כבוד למגזר: חברת החשמל החליטה כי 1 מכל 5 עובדים חדשים שתגייס מעתה ואילך יהיה ערבי

חברת החשמל תנקוט במדיניות של העדפה מתקנת לאוכלוסייה ערבית בקליטה ובקידום * תשקול הענקת מלגות להכשרת ערבים ותקיים ימי עיון משותפים יחד עם מנהיגי העדות מהמגזר הערבי * מחלוקת פנימית בחברה: "הצעדים נועדו לרצות את פואד"

הרוחות בחברת החשמל שוב לא שקטות בימים האחרונים. זאת דווקא על רקע הניסיון של החברה להעניק אפליה מתקנת לעובדים בני האוכלוסייה הערבית.

ל"גלובס" נודע, כי דירקטוריון חברת החשמל הנחה באחרונה את הנהלת החברה לנקוט בשורה ארוכה של צעדים לעידוד העסקת עובדים בני האוכלוסייה הערבית.

בין השאר נקבע, כי החברה תנקוט במדיניות של העדפה מתקנת לאוכלוסייה ערבית במהלך תהליך הקליטה בחברה וכן בקידומם של עובדים ערבים בתוך החברה. בהתאם להחלטה, מבין כל תהליך קליטה של עובדים חדשים, שיעור העובדים הערבים יהיה דומה לשיעורם מכלל האוכלוסייה, וכן ימונה מנהל בכיר שיהיה אחראי על יישום המדיניות. משמעות ההחלטה האחרונה, היא ש-20% מהעובדים החדשים שייקלטו בחברה יהיו ערבים.

צעד נוסף עליו הוחלט בחברת החשמל, הוא לשלב עובדים ממוצא ערבי במוקד 103. אחד הנימוקים להחלטה זו, הוא ליקויים שנמצאו בהתנהלות המחוזות השונים בחברת החשמל בקליטת עובדים בני האוכלוסייה הערבית במוקד 103. לנוכח זאת, מוצע כי המועמדים יופנו לבחינות בחברה חיצונית, דבר שאמור ככל הנראה לשפר את סיכוייהם להתקבל לעבודה.

חברת החשמל לא הסתפקה במתן העדפה מתקנת אלא החליטה לנקוט גם בפעילויות יזומות לקליטת עובדים ממוצא ערבי. החברה החליטה לשקול אפשרות להענקת מלגות להכשרת עובדים בני האוכלוסייה הערבית בכל המקצועות והתפקידים בחברה, בנוסף להתחייבות להעסקתם בתום ההכשרה המקצועית.

לבקשת יו"ר הדירקטוריון, מוטי פרידמן, אף הוחלט כי החברה תקיים ימי עיון משותפים יחד עם מנהיגי העדות השונות מהמגזר הערבי, במטרה לעודד קליטת עובדים מוכשרים בחברה. את שינוי המדיניות של החברה בנושא ניתן היה לראות במודעות הדרושים שפרסמה החברה בשבועות האחרונים. בהם צוין במפורש כי תינתן העדפה מתקנת.

הצעדים האחרונים עליהם הוחלט גורמים גם לחילוקי דעות פנימיים בחברת החשמל. גורמים בחברה ציינו, כי "אין ספק שיש לתת העדפה מתקנת לקליטת עובדים ממוצא ערבי. יחד עם זאת נוצר הרושם שהחברה יוצאת מגדרה על מנת לרצות את שר התשתיות, שתומך במדיניות זו".

גורמים בכירים אחרים בחברה הביעו חשש כי ההחלטות האחרונות עשויות ליצור עימות מול ועד העובדים, זאת בשעה שהחברה מתכננת קיצוצים בכוח האדם.

בנובמבר האחרון אישר דירקטוריון חברת החשמל קליטת 150 עובדים לא יהודים לחברת החשמל כ"גויים של שבת". ההחלטה התקבלה בהמשך להנחייתו של שר התשתיות שנועדה למנוע חילול שבת במתקני החברה. קליטת העובדים אושרה במסגרת הניסיון לקדם את חוק "תקן חשמל שבת", בו יעבור ייצור החשמל להליכים אוטומטיים. הנהלת החברה עושה באחרונה מאמצים גדולים להשיג את הסכמת העובדים לנושא.

עלות גיוס 150 עובדים לא יהודים מוערכת ב-200 מיליון שקל וכפופה להסכמת הרשות לחשמל להכיר בעלויות בתעריפי החשמל.

גורמים בדירקטוריון חברת החשמל ציינו בתגובה, כי ההחלטות נועדו לתקן עיוות ארוך שנים, והן עולות בקנה אחד עם מדיניות הממשלה והנחיות רשות החברות בנושא. תגובת חברת החשמל לא התקבלה .