תעשיית ההון סיכון המקומית מוכנה למשבר: 2 מיליארד דולר נותרו פנויים להשקעות

עוד עולה מהמחקר של IVC כי ב-2007, שנת גיוס הקרנות החדשות, גייס ההון סיכון הישראלי 1.1 מיליארד דולר - יותר מאשר ב-2006 ויותר מהצפוי בשנה הנוכחית

שנייה לפני שהמשבר פוגע גם במאמצי הגיוס של קרנות ההון סיכון הישראליות, נראה שיש בקופה מספיק הון לתדלק את התעשייה המקומית בשנה הקרובה. על-פי הדו"ח השנתי של חברת המחקר IVC, מתוך סכום של 10.6 מיליארד דולר שגויס על-ידי הקרנות הישראליות בעשור האחרון, יש כרגע 2 מיליארד דולר שפנויים להשקעות. מתוך סכום זה, 1.2 מיליארד דולר מיועדים להשקעות ראשונות ויתרת הסכום מיועדת להשקעות המשך.

עוד עולה מהסקר כי קרנות ההון סיכון הישראליות גייסו בשנת 2007 הון בהיקף של 1.1 מיליארד דולר, סכום המשקף עלייה של 21% בהשוואה ל-903 מיליון דולר שגויסו על-ידי הקרנות ב-2006.

העלייה הנאה בהיקף ההון שגויס קשורה בעובדה שב-2007 תעשיית ההון סיכון הישראלית הייתה מצויה בתהליך של גיוס הון לבציר חדש בעוד שבשנת 2006 הייתה תעשייה זו בתקופה שבין שני בצירים, ובה היו הקרנות עסוקות בביצוע השקעות מההון שגייסו בבציר הקודם, של 2004-2005. ביחס לשנה הקרובה, צפויים היקפי הגיוס של הקרנות לרדת לכ-800 מיליון דולר. הירידה, יותר מאשר היא מבשרת את בוא המשבר, היא תוצאה של סיום שנת הבציר של הקרנות ב-2007.

ההון שגויס ב-2007 כולל את הקרן החמישית של פיטנגו בהיקף של 330 מיליון דולר, הקרן השנייה של פונטיפקס בהיקף של 85 מיליון דולר, 7Health - קרן מדעי החיים חדשה של דליה מגידו שגייסה 70 מיליון דולר, ואת קרן ואנאקה (Wanaka), שגייסה 45 מיליון דולר.

בנוסף, במהלך 2007 הכריזו מספר קרנות הון סיכון על השלמת סגירה ראשונה, ביניהן ג'מיני, גיזה, תמיר פישמן-DFJ (Draper Fisher Jurvetson) ואביב. בין הקרנות שגייסו אפשר למצוא גם ארבע קרנות חדשות: טרה, אקווה אגרו שייסד בני גאון (AquAgro) ואיזראל קלינטק שמתמקדות בהשקעות בתחום הקלינטק, וקרן אגייט (Agate), שייסד שר הבריאות לשעבר דני נווה ומיועדת להשקעות בחברות מכשור רפואי.

העובדה שבבציר הנוכחי אפשר למצוא קרנות חדשות שגייסו הון בפעם הראשונה, מעידה על חוסנה של התעשייה הישראלית. בשנים האחרונות, מאז המשבר של 2002, משקיעים בקרנות הון סיכון נמנעו מלהשקיע בקרנות חדשות המגייסות לראשונה. המשקיעים הכבדים העדיפו צוותים מנוסים שכבר עבדו ביחד ויש להם ניסיון וקבלות. הקרנות אגייט, יזראל קלינטק ואקווה אגרו יצטרכו בשנים הקרובות לעבוד קשה כדי להוכיח שהאמון של המשקיעים בהן היה מוצדק.

על פי מנכ"ל IVC, גיא הולצמן, "האווירה הכלכלית בשווקים משפיעה על קרנות ההון סיכון על וחברות ההיי-טק גם יחד. עם זאת, אנו צופים כי לא יהיה שינוי ברמת העניין של המשקיעים המוסדיים הזרים בישראל. משקיעים מוסדיים ישראליים אף מגבירים עניין בקרנות הון סיכון ובחברות הפרייבט אקוויטי הישראליות. אי הוודאות בשווקים הפיננסיים והיחלשות הדולר גורמות לחברות ההיי-טק הישראליות להגדיל את היקף הגיוסים על מנת לספק את צרכיהן הפיננסיים".

ארנה ברי, יו"ר איגוד קרנות ההון סיכון: "בחיבור בין חדשנות, ידע ויזמיות אנחנו במקום ראשון בעולם. בחיבור של התכונות האלה יש לנו את זה ולכן נמשיך להצליח לגייס כסף ולהשקיע במיזמים. ברבעון הראשון של השנה השווקים הפיננסיים עשו הערכה מחדש אך נראה שענף ההון סיכון לא סבל מפגיעה. אבל, אסור לשכוח שאנחנו שוחקים את היתרון היחסי שלנו בגלל הפגיעה במערכת החינוך וזה יכול לפגוע בנו בעתיד".