מל"טים יחליפו את טייסי חיל האוויר מעל הים התיכון להגנה על חופי ישראל

המל"טים מסוגלים לשהות באוויר יותר מ-50 שעות רצופות * מנכ"ל חטיבת מל"ט בתע"א: יותר ויותר מדינות מגלות את הפוטנציאל של מל"טים אלה

צי של מל"טים חדשים, מתוצרת תע"א, שמתוכננים למשימות סיור ימי, יוכנס בחודשים הקרובים לשירות מבצעי שיתמקד בהגנה על חופי ישראל. המל"טים, מדגם "הרון-1", יעקרו את הצורך בעבודת קבוצה של טייסים ואנשי צוות אחרים של חיל האוויר שנשאו בנטל טיסות הסיור עד עתה.

"הרון-1" הוא מל"ט הסיור הימי הראשון שפותח ומיוצר בישראל. המל"טים מדגם זה יחליפו את צי מטוסי הסיור הימי המאויישים מדגם "ווסטווינד-סיסקאן", גרסה צבאית של מטוסי המנהלים מתוצרת תע"א שנבנו לפני 30 שנה.

לפי ידיעה בגיליון החדש של דיפנס ניוז, לב המערכת הוא הוא מכ"ם סיור ומעקב, EL/M2022U, מתוצרת אלתא, חברה בת של תע"א.

מקורות במשרד הביטחון ובתעשיות הביטחוניות אמרו לשבועון, כי השילוב של יכולות המכ"ם המתוחכם עם יכולת המל"ט לשהות פרקי זמן ממושכים באוויר, יאפשר לחיל האוויר לנטר את החופים ואת המרחב הימי של ישראל בטווח נרחב יותר וביעילות עלויות גדולה יותר בהשוואה למטוסי "ווסטווינד" שביצעו את משימות הסיור לאורך החופים במשך שנים רבות.

"הרון-1" יכול לשהות באוויר יותר מ-50 שעות רצופות, בגובה של עד 32 אלף רגל, גובה השיוט של מטוסי נוסעים מסחריים. המערכת מתוכננת לחפש ולאתר מטרות חשודות, לזהותן ולהתביית עליהן לא רק לאורך החופים ובלב ים אלא גם בנמלים צפופים.

מנכ"ל חטיבת מל"ט, יאיר דובסטר, אמר באחרונה: "יותר ויותר מדינות מגלות את היתרונות המבצעיים העצומים שגלומים בתפעול מל"טים גמישים ועצמאיים אלה".

לדברי מקורות, גרסה ארוכת טווח של המכ"ם המותקן במל"טי "הרון-1" סייעה באיתור ובזיהוי הספינה הפלשתינית "קארין A", במרחק כ-500 ק"מ מחופי ישראל, בינואר 2002. כזכור, ניסתה הספינה להבריח נשק ותחמושת לפלשתינים.

בכיר אחר בחטיבת מל"ט אמר, כי המידה הזעירה של מל"טי "הרון-1" הופכת אותם למטרות שקשה מאוד לזהותן מהקרקע, גם בגבהים נמוכים.