רון טורוסיאן, היחצ"ן המבוקש ביותר בארה"ב: "מסכים עם שרי אריסון שהעיתונות הישראלית הכי מרושעת בעולם; מעל גיל 50 אי אפשר לעבוד ביחסי ציבור"

רון טורוסיאן, הבעלים של 5W, חברת יחסי הציבור הצומחת ביותר בארה"ב: "הייתי מייעץ לאהוד ברק לא למהר לבחירות, כיוון שהוא נתפש כרה"מ הגרוע ביותר אי פעם" * "כל מנכ"ל הוא מותג. ישתה 4 כוסות שמפניה? 'אלכוהוליסט', יתווכח עם אשתו? 'מכה נשים'"

במשרדיו של רון טורוסיאן בטיימס סקוור בניו-יורק, המתפרשים על פני קומה שלמה, מוקדש מקום של כבוד לתמונה גדולה של זאב ז'בוטינסקי.

ראיון נרחב ובלעדי עם טורוסיאן מתפרסם היום (ה') במוסף "גלובס הערב".

[הרחבה במהדורה המודפסת] [לעיתון הדיגיטלי]

"הוא הכוח המניע בחיי, מורה הדרך שלי בעסקים ובחיים", אומר מי שזכה בעיתונות האמריקנית לתארים כגון "אלוף הספין" ו"גורו של פרסום", שבין לקוחותיו משמשים בערבובייה מוזרה מיקרוסופט, נייס, קוקה-קולה, מקדונלד'ס, ארגונים דתיים מיסיונריים נוצריים, ארגונים יהודיים כגון אש התורה, פוליטיקאים ישראלים שנזקקו לשירותיו בניכר כמו שמעון פרס, ביבי נתניהו ואהוד אולמרט, ומשרד התיירות הישראלי אשר שכר את שירותיו כדי להביא קהל יהודי ונוצרי לטבול בים המלח.

כל זאת, לצד ראפרים בוטי שפה כמו סנופ דוג, אייס קיוב, ליטל קים ופמלה אנדרסון. הצעיר הבוטה של עולם יחסי הציבור האמריקני, 33, הצליח במשך חמש השנים שחלפו מאז פתח את משרדו להיכנס לרשימה המכובדת של 500 החברות הצומחות ביותר בארצות-הברית (מקום 153 ב-2007), וזאת השנה השלישית שהחברה שלו, 5W, מוגדרת "חברת יחסי הציבור הצומחת ביותר בארצות-הברית".

לדבריו, תחום יחסי הציבור קפא על שמריו, בעיקר בארצות-הברית. בעוד ששווקים כמו נדל"ן, טכנולוגיה וגם פרסום הומצאו מחדש, ה-PR ממשיך להוציא קומוניקטים לעיתונות. אך הוא אומר בביקור בכדי להרצות בפורו הבוגרים של הקריה האקדמית אונו.

"אם מביטים ב-50 חברות יחסי הציבור הגדולות בארצות-הברית היום", הוא אומר, "אין בראש אף אחת מהן אדם שגילו פחות מ-50. הם לא מבינים שאין היום 'בלעדי לוול סטריט'. יש 'בלעדי לוול סטריט קום'. למה להריץ כתוביות בחדשות פוקס ולא באתר של פוקס, שיש לו פוקס ניוז.קום ופוקס ספורט.קום ופוקס פייננס.קום?

"הם לא קולטים שהיום גם מייספייס ופייסבוק ואס.אמ.אס זה יחסי ציבור. הם עדיין חושבים שחשוב להוציא הודעות לעיתונות. הרי העיתונאים עסוקים מדי או משועממים מדי או מתוגמלים פחות מכדי לקרוא. הם חושבים שאפשר להמשיך לעבוד מתשע עד שש. ביחסי ציבור צריך להיות כמו שוטר שכל הזמן במשמרת. אנשי יחסי הציבור הטובים ביותר לא נעשים כאלה, הם נולדים כאלה.

- מהי אם כן עבודת יחסי הציבור?

"את רואה את התות הזה?" הוא מצביע על קערת הפירות המונחת לפנינו. "אם התות הזה הוא לא התות הכי טרי שיש בשוק, אני לא אנסה לומר שהוא כן. במקום זה אני אבנה סיפור איפה הוא גדל, החווה, החקלאים השורשיים שהביאו לנו אותו - וגם אספק למדיה טיפ: התות של המתחרה שלי יותר גרוע, והאם טעמת וראית כמה גרוע האננס?"

- כלומר, ספין.

"כן. ספין זה המהות של יחסי הציבור, זה הבסיס. אתה צריך לדחוף את התדמית למדיה, בין אם זה תות, פוליטיקאי, חברת טכנולוגיה או מוזיקאי. עבורנו יחסי ציבור זה מה שאתה לובש, איך אתה מדבר, איפה אתה מופיע, חברות הן מותג ואנשים הן מותג. המנכ"ל של קומברס הוא מותג, המנכ"ל של בנק דיסקונט הוא מותג".

- מה זה אומר לגביו?

"הוא צריך לדאוג כל הזמן. מנכ"ל של חברה ידועה לא יכול סתם להיכנס למסעדה עם אשתו בלי שכל העולם מסתכל עליהם. אם הוא ישתה ארבע כוסות שמפניה אז הוא אלכוהוליסט, אם הוא מתווכח עם אשתו הוא 'מכה נשים'".

- נראה שיש לך ביקורת על העיתונות.

"אני עומד לומר דבר לא פופולרי: עיתונאים הם משהו שצריך לדאוג בגינו. והמדיה הישראלית במיוחד, היא הכי מרושעת בעולם. אני מסכים ב-100% עם שרי אריסון. אצלכם אין גבולות. כאשר העיתונות בישראל ננעלת על משהו, היא לא עוצרת".

- אתה לא יכול לדבר על אולמרט ולא על נתניהו. אז מה תייעץ לברק?

"הייתי מייעץ לו להכיר בטעויות שעשה בעבר. הייתי מייעץ לו להיות מועמד, ולא אנטי-מועמד. הוא חייב לפרוש איזה 'אני מאמין'. אם הייתי היועץ שלו, הייתי מייעץ לו לא למהר לבחירות, כיוון שהוא נתפש כראש הממשלה הגרוע ביותר אי פעם".