עדיין לא ברור אם הפודקאסטים יצברו פופולריות; iCast רוצה לעזור לזה לקרות בישראל

המנכ"ל, מוטי ליפמן: "ככל שירבו מכשירי סלולר דור 3 - תגדל ההאזנה לפודקאסטים; כיום יש כ-100 פודקאסטרים שמעלים תכנים באופן רציף"

הווידיאו הרג את הרדיו? תלוי את מי שואלים. כשמסתכלים על אתרים כמו YouTube, התשובה ברורה. הווידיאו משתלט על הרשת. ה-Podcast, שהוא למעשה הרדיו האינטרנטי, תפס פחות תאוצה. ובכל זאת, הוא לא מת. פודקאסט, שהוא מעין בלוג קולי שניתן להורדה או להאזנה, צובר פופולרית בארה"ב. בישראל קצת פחות, ואת זה בדיוק מנסה חברת iCast לשנות.

iCast הוקמה בסוף 2005 על-ידי 2 יזמים: ענת ענב ובעז אורדן. מוטי ליפמן, המשמש כמנכ"ל, הצטרף לאחר כחצי שנה כיזם שלישי. השלושה השקיעו מאות אלפי דולרים והקימו יחד את אתר הפודקאסט הישראלי הראשון. למעשה, הוא גם האתר היחידי בישראל בתחום. החברה נמצאת בעיצומו של סבב גיוס ראשון בהיקף מאות אלפי דולרים מאנג'לים שאת שמותיהם הם אינם מוכנים לחשוף עדיין.

"הרעיון שעומד מאחורי פודקאסט הוא לקחת טקסט, להפוך אותו לאודיו ולייצר המשכיות", מסביר ליפמן. "אנשים מקליטים את עצמם באמצעות תוכנות הקלטה ומעלים לאתר. אנשים יכולים להאזין לזה באתר או על-ידי הורדה לנגן המוסיקה או למכשיר הסלולרי, והם יכולים גם להירשם לתוכנית מסוימת ולקבל התראה בכל פעם שהועלתה תוכנית חדשה. על מנת להעלות פודקאסט לאתר, כל מה שצריך זה מחשב, מיקרופון ותוכנת הקלטה שנמצאת באתר".

לדבריו, יש כיום פודקאסטים בנושאים רבים ומגוונים, כמו ספורט, טכנולוגיה, מוסיקה, סיפורים בהמשכים ואף פוליטיקה, ומספר המשתמשים הייחודיים (יוניקים) באתר עומד על כ-80 אלף בחודש. "לפני כשנה המספר היה 10,000", אומר ליפמן. לדבריו, הגידול במספר היוניקים צריך להתבסס על שינוי בקרב הגולשים. "מדובר בתהליך ארוך שבמסגרתו פשוט צריך לחכות שהשוק יעכל את העולם הזה ויאמץ אותו. ככל שירבו מכשירי הסלולר דור 3, כך תגדל ההאזנה לפודקאסטים. כיום יש כ-100 פודקאסטרים, יצרני פודקאסטים, שמעלים תכנים באופן רציף".

ליפמן משווה את האטרקטיביות שבפודקאסט לעומת שידורי רדיו רגילים, לזו שטמונה בשידורי VOD (וידיאו לפי דרישה) בטלוויזיה: "הצרכנים יכולים לשמוע את הפודקאסטים מתי שהם רוצים, ובכל מקום שהם רוצים, והם כבר לא צריכים להיות משועבדים ללוח זמנים קבוע מראש", מסביר ליפמן.

החברה מאמינה בשיווק ויראלי: "הגידול במספר הגולשים שנכנסים לאתר קורה לבד, ואנחנו לא משקיעים מאמצים בשיווק", מספר ליפמן. "אנחנו לא מחפשים להגדיל את מספר היוניקים באופן חד מדי, אלא אנחנו מאמינים בקצב גידול יציב של 10% בחודש. פודקאסט פופולרי יכול להגיע גם ל-20 אלף האזנות".

אז ממה החברה תרוויח? או תייצר הכנסות? על המודל העסקי של החברה ליפמן לא שש לדבר, אבל מוכן לומר: "אנחנו מאוד לא רוצים שזה יהיה מבוסס על פרסומות. נראה שנגבה דמי מנוי ממשתמשים קבועים שיאזינו לפודקאסטים האהובים עליהם, כפי שאנשים משלמים ל-iTunes על הורדת שירים. מעבר לזה יש כמובן עוד רעיונות שעדיין מוקדם מדי לדבר עליהם. כרגע השימוש באתר הוא בחינם".

"התופעה הזו מאוד פופולרית בחו"ל, ואני בטוח שגם בישראל זה יתפוס. לא מדובר באלטרנטיבה לבלוגים אלא במוצר משלים. אנחנו מכוונים לשוק דובר העברית, לאו דווקא לאלה שיושבים בישראל, ומקווים שמשם תבוא גם הצמיחה בשווקים נוספים", מסביר ליפמן.

כתובת האתר: www.icast.co.il