נשיא רנו: אנחנו מחוייבים לפרויקט המכונית החשמלית; שיווק המוני בישראל יתחיל ב-2011

כך אמר קרלוס גוהן במסיבת העיתונאים במשרד ראש הממשלה, שבה הושק רשמית פרויקט המכונית החשמלית * "ישראל היא שדה ניסוי אידיאלי להשקת התוכנית, כיוון ש-90% מבעלי כלי הרכב הפרטיים נוהגים פחות מ-70 ק"מ ביום"

תחת הכותרת "לעשות שלום בין תחבורה לסביבה" הסתיימה לפני מספר דקות מסיבת העיתונאים במשרד ראש הממשלה, שבה הושק רשמית פרויקט המכונית החשמלית של שי אגסי והחברה לישראל. נשיא רנו, קרלוס גוהן, שהגיע לביקור בארץ, אמר באירוע כי רנו מתכוונת לעבור לייצור המוני של כלי רכב חשמליים בשנת 2011 וכי היא מחויבת לפרויקט.

לדבריו ישראל היא שדה ניסוי אידיאלי להשקת התוכנית, מכיוון ש-90% מבעלי כלי הרכב הפרטיים נוהגים פחות מ-70 ק"מ ביום וכל המרכזים העירוניים הגדולים נמצאים במרחק של פחות מ-150 ק"מ. הוא אמר כי הסוללות למכונית החשמלית של רנו ייוצרו על ידי ניסן באמצעות מיזם משותף שלה עם NEC היפנית. רנו עצמה עובדת על פיתוח סוללה שניתנת להחלפה ותבטיח ניידות רציפה. גוהן אומר כי כל מסגרת הפיתרון תעבור סדרה מקיפה של בדיקות, שתחל השנה. הוא אמר כי הקלות המיסוי, עליהן החליטה לאחרונה הממשלה, יעניקו דחיפה למיזם ויאפשרו לשווק כלי רכב חשמליים במחירים זולים. הוא צופה כי כלי הרכב יהיו זולים יותר מרכבי בנזין או דיזל מקבילים.

חברת רנו-ניסן עצמה חתמה היום עם יוזמי הפרויקט על מזכר הבנות להמשך הפיתוח והניסויים של כלי הרכב החשמליים. מפרטים שפירסמה רנו ניסן עולה, כי לוח הזמנים של הפרויקט כולל ניסוי במערכת הטעינה ובאבות טיפוס של המכוניות ב-2008 ופרישה נרחבת של עד 500 אלף נקודות טעינה ברחבי הארץ החל מ-2010, רובן ככל הנראה בבנייני מגורים וסמוך למקומות תעסוקה. במקביל יפרשו תחנות להחלפה ממוכנת של סוללות בכלי רכב, שהמצבר שלהן התרוקן או שהם עומדים בפני נסיעות ארוכות. הטכנולוגיה להחלפת הסוללות מפותחת גם היא על ידי רנו.

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, חלק שבחים למיזם ולהוגה שלו, שי אגסי, ואמר כי מדובר בפריצת דרך שעשויה לנתק את התלות של ישראל במקורות אנרגיה חיצוניים ולשנות את אורח החיים במדינה. הוא הביע הערכה ליכולתו של היזמים לגייס לפרויקט חברות כמו רנו-ניסן, שנמנות על המובילות בעולם והחמיא גם לנשיא המדינה, אחד התומכים המרכזיים בפרויקט,על חזונו.

במסיבת עיתונאים שנערכה בצהריים בהשתתפות נשיא המדינה שמעון פרס, קרלוס גון ושי אגסי, אמר פרס כי מדובר ב"משימה חלוצית". לדבריו זוהי משימה, שחשובה לדורות הבאים כדי להתמודד עם עידן חדש וסכנות חדשות שהגדולה שבהן היא איום הנפט. לדבריו הנפט הוא המזהם הגדול ביותר של האוויר והמממן הגדול ביותר של טרור. לדבריו, פתרון המכונית החשמלית הוא פיתרון של שלום לבעיה.

פרס העריך כי המהלך יתרום לשלום כי הוא עשוי לייצר עד 50 אלף משרות חדשות, שיכלו להעסיק בין השאר פועלים פלשתינאים ולפיכך העריך כי הפלשתינים ירצו להצטרף לפרויקט. הוא בירך את קרלוס גון שהעמיד בסולם העדיפויות את שיפור מצב העולם ולאו דווקא את הרווחיות. שי אגסי אמר כי המטרה היא לייצר או לקנות את החשמל עבור הפרויקט ממקורות "ירוקים" ככל האפשר, דוגמת תחנות כוח, כדי ליצור זיהום נמוך ככל האפשר.

לדבריו, גם במקרה זה ייצור החשמל בתחנות כוח יתרום להפחתת הפליטה בגובה הקרקע וינטרל מזהמים שונים. אגסי התחמק מלענות ישירות על השאלה כיצד הוא מתייחס לדרך שבה שותפיו לפרויקט, החברה לישראל, מתייחסת לניהול בתי הזיקוק והפליטה הסביבתית שלהם.

קרלוס גון אמר במסיבת העיתונאים כי הוא צופה, שהמכוניות יציעו ללקוחות עלות רכישה נמוכה יותר, עלות שוטפת נמוכה יותר ואחריות לכל החיים. גון אמר כי המטרה היא לייצר סדרי גודל כלכליים וכי השותפים הישראלים לפרויקט העריכו כי בישראל יימכרו בין עשרת אלפים לעשרים אלף מכוניות לפחות בכל שנה, מה שיהווה התחלה של ייצור המוני. גון אמר כי המכונית הראשונה שתשווק בישראל תהיה בצורת סדאן והשימוש בה יהיה כמו בכל מכונית אחרת.

הוא העריך את ההשקעה הראשונית בפיתוח של המכונית והסוללה בסטנדרטים בין לאומיים בהיקף "סביר" של כ-50 עד כ-100 מיליון אירו. לדבריו הייצור לא מתוכנן להיות בישראל אלא באחד המפעלים של רנו באירופה. בשלב מאוחר יותר יוחלט האם להעביר גם לישראל חלק מפעילות הייצור בהתאם להתפתחות המכירות. הוא הוסיף כי במקביל ישווקו המכוניות גם במדינות נוספות באסיה, אירופה ועוד וכי בשנתיים הקרובות תחתום רנו על חוזים עם ספקים ומפיצים בתחום.