מחלוקת בין משרדי האוצר והתשתיות מעכבת מכרז להקמת תחנת כוח סולארית

במשרד התשתיות דרשו לצאת במכרז מקדים אך באוצר מוכנים בשלב זה לפרסם בקשה לקבלת מידע בלבד

למרות התעניינות רבה במשק האנרגיה, מחלוקת חדשה בין משרד האוצר למשרד התשתיות מעכבת את פרסום המכרז להקמת תחנת כוח סולארית נוספת בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (PV) בהיקף של 70-100 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

בדיונים שנערכו באחרונה בוועדת המכרזים, נציגי האוצר והתשתיות לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי התנאים לפרסום המכרז. במשרד התשתיות בניהולו של עו"ד חזי קוגלר, דרשו לצאת מיידית במכרז מקדים (PQ) לפרויקט כפי שנקבע בהחלטת הממשלה. לעומת זאת, במשרד האוצר מוכנים בשלב זה לפרסם בקשה לקבלת מידע בלבד (RFI) ורק בכפוף לכך לצאת במכרז המקדים.

בחודש שעבר ובהמשך להחלטת הממשלה בנושא, פורסם מכרז מקדים להקמת תחנת כוח סולרית באשלים שבנגב בטכנולוגיה תרמו-סולארית בהספק כולל של עד 250 מגה-וואט (2 יח' ייצור בהספק של 80-125 מגה-וואט כל אחת). היקפו הכספי של המכרז נאמד ב-600 מיליון דולר.

פרסום המכרז התאפשר בעקבות פשרה בין משרדי האוצר והתשתיות, לפיה עד סוף חודש מרץ יפורסם מכרז נוסף להקמת תחנת כוח נוספת בטכנולוגיית פוטו-וולטאית שעלותה יקרה יותר.

בראש ועדת המכרזים המשותפת לפרויקט עומד סגן החשב הכללי, אבי דור, וחברים בה קוגלר, נציג אגף התקציבים ערן פולק, ראש מנהל החשמל, דן וינשטוק, סגן היועץ המשפטי של האוצר אלדד דוכן ויו"ר הרשות לחשמל, אמנון שפירה.

גורמים המקורבים למשרד התשתיות מתחו ביקורת על התנהלות האוצר בנושא וציינו כי לא מדובר בפעם הראשונה בה הדרג המקצועי באוצר פועל בניגוד להנחיות הממשלה בנושא. "ישראל צריכה להיות החלוצה בתחום ה-PV וחבל שמשרד האוצר מעכב את פרסום המכרז וחושב רק על המחיר", אמרו.

מנגד, טוענים מקורבים לאוצר, כי בהחלטת הממשלה נקבע מראש כי מימוש המכרז מותנה בהתאם להצעות שהתקבלו ולכן קודם כל יש לפרסם בקשה לקבלת מידע. "זה לא יהיה רציני לצאת במכרז מקדים לפרויקט ולבטל אותו לאחר מספר חודשים. קודם כל צריך לראות שהשוק הפרטי באמת בשל להרים את הפרויקט", אמרו המקורבים.

כפי שפורסם ב"גלובס", מכרז תחנת הכוח הסולארית מעורר עניין רב במשק האנרגיה ובין החברות שהביעו עניין בפרויקט נמצאות, אפריקה ישראל, שיכון ובינוי של שרי אריסון, וחברת ICG מקבוצת החברה לישראל וכן משקיעים בינ"ל בהם הקרן האוסטרלית בבקוק אנד בראון והחברות הספרדיות אבנגואה ו-EDP.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי הנושא אכן נדון מול האוצר: "המשרד רואה חשיבות עליונה בהוצאת מכרז מקדים בטכנולוגיה הפוטו-וולטאית, כפי שהוחלט בישיבת הקבינט בראשות שר האוצר, זאת על מנת להצעיד את ישראל למובילות בתחום אנרגיית השמש. חשוב לנצל את פלטפורמת המכרז הסולארי באשלים גם להוצאת מכרז ה-PV הראשון אשר יפרוץ את הדרך למכרזים דומים בעתיד".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "המשרד פועל יחד משרד התשתיות לגיבוש ניסוח משפטי שייסיע ביישום החלטת הממשלה בנושא אנרגייה סולארית".