החלל חולק בעזרת מחיצות דקיקות הבנויות ממסגרת מתכת מבריקה שגונה ברונזה, ואור מוסתר מופק ממנה. אפקט הרושם ההכרחי מתקבל בעזרת הרצפה, שחופתה בלוחות שעשויים מחומרים כמו נירוסטה מוברשת ומתכת בצבע שחור מבריק.

המחירים רחוקים מלהיות ממוצעים: מיטות שמחיריהן מאמירים ל־84 אלף שקל, שולחנות בטווח של 4,520 שקל עד 92 אלף שקל, ספות ב־20 אלף שקל עד 117 אלף שקל, ואביזרים שמחיריהם מתחילים ב־250 שקל, ונוסקים עד 8,840 שקל.

לזכותו של מעצב העל המילאנזי והמוערך ראוי לציין כי האווירה בחנויות ארמאני קאזה זהה בכל העולם, ותמיד מאופיינת בסקלת גוונים אחידה של שמפניה, פנינה, שחור ואפורים. אף על פי שנעשה שימוש בחומרים מצוינים (ציפויים מאם הפנינה, ריהוט מאלון מעושן, כלי אוכל מצופי זהב), הגימורים משובחים וניכרת הקפדה בכל פרט, התוצאה מבחינת העיצוב אינטימית למדי, ואפילו מצליחה להישאר מאופקת.

קסטיאל: גם הוותיקים מתרחבים

מי שהיו הראשונים לפתוח בארץ "בית עיצוב" גדול ובהשקעה יתרה הם בני משפחת קסטיאל, שהחלו פעילותם, בשנת 1942, כמרפדיה קטנה אך משובחת בדרום תל אביב, והתפתחו למיני־מעצמה של עיצוב איכותי בקנה המידה המקומי. כיום פועלים שלושה דורות בני אותה המשפחה בבניין פלורנטיני בן חמש קומות, שבו נפרשת התצוגה. גם כאן ישנה חלוקה לאין־ספור חדרים, ובכל אחד מהם ריהוט ואבזור בסגנון אחר.

אך הקסטיאלים לא קופאים על השמרים, ואף הם מתרחבים: בהשקעה של 5.7 מיליון דולר נרכש מגרש ברחוב אבולעפיה, גודלו 5.1 דונמים ועליו מספר בניינים ותיקים. בחודשים הקרובים עתיד להיפתח שם - לא חנות, חלילה - כי אם מרכז עיצוב כולל, בשטח בנוי של 5,000 מ"ר ובמרכזו חצר בת 1,000 מ"ר. לצד חללי תצוגה, יהיה במקום גם בית קפה.

הסגנון של קסטיאל הצליח עם השנים לקנות לו חלקה טובה בקרב בעלי הממון בישראל, שמבכרים את התוצרת המקומית הספציפית הזו על־פני מוצרים מיובאים, גם של חברות ומעצבים ידועים. הסגנון המובהק מאופיין בפריטים גדולים במיוחד, בשימוש בחומרי גלם משובחים ובמחירים מסחררים. דוגמה מצוינת מהווה קולקציה חדשה המכונה "גרוטאות בסלון", ובה רהיטים שאמורים ליצור הקשר (מעט משונה) של אונייה טבועה או שיירת נגמ"שים תקועה. למשל, שולחן קפה מזחל של טנק ושידה מכלי נשק ישנים. חלק מהפריטים הושרו בים המלח וקיבלו מראה חלוד ונטיפי. המחירים, חרף או אולי בגלל השימוש במילה "גרוטאה", גבוהים למדי: 14 אלף שקל עד 27 אלף שקל. ¿