יותר מדי טוב

דנמרק. מחקר שערכה לשכת הסטטיסטיקה הדנית מראה שזאת המדינה היקרה ביותר באיחוד האירופי בכל הנוגע למחירי מזון, תחבורה, לבוש ומוצרי צריכה אחרים של משקי בית. על־פי המחקר, רמת המחירים בדנמרק גבוהה ב־39% מהממוצע האירופי. אירלנד תופסת את המקום השני (25% מעל הממוצע), פינלנד ושוודיה את המקומות הבאים (22% ו־18%), ובריטניה וצרפת תופסות את המקומות הרביעי והחמישי (11% ו־7%). המדינות הזולות ביותר באיחוד הן המצטרפות החדשות בולגריה, עם רמת מחירים של 45% מהממוצע האירופי, ליטא ורומניה (57%) וסלובקיה (58%). הדנים יכולים להתנחם בכך שיש שלוש מדינות אירופיות עם רמת מחירים הדומה לשלהם - נורבגיה, איסלנד ושווייץ - שאינן חברות באיחוד.

המחירים בדנמרק אמנם גבוהים, אך המצב בה רחוק מלהיות קשה. היא נמנית על עשר המדינות העשירות בעולם, יש בה תשתיות מפותחות, חקלאות ותעשייה מתקדמות, רמת מחיה גבוהה, ומטבע יציב המוצמד לאירו ברצועת ניוד צרה. הצמיחה השנתית ב־2006 הייתה כ־3.5% (אך היא צפויה לרדת בשנתיים הבאות), האינפלציה השנתית ב־2007 עמדה על 1.7%, והאבטלה על 2.8%.

אף שהשלטון בדנמרק נמצא בידי מפלגות מרכז־ימין מאז 2001, זו עדיין מדינת רווחה מפותחת. עם משכורת של כמעט 3,000 אירו, עובדי המגזר הציבורי, למשל, יכולים להתמודד עם ארוחה במסעדה במחיר 20 אירו, ליטר דלק במחיר של 1.5 אירו, ושכר דירה של 900 אירו לחודש. בנאום לכבוד השנה החדשה אמר ראש הממשלה, אנדרס רסמוסן, שהמצב הכלכלי הוא עד כדי כך טוב, שהסכנה הגדולה ביותר למשק הדני היא ש"המצב יהיה טוב מדי".