בנק פועלי אגודת ישראל תובע 45 מיליון שקל מכלל בגין "נזקים מפעילות פלילית בסניף ת"א"

טוען למחדלים חמורים שביצע אהרון קפלן, ששימש מנהל סניף ת"א של הבנק בין ינואר 1995 לאוגוסט 2001, בשורה ארוכה של חשבונות לקוחות בסניף

בנק פועלי אגודת ישראל הגיש היום (ג') לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה בסך 45 מיליון שקל נגד כלל לתשלום תגמולי ביטוח, המגיעים לו לטענתו מכוח פוליסת ביטוח בנקאית. זאת, בגין מעשים ומחדלים חמורים שביצע אהרון קפלן, ששימש מנהל סניף ת"א של הבנק בין ינואר 1995 לאוגוסט 2001, בשורה ארוכה של חשבונות לקוחות בסניף, תוך גרימת נזקים כבדים לבנק.

בכתב התביעה נאמר כי קפלן נחשב ל"כוכב עולה" בבנק ונהנה מהערכה מקצועית של בכירי הבנק ומאמונו של מנכ"ל הבנק, יעקב טננבאום. ואולם, לפי כתב התביעה, זמן קצר לאחר שאמיתי וייס החליף את קפלן, גילה הלה פעילות חריגה במספר חשבונות בסניף, שכללה הפרה בוטה של נוהלי הבנק בניגוד לכל היגיון בנקאי.

בדיקה העלתה, כי חשבונות רבים בסניף היו קשורים קשר הדוק לפעילות בשוק האפור; אשראים רבים נתנו כנגד צ'קים שנוכו במסגרת פעילות בשוק האפור; התקבלו בחשבונות רבים צ'קים גרועים לביטחון/ניכיון, לרבות צ'קים משוכים על חשבונות של לקוחות בעייתיים; נפתחו בסניף חשבונות שלא היתה כל סיבה נראית לעין לפתיחתם, כיוון שדובר בגורמים שניהלו עסקים במקומות מרוחקים או שלא היו אופייניים ללקוחות הבנק.

עוד התברר כי מספר גורמים בולטים בשוק האפור ואף גורמים עבריינים שימשו כאנשי ביניים של קפלן ונהגו לתווך ולקשר בין לקוחות בעייתיים לבין קפלן. הבנק טוען כי קפלן פתח לאותם לקוחות גרועים ולאותם גורמים נוספים הקשורים עמם חשבונות בסניף ואף העמיד להם אשראים בסכומים ניכרים ללא כל ביטחונות ראויים, תוך שהוא חושף את הבנק לנזקים כבדים. זאת, בתמורה לטובות הנאה כספיות.

הבנק מציין כי לנוכח העובדה שקפלן לא הפריך את הטענות שהוצגו בפניו, הוא פוטר בסוף 2001 וכן הוגשה תלונה נגדו למשטרה. לדברי הבנק, באמצעות עוה"ד יאיר ליבוביץ' ויסמין לוינבוק, במקרה הנדון מדובר במקרה הביטוח הברור והמובהק ביותר, שאם הוא אינו מכוסה, אין כל טעם בכל הביטוח הבנקאי, ולכן הבנק זכאי לשיפוי מלא בגין נזקיו. ואולם, כלל טענה כי אין תחולה לכיסוי הביטוחי, בנימוק כי המעשים והמחדלים אינם מבססים אפילו אי-יושר. כלל טרם הגישה כתב הגנה. (ת.א. 1392/08).