לא לחכות להסדר

רק שיתוף פעולה כלכלי ישראלי-פלסטיני יוכל להבטיח את שיקום הכלכלה הפלסטינית ויניב יתרונות עצומים לא רק עבור העסקים הפלסטינים, אלא גם עבור העסקים הישראלים

הכלכלה הפלסטינית קורסת ומדינות העולם מתגייסות לעזרתה ותורמות כספים. 7.4 מיליארדי הדולרים שנאספו בפאריס לפני מספר שבועות ישמשו בעיקר לפרויקטים שאמורים למנף את הכלכלה הפלסטינית לרמה שתאפשר לה קיום עצמאי. אבל בכדי שהמטרה תושג, יש צורך גם בשיתוף פעולה בין ישראל לפלסטינים.

רק שיתוף פעולה כלכלי ישראלי-פלסטיני, שיתקיים על אף הבעיות הביטחוניות, יוכל להבטיח את שיקום הכלכלה הפלסטינית. הסדר סחר משותף המבוסס על שיתוף פעולה יניב יתרונות עצומים לא רק עבור העסקים הפלסטינים, אלא גם עבור העסקים הישראלים. היתרונות משיתוף פעולה כזה יתבטאו ברווחים של מיליארדי דולרים לכל אחד מהצדדים וביצירת כמיליון מקומות תעסוקה חדשים.

ברור לכל, כי לא ניתן מהיום להיום להגיע להסדר כלכלי מוסכם על שני הצדדים. אך אין משמעות הדבר כי אין ביכולתה של ישראל לעשות מאומה עד שהסדר כזה יגובש. ישראל חייבת לנקוט באמצעים מידיים וזמניים, שיקדמו את שיתוף הפעולה ויעזרו להתגבר על המכשולים הנוכחיים העומדים בפני שתי קהילות העסקים. צעדים אלו חייבים לכלול, בין היתר, יצירת נקודות כניסה/יציאה פלסטיניות אוטונומיות לסחורות, שירותים ואנשים; גישה מווסתת של כוח עבודה לשני שוקי העבודה; הסדרת קישור טריטוריאלי בין הגדה המערבית לרצועת עזה והחייאה מחודשת של הועדה הכלכלית המשותפת ככלי מוסדי לחידוש יחסי העבודה החיוביים.

כבר עכשיו ניתן להצביע על כ-20 הזדמנויות לשיתוף פעולה בתחומי התיירות, החקלאות, הבניין ומוצרי הצריכה המתכלים. שיתוף פעולה בתחומים אלו יאפשר פיתוח שווקים ומוצרים חדשים, צמצום עלויות וחלוקה בסיכונים. הוא גם ישמש כתנאי מקדים והכרחי ליישום משטר הסחר העתידי.

מחקר שערך פורום העסקים הפלסטיני-בינלאומי מצא, כי במקרה של "הסכם שתי מדינות", שממנו תנבע הפרדה רשמית, התרחיש הטוב ביותר לשני הצדדים יהיה של "הסדר סחר חופשי פלוס" (FTA Plus). הסדר כזה עשוי להביא לצמיחה בכלכלה הפלסטינית של 11.5% בתמ"ג הריאלי לנפש במהלך חמש השנים הראשונות. רווחיה של ישראל מיצוא צפויים להגיע ל-18 מיליארד דולר לשנה בתוך עשר שנים.

פתרון מדיני ושיתוף פעולה כלכלי בין ישראל לפלסטינים, יקנו לשתי הקהילות תועלת נוספת להפעלתה המחודשת של הכלכלה הפלסטינית. שתי הקהילות העסקיות יזכו לגישה לשווקים במזרח התיכון (ובייחוד במדינות המפרץ). בנוסף לכך, היצוא הישראלי יזכה (מחדש) בשווקים שבהם קיימת רגישות גבוהה לזכויות אדם.

הכלכלה הפלסטינית תלויה מאוד באספקה הישראלית. היצוא לישראל ולמדינות אחרות נמצא בירידה כתוצאה מהסכסוך, ממגבלות בתחום התחבורה ובתחום העסקי, ומירידה בתחרותיות. במצב כפי שהוא היום, תמשיך ההידרדרות במצב הכלכלי בגדה המערבית. הכלכלה הישראלית אינה תלויה בפלסטינים, אך מושפעת ממצבם.

על המנהיגים הישראלים והפלסטינים לפעול יחדיו, בכל דרך אפשרית, בכדי ליצור שיתוף פעולה יעיל ועקבי. רק בדרך זו ניתן יהיה להצעיד את הכלכלה הפלסטינית קדימה, ולשפר, במקביל, את מצבה של הכלכלה הישראלית.

הכותב הוא סגן יו"ר פורום העסקים הפלסטיני-בינלאומי (PIBF) ויו"ר אי.אנ.טי