פרשת "ייגר מאיסטר": פרסום ראשון - הנוסח המלא של המכתב ששלח עורך הדין של One להנהלת תפוז

לידי "גלובס" הגיע המכתב ששלח לתפוז עו"ד שי אליאס, המייצג את One - ושהוביל בדיעבד לירידתו מהאוויר של בלוג הספורט הפופולרי שכתב "ייגר מאיסטר" * קריאת המסמך המשפטי חושפת, אחת לאחת, את כל המלים שהקפיצו את הפיוזים לאופירה אסייג * האם הייתה כאן עילה לתביעת לשון הרע? שיפטו בעצמכם

שיחת השבוע בתקשורת הייתה החשכת בלוג ביקורת התקשורת בתחום הספורט של "ייגר מאיסטר", כותב עלום שם שבחר בבלוגייה של תפוז והיה אחד הבלוגרים הפופולריים ביותר שלה.

הבלוג הפסיק לאחרונה את פעילותו בעקבות חלופת מכתבים בין עו"ד שי אליאס, עורך הדין של אתר הספורט One, לבין אנשי תפוז ו"ייגר מאיסטר" עצמו.

האם היה מקום להוריד ו/או לצנזר כמה מהפוסטים של "ייגר מאיסטר"? אם עד כה שמעתם וקראתם רק מיד שנייה או אוזן שלישית ורביעית מה נכתב שם ומה הרגיז כל-כך את אנשי One - מרגע זה ואילך תוכלו לגבש עמדה עצמאית.

לידי "גלובס" הגיע המכתב ששלח עו"ד אליאס לכותב הבלוג "ייגר מאיסטר" ולתפוז אנשים וגיא אליאב. קריאת המסמך המשפטי חושפת, אחת לאחת, את כל המלים שהקפיצו את הפיוזים לאופירה אסייג, האשה החזקה ב-ONE. האם הייתה כאן עילה לתביעת לשון הרע? שיפטו בעצמכם.

להלן הנוסח המלא של המכתב.

הנדון: פגיעה במוניטין בשם הטוב ולשון הרע

בשם מרשתי, חברת סיטינט בע"מ, הנני מתכבד לפנות אליך בקשר לעניין שבנדון כדלקמן, כדלקמן:

1. מרשתי הינה המפעילה והבעלים של אתר הספורט ONE.

2. בחודשים האחרונים פרסמתם באתר האינטרנט "תפוז", ולעיתים אף בעמוד הבית של האתר, סדרת כתבות נאצה הכוללת קללות, השמצות, ביטויים זדוניים ומרושעים, עובדות לא נכונות (בלשון המעטה), תוך השתלחות חסרת רסן, הטחת האשמות חסרות בסיס ושחר, שכל תכליתן הינה להעליב, לפגוע ולהזיק למרשתי ומנהליה באופן אישי, תחת הכותרת "הבלוגיה" הבלוג של רוסק המופעל על ידי אלמוני המכנה עצמו "ייגר מאיסטר" לשעבר "rosk" (להלן:"הפרסום" או "הכתבה").

3. בכתבה מיום 1.3.08 הגדשתם את הסאה, כאשר השמצתם, השפלתם ופגעתם במרשתי והמנהלים העומדים בראשה, כפי שיפורט להלן:

בכותרת הכתבה נכתב "תחנת הרכבת ONE".

בכותרת המשנה באותיות קידוש לבנה מודגשות נכתב: "הסגנון הבוטה, הצעקות, סדרת ההשעיות, כוח האדם שמתחלף כמו גרביים, הצצה אל המתרחש באתר המסיבות והריכולים פרסום ראשון".

בגוף הכתבה הגדלתם לעשות, כאשר חזרתם וכיניתם את מרשתי "אתר ספורט שניזון מריכולים, משמועות, מחצאי שמועות והדלפות", ONE" הרבה יותר מסתם תחנת רכבת", "עדר חמורים וחמורות", "שכונה", אוסף אנלפבתים שגודש את בית בסר", "אתר המשליט טרור על הסביבה", "בריון", "אתר האשפה", "אתר ששמו הראשון הוא תקלה ושמו השני מבוכה", "צביעות, הסחת דעת, גניבת דעת, שקר".

4. אם בכך לא די ואף חמור מכך, בחרתם לנבור ולחטט בקרביים של מרשתי ומנהליה תוך שהנכם מציינים, ברחל בתך הקטנה, את שמותיהם בגוף הכתבה "גיל מנקין, אהוד מילנר וגב' אופירה אסייג" וממשיכים בהכפשה וביזוי חסרת רסן, כי אצל מרשתי "30 עובדים עזבו תוך שנתיים" ומביאים רשימה של עובדים שעזבו כאשר הגורם לעזיבה לטענתכם הינו "תחושת גועל, חלק פוטרו על שטויות, לאחרים גרמו להתפטר, יש כאלה שניסו לעכב להם תשלומי פיצויים כי הלכו לאתרים אחרים" ואף בחרתם לצטט גורם אלמוני נוסף שאמר לגבי מרשתי ומנהליה" "כוח אדם זה לא מה שחשוב שם. משאבי אנוש זה מושג לא רלוונטי אצלם בכלל. הכל מהיר, ניתן לזריקה/מחיקה והחלפה...".

5. כאילו הנייר סובל הכול בחרתם בשורת כתבות, כפי שהובא לעיל, לפגוע ולהשפיל באופן אישי את גב' אופריה אסייג בכנותה "אופירע-תון", "אופירע", "קריינית הרצף" ואף ציינתם לגביה כי "מנהיגות אינה התכונה החזקה שלה. לא פעם מהדהד קולה בבית בסר כשהיא מדברת בצורה גסה אל אנשיה באתר הריכולים" וכן כי "בשבוע שעבר סיימו שתי עיתונאיות את עבודתן בבית בסר בתחושות קשות, לאחר עימות מילולי קשה עם "המנהיגה" הקולנית". ברם, החמור מכול הינו האופן בו באמצעות לחיצה קלה במחשב על קיצור השם "אופירעתון" ניתן להגיע לכל הכתבות שפרסמו אצלכם הנוגעות לגב' אופירה אסייג.

6. אם בכך לא די שהרי, במסגרת הפרסום נכתבו סדרת כתבות ופרסומים, כלפי מרשתי והעומדים בראשה, המהווים, בין השאר, דברי קלס ובלע, אשר מקצתם יובאו להלן:

א. בכתבה מיום 5.3.08 נכתב כי "...לערוץ הרכילות והמסיבות יש תדמית של אתר בעל תכנים אינפנטיליים, עילגים, לא מעמיקים וגם רצופים בשגיאות כתב בסיסיות...".

א. בכתבה מיום 5.2.08 נכתב כי "אתמול למשל העלה אתר הריכולים ידיעה על יוסי בניון,ששהה בדימונה בעת הפיגוע ומיהר לוודא שאיש ממשפחתו לא נפגע (אביו היה בקרבת הפיגוע). אחד הבבונים המצויים בהמוניהם באתר הריכולים היה מאוכזב חבל...דווקא יכול להיות עונש מצויין בשבילו זבלון ששכח מאיפה הגיע...אתר אשפה אמיתי שקוראיו מאחלים, מוות, צער, פיגועים, לועגים לנשים צעירות ואונסים אותן וירטואלית יום יום ואיש לא נוקף אצבע למחוק, כולל מנהלת התוכן האיכותי, שעסוקה בלייצר עוד תככים, לארגן מסיבות ולספור את הכסף במדרגות, גועל נפש".

ב. בכתבה מיום 16.1.08 נכתב כי "...הרכילות הזו כיכבה במשך רוב שעות האתמול וגם הבוקר כידיעה ראשית וכן נכנסו לפעולה הסנג'רים של הגברת שמזדרזים לאחרונה להעניק שירותי "פרשנות" לכל שטות שיוצאת מהבוסית...".

ג. בכתבה מיום 15.1.08 בו ביקשת לתאר באופן ציני את רוח הדברים אצל מרשי נכתב כי "אני אעיף מפה אנשים כך צעקה אתמול הגבר תוכן על אנשי אתר הריכולים והמסיבות שבניהולה. שקט מקפיא השתרר בקומה הרלוונטית של בית בסר. איש לא העז להוציא הגה מהפה פן ימצא את עצמו מתעופף מהחלון לרח' אבא הילל, אללה ירחמו. כולם ישבו נזופים, עיניים מושפלות, ברכיים רועדות, מפגש כזה עוד לא היה שם. ואז נשמע לפתע קול בחדר, מישהו העז לפתוח את הפה בניסיון להגן קצת על שמו הטוב של האתר ולומר שלא הכול כזה גרוע. מנהלת התוכן נעצה בו מבט עם רצח בעיניים כאילו למה מי אתה שב בשקט יא מושתן, אבל קולו היה רגוע, שקול והוא ניסה לדבר על ליבה....".

ד. בכתבה מיום 7.1.08 נכתב כי "גליצ'ים שבזכותו התפרסמה מנהלת התוכן, הוא בעיני התחתית של השקית, איפה ששם מתנקזים מיצי הזבל. הוא סכריני המחבק את אנשי שלומה של גברת התוכן, סתמי מאוד כלפי נייטרלים ועב"מים ומאוד ציני ומרושע כלפי אויבים...".

ה. עוד בכתבה מיום 4.1.08 נכתב כי "קל ופשוט יותר עבור אתר הרכילות להוציא כספים על תכנים מיובאים מאשר להשקיע בהבאת כותבים, ובמיוחד עורכים בעלי שיעור קומה, שיעלו את הרמה המבישה של המקום הרדוד ביותר בתקשורת הספורט".

ו. בכתבה מיום 4.1.08 נכתב כי "...קומוניקט מתגאה מנכ"ל אתר האשפה, אודי מילנר, בסחורה החדשה ובמאמצים להביא לגולשים ולאוהדים חוויות ספורט כוללת ומקיפה. מילנר לא מתבייש לדבר על האתר שלו כמי שמספק חויית ספורט כוללת ומקיפה. הרייטינג מבחינתו הוא חזות הכול וכל היתר שולי. תכני אתר הריכולים ימשיכו להיות פגיעה קשה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. הכוונה היא גם לקוראים הנחשפים לחומרי קריאה אינפנטילים ומביכים".

ז. בכתבה מיום 1.1.08 נכתב על מרשתי "ספורט מוביל שמשתמש בצעירות מעורטלות כדי למכור את מרכולתו, בכותרת שלו על הזדעזעותו מיוזמת נשיא רוסיה אפשר רק לדמות את מנהלת התוכן מגלגלת עיניה לשמים, תוך צקצוק שפתיים וממלמלת: ריבונו של עולם לאן הגענו?"

ח. עוד נכתב בכתבה מיום 31.8.07 כי "קצרה היריעה מלמנות את שלל ההפרות הגסות של תקנון ONE. פרסום ידיעות במיזם ההזוי שנקרה ONE ביזנס על הצלחותיהן של חברות בבעלותו של ארקדי גאידמק. נתינת יד מבעוד מועד לפרסומים שקריים מתוך ידיעה שהם שקריים, ורק כדי לקצור פירות בעתיד (מישהו אמר שאראס לאולמפיאקוס). הצגת סיפורים כסקופים בלעדיים ופרסומים ראשוניים למרות שהם פורסמו זה מכבר במקומות אחרים...".

ט. בכתבה מיום 31.8.07 נכתב "קחו לדוגמא את האתר המתהדר בסלוגן שהוא מספר 1 בספורט. רק לפני מספר חודשים התבשרנו שהוא סיכם על שיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב במסגרת קורס מדיה וספורט. אחד מהנושאים שיילמדו בקורס, כך סיפרה הידיעה המרגשת ב ONE היא אתיקה עיתונאית. כשמי שאמורה להיות מרצה בקורס זה ובנושא הספציפי היא אופירה אסייג (או שנעבור לגרסה של דידי הררי אופירה הסייד) לבקש מאופירה ונתיניה באימפריה של מנקין ונילנר להרצות על אתיקה זה כמו לבקש מיוסי מילשטיין ללכת פעם אחת לטיפול פנים בכיכר המדינה מבלי שצלם זריז מגליצ'ים/חלקות יסקור את זה".

י. בכתבה מיום 29.8.07 נכתב כי "...ONE ממשיך למתג את עצמו מיום ליום כאתר בדיחה, טמטום ועילגות. דוכן עגבניות בשוק עם רוכלת שצועקת רק היום, בשקל, רק אצלי. וכמה עיתונאים רופסים שמשתרכים אחריה ומנסים לחכות אותה בואו בואו, גם אצלי, בלעדי, רק היום".

יא. עוד נכתב בכתבה מיום 28.8.07 "זו האתיקה החדשה של גברת ONE ביזנס. לשקר בלי למצמץ, גם בלי לטרוח לרמות בהזזת השעון לאחור...ONE הוא אתר ללא בושה, ללא ערכים...".

יב. בכתבה מיום 28.8.07 נכתב כי "אופירה אסייג היא כיום ONE ביזנס. לא כדורגל, לא ספורט,אלא תככים ורכילויות, ובעיקר עסקים זה שם המשחק אצלה, שבשמו היא דורסת בגסות ערכים, קודים, הגינות בסיסית, כל סיכוי למקצועניות ולשפיות. אפשר היה להמתין בסבלנות לרגע בו תיפול עם הענף עליו היא יושבת, אבל ככל שמנתחים את המצב מגיעים למסקנה שהיום הזה רחוק, אם בכלל. ביום בו תפרוש מהמדיה, היא תהיה מסודרת בחיים. הכי מדכא שזה יקרה רק בזכות העיתונות סוג זין שיצרה. עם קרבתה האישית לבעלי ONE ובחיפוי מאסיבי של מילשטיין את ארקדי, אופירה מחייכת בבוז כלפי אלה שמבקרים אותה ולועגים לה".

יג. בכתבה מיום 10.6.07 נכתב כי "אחרי שלמדנו 'קצת על האתיקה שלה בואו נראה כיצד מלכת הסיליקון עובדת. או יותר נכון למען מי היא עובדת. את יקיר גליצ'ים יניב כהן אתם בטח מכירים. מלבד העובדה שהשמועות מדברות על כך שהוא איש שוק אפור, ביום יום הוא מכהן גם כסוכנו של חלוץ מכבי תל אביב משה ביטון".

יד. בכתבה מיום 7.5.05 נכתב כי "בד"כ האופירעתון הוא זה שנותן פרסום ראשון על כל שטות שהדובר העביר והם פרסמו לפני המתחרים...".

טו. בכתבה מיום 25.4.07 תחת כותרת "צדק נוסח אופירע" נכתב כי "תנועת צדק חברתי הזרוע הפוליטית של גדודי ארקדי גאיידמק זימנה את כל עם ישראל "למסיבת הפתעה למדינה"... ואיפה יכולתם לקרוא על מה שהיה שם נכון אתמול באופירע-תון ואיך אתם בוודאי שואלים זה קשור לספורט? זה לא, אבל זה לא שאופירע כן".

7. יתרה מכך, יש בפרסום שהוצא על-ידכם באופן מכוון משום הצגת מרשתי בבוז ובלעג, כחברה כושלת ולא מקצועית וכדבריכם "אתר ריכולים" של "אוסף אנאלפביתים", דורסנית ומשפילה את עובדיה והכול במטרה להביא לפגיעה במוניטין של מרשתי ומנהליה ומחיקתם מעולם התקשורת, תוך הסתה גלויה כנגד מרשתי של העובדים המועסקים אצל מרשתי כיום, הסתה של גורמים שונים מתחום הספורט, עובדים מתחום התקשורת ובעלי חברות ואנשי עסקים בנסיון נואל שלא יעבדו אצל מרשתי ו/או עם מרשתי ומנהליה.

8. הנה כי כן, הפרסום נעשה על ידכם במטרה לפגוע ולהזיק למרשי, כאשר לדידה של מרשתי פעלתם במשותף ויחד עם עובד מתוסכל שפוטר מעובדתו ופרסום זה הינו חלק ממסע הנקמנות שלו במרשתי ומנהליה וכל כך כבר נאמר "המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים". חמור מכך, אותו עובד שאחראי להבאת המידע לפרסום, כמו יתר כותבי הבלוגים, מקבל מכם תשלום בעבור "עבודתו" זו - שתכליתה השפלת מרשתי ומנהליה והקרבתם על קרנות מזבח הרייטינג.

9. לית מאן דפליג, כי לא פעלתם לקבלת את תגובת מרשתי ומנהליה לפרסום טרם הפצתו, עם כל חומרת הדבר.

10. יודגש, כי מרשתי משקיעה מאות אלפי שקלים, מדי שנה ושנה, בבניית המוניטין שלה, בדרכים שונות ומגוונות ובעקבות הפרסום נגרמו למרשתי נזקים רבים, לרבות פגיעה במוניטין ובשמה הטוב.

11. כאן המקום לציין, כי מרשתי, פנתה למנהל האתר "תפוז", מר גיא אליאב, (להלן:"אליאב") בדרישה, כי יפעל להסיר את הפרסום המשפיל והמבזה, שנעשה כלפיה וכלפי מנהליה וכן דרשה, כי תחדלו, באופן מידיי, מהכפשת מרשתי מכל סוג ו/או דרך בה נעשה הדבר עד עתה. ברם, לאחר שהבטיח אליאב, כי ייטפל בנושא לא רק שהנושא לא טופל, אלא שהמשכתם בביצוע הפרסום הפוגע והמשפיל והמתריס כאשר בכתבה מיום 1.3.08 מציין הכותב מטעמכם "קיבלתי מסרים עקיפים שאפסיק להתעסק איתם, שהם מחפשים אותי. כלומר, ממתינים למעידה שלי כדי לתבוע אותי על לשון הרע, דיבה". בכך הלכה למעשה כל פניותיהם של מרשתי ומנהליה נפלו על אוזניים ערלות.

12. ברי, כי בפועלכם כמתואר לעיל יש, בין היתר, משום הפרה של ההוראות הבאות:

א. הוראת סעיף 2 לחוק עוולת מסחריות, תשנ"ט 1999, שכן פגעתם במוניטין ובשם הטוב של מרשתי, כאשר פרסמתם מידע שידעתם או שהיה עליכם לדעת, כי הינו מידע כוזב ובהתאם להוראת סעיף 13 לחוק זה, הרי שהפיצוי לכל עוולה, ללא הוכחת נזק, הינו 100,000 ₪. ודוק;הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק, הינו בגין כל פרסום ופרסום שהוצא על ידכם ולאור כמות הפרסומים העצומה והבלתי נדלית, שבחלקה הובאה במכתבי זה, הרי שסכום הפיצוי הנתבע בסעיף 14 לעיל, הינו בהחלט פרופרציונלי בהשוואה לנזק שגרמתם למרשתי ומנהליה בעקבות הפרסומים האמורים.

ב. הפרה של הוראות חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה 1965 שכן ההכפשות, ההשמצות, ההסתות והקללות, כפי שהובאו לעיל, עלולים, בין היתר, להשפיל את מנהלי מרשתי לעשותם למטרה לבוז או ללעג מיצד הבריות; לבזותם בשל מעשים, התנהגויות או תכונות המיוחסים להם ו/או לפגוע במשרתם, פרנסתם ומשלח ידם.

ג. הפרסום כמתואר לעיל, מהווה הפרה בוטה של הוראות פקודת הנזיקין {נוסח חדש} ובכלל זה, עולה כדי ביצוע עוולת התרמית, כמשמעה בסעיף 56 לפקודת הנזיקין {נוסח חדש} ועוולת שקר מפגיע, כמשמעו בסעיף 58 לפקודת הנזיקין {נוסח חדש}.

ד. הפרה של הוראות חוק עשיית עושר ולא במשפט, התשל"ט 1979, שכן כתוצאה מהפרסום הגדלתם את כמות הכניסות של ציבור הגולשים באינטרנט לאתר, ובכך התעשרתם על חשבונה של מרשתי שלא כדין ולא במשפט.

13. זאת ועוד הפרסום, נוכח המטרה הברורה העומדת ביסודו, כמתואר בסעיף 10 לעיל, נועד במטרה לפגוע במרשתי ומנהליה וממילא מהווה הפרסום גם עוולה לפי חוק איסור לשון הרע.

14. כמו כן יש בפרסום משום עבירה פלילית שכן מלבד הסתה קיצונית כלפי מרשתי שהינה עבירה פלילית בפני עצמה, הרי שבהתאם להוראת סעיף 6 לחוק איסור לשון הרע "המפרסם לשון הרע, בכוונה לפגוע, לשני בני אדם או יותר זולת הנפגע דינו מאסר שנה אחת".

15. אשר על כן, הנכם נדרשים, איפא, באופן מידי לפעול, כדלקמן:

א. לסלק על אתר את הפרסום ו/או כל פרסום משפיל ומבזה שנעשה כלפי מרשתי ומנהליה כמתואר לעיל, ולחדול באופן מידיי מהכפשת מרשתי מכל סוג ו/או דרך בה נעשה הדבר עד עתה.

ב. בתוך 24 שעות מקבלת מכתבי זה, להתנצל בפני מרשתי ומנהליה על דברי הבלע החמורים שהופצו כלפיהם, וזאת בנוסח ובמתכונת שתתואם עמי מראש ובאותה תפוצה שהופצו הדברים.

ג. להעביר למרשתי, באמצעותי, פיצוי בסך של 2,000,000 ש"ח וזאת, אך לצרכי הפשרה בלבד.

16. אין באמור במכתב זה בכדי למצות את טענות מרשתי בעניין שבנדון ו/או לגרוע מכל זכות ו/או סעד לה היא זכאית על פי כל דין הסכם או נוהג.

בכבוד רב, שי אליאס, עו"ד. העתק: חברת סיטינט בע"מ.

ראו גם:

* דעה / דורון אביגד: בלוגרים, אל תלכו לתפוז