בקשה לתביעה ייצוגית: מכון התקנים גובה תשלום עבור רכישת תקן ללא היתר בחוק

התובע טוען כי התשלום בגין רכישה של תקן מהווה גבייה בלתי חוקית של אגרה, כיוון שחוק התקנים אינו מסמיך את המכון לגבות תשלום זה

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף של 20 מיליון שקל נגד מכון התקנים הישראלי. זאת, בטענה לגביית תשלום שלא כדין בגין רכישת תקן רשמי ושאינו רשמי וגביית תשלום עבור קבלת תדפיס של תקן או עיון בתקן באתר האינטרנט של המכון.

התובע, אלון איתן, טוען כי התשלום בגין רכישה של תקן מהווה גבייה בלתי חוקית של אגרה, כיוון שחוק התקנים אינו מסמיך את המכון לגבות תשלום זה.

לדבריו, חוסר הסבירות בגביית התשלום עבור תקן רשמי דומה לחוסר הסבירות של דרישה מטעם הכנסת לתשלום עבור עיון בחוקי המדינה או דרישת תשלום של משרד ממשלתי עבור עיון בתקנות שהוציא השר הממונה עליו.

עוד טוען התובע, באמצעות עו"ד אסף שילה, כי רכישת תקן באינטרנט אינה כרוכה בעלות הדפסה עבור המכון, ולכן לא היה מקום לגביית תשלום עבורה.

לדבריו, כל המבקש לקרוא תקן יכול לעשות זאת ללא תשלום בספריית המכון, אולם כל המבקש לקבל תדפיס מהתקן בספריה או לעיין בתקן באתר האינטרנט של המכון מחויב בתשלום.

התובע טוען כי המשך גביית תשלום עבור רכישת תקנים עלול להביא למחסור בהם. הוא מבקש מביהמ"ש להורות למכון לחדול מגבייה אסורה זו ולהשיב לחברי הקבוצה התובעת את הסכום שגבה מהם בגין רכישת תקנים בשנתיים הקודמות להגשת התביעה. טרם התקבלה תגובת מכון התקנים. (ת.מ 113/089).