חברת התשתיות הקנדית CHIC הפסיקה את המשא ומתן למכירת אחזקותיה בכביש חוצה ישראל

החברה הקנדית הודיעה על החלטתה לאפריקה ישראל ולשיכון ובינוי; הקרן האוסטרלית בבקוק אנד בראון ניהלה מו"מ לרכישת המניות

חברת התשתיות הקנדית, CHIC (קנדיין היווייז) חזרה בה מהכוונה למכור את אחזקותיה (25% מהמניות) בחברת "דרך ארץ", זכיינית כביש חוצה ישראל (כביש 6). ל"גלובס" נודע, כי החברה הקנדית הודיעה באחרונה לשותפותיה בדרך ארץ, אפריקה ישראל ושיכון ובינוי, על החלטתה להפסיק את המו"מ למכירת חלקה.

בחודשים האחרונים ניהלה קרן ההשקעות האוסטרלית, בבקוק אנד בראון, המנוהלת בארץ ע"י אייל גבאי, מו"מ מתקדם לרכישת חלקה של צ'יק בדרך ארץ. היקפה הכספי של העסקה נאמד בעשרות מיליוני דולרים. לפי הערכות שוויה של דרך ארץ לצורך העסקה נאמד ב-300-400 מיליון דולר. גורם נוסף שהתעניין ברכישת מניותיה של צ'יק היא קרן תשתיות ישראל (IIF) בניהולו של ירון קסטנבאום.

גורמים בענף התחבורה והתשתיות מעריכים כי החלטתה של צ'יק להפסיק את המו"מ למכירת אחזקותיה נובעת מהשיפור שנרשם בביצועי כביש 6 בשנה האחרונה, דבר שגרם לחברה לדרוש תג מחיר גבוה יותר עבור אחזקותיה. לפי הערכות, ההחלטה של צ'יק קשורה גם לכך שהמדינה מתעכבת, וצפויה לדחות את מכירת האופציה שלה ל-49% מרווחי כביש חוצה ישראל. מימוש האופציה על ידי המדינה היה מעלה את השווי של דרך ארץ לצורך העסקה.

יצוין, כי על פי ההסכם עם המדינה לבעלי המניות בחברה יש זכות סירוב ראשונה לרכישת האופציה מהמדינה. האופציה המוערכת בחצי מיליארד שקל, היא לקבלת 49% מרווחי דרך ארץ החל מינואר 2010.

דרך ארץ נמצאת כיום בבעלות משותפת של אפריקה ישראל (37.5%), שיכון ובינוי (37.5%) וצ'יק. החברה הקנדית החזיקה בעבר בכשליש (33%) ממניות דרך ארץ, אבל מכרה חלק מאחזקותיה לאפריקה ישראל ושיכון ובינוי שהגדילו את חלקן. במקביל צ'יק גם מכרה את חלקה בחברת ההקמה (CJV) של כביש חוצה ישראל.

CHIC, בראשות היו"ר ג'ון בק, מתמחה בבנייה והקמה של כבישי אגרה ורכבות קלות, ובעבר חברה לאפריקה ישראל במכרז על הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים.

כפי שפורסם ב"גלובס", דרך ארץ הודיעה באחרונה, כי היא צפויה לשלם למדינה סכום של 17 מיליון שקל בגין חלקה בהכנסות הכביש. זאת לאחר שב-2007 עלה לראשונה היקף הנסיעה בכביש על התחזית. מדובר בפעם הראשונה לאחר שלוש שנים, בהן המדינה תקבל תמלוגים מהכביש, לאחר שבשנים 2003-2006 שילמה לדרך ארץ כ-100 מיליון שקל בגלל היקף נסיעה נמוך מהתחזית.

דרך ארץ, בניהולו של אהוד סביון, סוללת בימים אלה את הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל (קטע 18) ממחלף עירון ועד יוקנעם שצפוי להיפתח לתנועה עד סוף שנת 2009. במקביל עשויה דרך ארץ להפעיל גם את הקטע הדרומי מקריית גת ועד באר שבע (קטע 19 ו-20), אם הממשלה תחליט לגבות בהם אגרה. לפי הערכות, פתיחת המקטעים הצפוניים והדרומיים יגדילו משמעותית את ההכנסות מרווחי כביש חוצה ישראל.