נאחזים באוויר: הקרקסים של היום עדיין מושכים קהל רב וגם מהווים עסק כלכלי רווחי

היום כבר אין חיות מאולפות שקופצות דרך חישוק בוער, אלא בעיקר מופעי להטוטים ומופעי אקרובטיקה וירטואוזיים

קרקסים מרתקים ילדים ומבוגרים כבר מאות שנים, בהיותם מופע בידור ססגוני ואנרגטי הכולל שלל פעילויות, מאקרובטיקה ולוליינות, דרך ליצנים וקסמים, ועד מופעי טרמפולינה, להטוטנות, נסיעה על חד-אופן וניפוח בלונים. מופעי הקרקס לפני כ-4 עשורים (קרקס "מדראנו", קרקס "אנג'לו") הרבו לכלול בעלי חיים מאולפים. אך החל מסוף המאה ה-20 צומצמו - ולעתים קרובות נאסרו לחלוטין - מופעי חיות מאולפות, בעקבות פעילותם של פעילים למען זכויות בעלי החיים. כך נשארנו עם הלהטים והלהטוטים הגופניים, עם הקוסמים והאקרובטים הווירטואוזים. ועדיין, קשה להישאר שווה נפש מול קרקס.

הקרקס המודרני הראשון המופיע בתוך אוהל, עלה באנגליה בראשית המאה ה-18 ובהמשך עבר גם לארה"ב. בשלושת העשורים האחרונים, צמח בצרפת סגנון הקרקס החדש (Cirque Nouveau), שאינו משלב חיות, אלא מתמקד במרכיבים התיאטרליים-פיזיים של אמני הקרקס. בקרקס החדש מוצגות הופעות וירטואוזיות של אקרובטיקה, ליצנות ומחול, המשתלבות לכדי יצירת עלילה אמנותית המעניקה לצופה חוויה קסומה וייחודית המתקיימת אך ורק בקרקס. "קרקס ארכאוס", למשל, הפעים אלפים בפסטיבל ישראל לפני כ-15 שנה. מתברר שגם בתוך העשור הראשון של המאה ה-21, קרקסים הם עדיין מצרך מבוקש להמונים.

הקרקסים השפיעו על התרבות המודרנית. הם השפיעו עמוקות על הקולנוע, למשל (במיוחד על פדריקו פליני האיטלקי). הם ממשיכים להוות מוקד עניין לרבים, בכל העולם, גם בעידן שבו אנו מוצפים בערוצי טלוויזיה של ספורט אתגרי ובאתרי אינטרנט עם תיעוד של אנשים המבצעים פעילויות יוצאות דופן. עדיין, המופע החי, הקרקסי, מהווה אטרקציה - גם אם אין בו חיות, וגם אם הוא נעטף בכל פעם בקונספט אחר כדי להמציא את עצמו מחדש.

להטוט כלכלי רווחי

קרקס הוא עסק כלכלי טהור. כל קרקס פועל כגוף עסקי משוכלל, היות שמדובר בעסק יקר מאוד ובעל סיכונים, הדורש נוסף לניהולו השוטף ביטוח לכל לוליין, מימון נסיעות ושהייה במקומות רבים בעולם. העסק הזה שורד ומתקיים, ולעתים אף רווחי ביותר, בזכות העובדה הפשוטה שבכל מופע קרקס ניתן לדחוס קהל רב, ובמקרים לא מעטים אותו קהל מגיע ליותר ממופע אחד. הקרקס, על הסגל שלו ומתקניו, נודד ממקום למקום במטרה להגיע ליותר ויותר קהל.

בישראל, בימים אלה של פסח, מלהטטים שני קרקסים במקביל. הראשון, קרקס בינלאומי מודרני בשם "דורולה", שכל כולו מופע של וירטואוזים מעופפים. קרקס דורולה מציג מעל 50 משתתפים מרחבי העולם, טכנולוגיה מתקדמת, אפקטים מיוחדים, פירוטכניקה, תלבושות מרהיבות ותפאורה מרשימה.

אמנים מאיטליה, מסין, מארה"ב, מצרפת, מרוסיה, מאפריקה וגם מישראל התקבצו כדי לעמוד באתגר הגדול ביותר: כוח המשיכה וגבולות היכולת האנושית לגבור עליו, חלקית, לזמן מה. המופע של דורולה, "הם מ-ר-ח-פ-י-ם", הוא מותח ומצחיק, ססגוני ותיאטרלי. המופע מוצג כמו בקרקסים הקלאסיים, באוהל ענק ומפואר.

המופע השני, של "קרקס פלורנטין" הישראלי - קרקס אנושי ללא חיות - מציג בפארק תמנע ובכפר הירוק. במהלך חול המועד מקיים קרקס פלורנטין את מופעיו ב"פסטיבל קרקסים פרעוני" בפארק תמנע, המציע לילדים ולמשפחה חוויה פרעונית ותיאטרלית, ומזמין אותם להיכנס לעולמו של הקרקס. אמני הקרקס מקבלים את הבאים בדמויות פרעוניות (המלכה קליאופטרה, המלך פרעה ועוד) ומקיימים מופעים קרקסיים וסדנאות מעשיות, כגון הליכה על קביים, ג'אגלינג והליכה על חבל - והכול תוך חיבור אל הנופים המדבריים ואל האירועים ההיסטוריים מהתקופה הפרעונית.

בלב הקרקס המדברי מתקיימים מופעי קרקס מתובלים בהומור ובמתח, משולבים במופעי אקרובטיקה ובפעלולי אש מרהיבים, במופעי שיווי משקל, בהליכה על חבל, בריחוף באוויר באמצעות רתמות, במופעי טרפז, גמישות וכדורים, במניפולציה עם כדורי קריסטל ובקטעי קליעה למטרה בחץ וקשת. המופעים מתרחשים בתוך מבנה של דום גיאודזי, מעין פלנטריום פתוח, כאשר אמני הקרקס מופיעים על הדום ובתוך הדום עצמו, בגבהים שונים.

הקהל מגיע בהמוניו

קרקס פלורנטין הוא קרקס מודרני, ללא חיות, שהקים לפני שש שנים ניר קפלן בשכונת פלורנטין בת"א. בקרקס ניתן לראות שילוב של כישרונות המתמחים באקרובטיקה אווירית, גלגל ענק, ג'אגלינג, להטוטי אש ועוד.

* מהמציאות בשטח נראה שעדיין יש מקום לקרקסים. הם מהווים עסק כלכלי מצליח.

קפלן: "הקרקס מתקיים כמבנה מסודר וכלכלי גם היום. קרקס בנוי כחברה בע"מ, חברה מסודרת לכל דבר, הבנויה על-פי מודל אמנותי-קהילתי המקובל באירופה".

* במה מתבטא המודל הזה?

"פיתוח קהילת אמנים פורה ועשירה, המקדמת יצירה מקורית ושיתוף הדדי, תוך כדי לימוד והעשרת מיומנויות הבמה והקרקס המודרני, ותוך כדי הפקת מופעים מקוריים".

* הכרטיסים לא יקרים - 59-69 שקל.

"נכון, וזה מה שמאפשר לקהל לבוא בהמוניו. יש הרבה מאוד הופעות, כמה פעמים ביום, וזה מאפשר חשיפה אינטנסיבית בפני קהל גדול".

* אפשר למשוך קהל גם בלי פילים רוקדים וקופים מחופשים?

"רוב הקרקסים העבירו את פעילותם ליכולת האנושית להצחיק ולעורר התפעלות כבר לפני הרבה שנים. אין צורך בחיות בקרקס המודרני".