אושרה תביעה נגזרת נגד אברהם פלדה: גזל נכסי חברה והעבירם למשפחתו

ידידיה רפפורט, לשעבר יו"ר אליצור אשקלון בכדורסל, ביקש להגיש תביעה נגזרת בסך כחצי מיליון שקל בשם חברת פ.ר. יזמות ספורט, נגד שותפו - אברהם פלדה, היו"ר המיתולוגי של הפועל ת"א בכדורסל

בית משפט השלום בתל-אביב אישר לאיש העסקים ידידיה רפופורט, לשעבר יו"ר אליצור אשקלון בכדורסל, להגיש תביעה נגזרת בסך כחצי מיליון שקל בשם חברת פ.ר. יזמות ספורט, נגד שותפו לחברה, איש העסקים אברהם פלדה, בטענה שרוקן את החברה וגזל את נכסיה.

פלדה, היו"ר המיתולוגי של הפועל תל-אביב בכדורסל, ורפופורט היו עד לאוגוסט 2007 בעלי קבוצת אליצור אשקלון. בקיץ שעבר הם פרשו מניהול הקבוצה והחזירו אותה לעירייה, לאחר שלטענתם זו לא העבירה את כספי התמיכה המובטחים. כעת מסתבר שעבר חתול שחור גם בין שני השותפים.

רפופורט טוען, באמצעות עו"ד בנימין לוי, שהחברה הוקמה לשם ניהול קבוצת הכדורסל, כשהם החזיקו בה בחלקים שווים והיו הדירקטורים בה. לדבריו, לאחר מכן התברר לו שפלדה עשה בחברה כבשלו, גזל את נכסיה והעבירם לעסק המשפחתי שלו ושל רעייתו גילה.

תביעה נגזרת מאושרת במקרים חריגים, בהם לחברה קיימת עילת תביעה אולם האורגנים המוסמכים שלה אינם רוצים או אינם מסוגלים לתבוע. או אז, רשאי בית המשפט לאשר לבעל מניות לתבוע בשם החברה, בהתקיים שלושה תנאים: נעשתה פנייה מקדימה לחברה וזו סירבה לתבוע או שלא השיבה; ניהול התביעה הינו לטובת החברה; התובע פועל בתום-לב.

פניייה מקדימה

רפופורט הסביר כי לא פנה קודם לחברה, משום שברור שלא יהיה רוב בדירקטוריון בו יושבים רק הוא ופלדה, להגשת תביעה של החברה נגד פלדה ורעייתו. עוד טען, שפנייה מוקדמת היתה מביאה את פלדה להבריח את הנכס היחיד של החברה, ובינתיים ניתן עיקול על נכס זה. פלדה טען בכתב ההגנה, באמצעות עו"ד אייל רוזין, שלא התמלאו אף אחד משלושת התנאים לאישור התביעה כנגזרת.

השופטת נועה גרוסמן ציינה שבעבר נקבע שהתובע רשאי לוותר על פניה מקדמית לחברה, במקרה בו התביעה מוגשת נגד בעלי השליטה, משום שברור שהדירקטורים לא יאשרו תביעה נגד עצמם. אלא שלאור לשון החוק הברורה כיום, לא ניתן לוותר על הדרישה המוקדמת של פניה בכתב לחברה.

ובכל זאת, הוסיפה, במקרים מסוימים ניתן להקהות את חודה של דרישת הפנייה המוקדמת ואין לנהוג בעקשנות פורמלית ביחס לדרישה זו. "נוכח כתב ההגנה שהוגש, נראה כי אפסו הסיכויים להגשת תביעה על-ידי החברה. לפיכך, אני רואה בהגשת כתב ההגנה כתשובה לפנייה", קבעה.

גרוסמן היתה ערה לכך שקביעה כאילו הגשת התביעה מהווה פנייה מוקדמת לחברה, היא מרחיקת לכת. "עם זאת, דרישת הפנייה המוקדמת היא פורמלית, במיוחד בנסיבות היעדר השליטה בחברה, להן טוען התובע", ציינה.

עוד קבעה, כי טענות הזוג פלדה לעניין שני התנאים האחרים היו "עמומות" ולא ברור מדוע בדיקת התנהלות החברה אינה לטובתה. "די בקיומה של התביעה לכאורה, ובדרך התנהלותם הנטענת של בני הזוג פלדה, על-מנת להצדיק את הגשת התביעה כתביעה נגזרת בשמה של החברה לטובתה", נקבע. (ת.א. 11337/08).