לא הודעת שעזבת? שילמת

אנשים רבים, בעיקר שוכרים, אינם מודעים לחובת ההודעה בכתב לעירייה על עזיבת הנכס, והדבר גורם לכך שמחזיקים רבים ממשיכים להיות מחוייבים בתשלומי הארנונה גם לאחר שהנכס יצא מחזקתם, ואף במקרים רבים לאחר שעבר לחזקתו של אדם אחר

ארנונה עירונית מוטלת על הנכסים שבתחום העירייה, והיא תשולם בידי המחזיק בנכס, בהתאם לסעיף 8 לחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1993. חובת תשלום הארנונה, חלה, אם כן, על המחזיק בנכס.

בהתאם לחוק ובהתאם לפסיקת בתי המשפט השונים, ההגדרה של "מחזיק" הינה הגדרה רחבה. היא כוללת, בין היתר, מי שיש לו זכות משפטית להחזיק בנכס, משתמש בנכס, משיג גבול, שוכר, בעלים של נכס וכל מי שיש לו את ה"זיקה הקרובה ביותר לנכס".

פקודת העיריות מחייבת אדם שהחזיק בנכס, ללא כל קשר לאופן החזקה ולמהותה, להודיע לעירייה על הפסקת חזקתו בנכס. בהתאם להוראות הפקודה, על הודעה זו להיות בכתב. דרישת הכתב הינה דרישה מהותית, שכן לא די בהודעה בעל פה ו/או בכל דרך אחרת, ועל הודעה זו להיות ערוכה בכתב ומוגשת למחלקת השומה והגבייה בעירייה. הגשת הודעה למחלקה אחרת בעירייה, לרבות למחלקה לרישוי עסקים, אינה פוטרת את המחזיק מתשלום הארנונה ואינה מהווה תחליף להודעה על הפסקת החזקה בנכס.

גם מחזיק שלא נרשם בספרי העירייה נדרש להגיש הודעה על הפסקת חזקתו בנכס. שכן, ישנם מקרים רבים בהם רישומו של אדם כמחזיק מתבצע שלא ביוזמתו, אם על-ידי בעל הנכס במקרה של השכרה לשוכר, אם על-ידי בדיקת מחזיקים יזומה שמבצעת העירייה, ואם על-ידי מידע מהימן אשר מתקבל בעירייה. משכך, ועל מנת למנוע חיובו של אדם בארנונה גם לאחר מועד עזיבתו את הנכס, מן הראוי כי הוא ימסור הודעה בכתב לעירייה על דבר עזיבתו.

החובה בהתאם לסעיף 325 לפקודת העיריות מוטלת על מי שעוזב את הנכס, ולא על בעל הנכס. חובת הבעלים של הנכס להודיע על השכרתו, מכוח הוראת סעיף 326 לפקודת העיריות, אינה גורעת מחובת המחזיק להודיע על עזיבת הנכס בהתאם לסעיף 325.

בתי המשפט התייחסו בפסיקתם להוראת סעיף 325 האמור, וקבעו: "הפירוש לפיו מטילה הוראת ס' 325 לפקודת העיריות על המחזיקים את הנטל להודיע לעירייה על התרחשותם של שינויים כאמור, הינו, אפוא, פירוש סביר, הגיוני ומחוייב המציאות, וכמוהו גם הגישה לפיה כל עוד לא הודיע המחזיק על השינוי, תהא העירייה רשאית להמשיך ברצף הגבייה של הארנונה על פי הרישום הקיים".

מסתבר שאנשים רבים, בעיקר שוכרים, אינם מודעים לחובת ההודעה האמורה המעוגנת בחוק, והדבר גורם לכך שמחזיקים רבים ממשיכים להיות מחוייבים בתשלומי הארנונה בגין הנכס גם לאחר שנכס זה יצא מחזקתם, ואף במקרים רבים לאחר שעבר לחזקתו של אדם אחר. על מנת למנוע מצב בעייתי זה, חלה חובה על כל אדם שנוטל חזקה בנכס להודיע לעירייה על דבר החזקה ועל מועד תחילתה. כמו כן, עליו להסדיר את תשלום הארנונה לכל תקופת החזקתו בנכס, ובסוף התקופה להודיע לעירייה בכתב על דבר הפסקת החזקתו בנכס.

הכותבת הינה ממשרד עו"ד רשף ושות'.