הקבלן הירושלמי יהודה רחמים: "מחירי הדירות בירושלים יעלו בעשרות אחוזים"

"דיור היוקרה בירושלים לא מיצה את עצמו. יש עדיין עודף ביקוש, מכיוון שהיצע המגרשים לבנייה הולך ומדלדל, הן בגלל זמינות הקרקע והן בשל הליכי הרישוי המתארכים. המחירים עדיין נמוכים"

יהודה רחמים (61) הוא בעליה של חברת בנייה הנושאת את שמו. אמנם חברת הבנייה שלו בנתה ובונה בישראל עשרות יחידות דיור בכל רגע נתון, אך מי שמגיע לירושלים בתקופה האחרונה לא יכול שלא להבחין בשלטים המעטרים את מתחם משרד החוץ הישן שליד בנייני האומה.

רחמים מתחיל בקרוב את בניית פרויקט The Supreme, פרויקט הדגל החדש שלו בן 50 יח"ד. מיקומו הייחודי בכניסה לבירה מבטיח שיותר ויותר אנשים יכירו בקרוב את שמו של הקבלן הוותיק. בראיון ראשון מספר רחמים על ההיסטוריה של החברה ועל תוכניותיה, וכן על האופטימיות שלו ביחס לשוק המגורים בירושלים.

משפחתו של רחמים, שגרה בעבר בבירה, עברה לחיפה ושם עסק אביו בתחום הבנייה ועבודות העפר. ב-1971 הצטרף יהודה רחמים, שעסק מספר שנים בחינוך, לעסק המשפחתי ופעל כקבלן בתחום הפיתוח והתשתיות באזור הכרמל. בשנת 1992 הקים את חברת הבנייה שלו, ושב להתגורר בירושלים. החברה בנתה עד כה למעלה מ-1,200 יח"ד בחיפה, בקרית אתא, בירושלים, בכפר יונה, ביד בנימין, במבשרת ציון ובמקומות נוספים. בבעלותה גם נכסים מניבים, ביניהם בנייני משרדים מול קניון לב המפרץ בחיפה ובבית וגן בירושלים, שטחי מסחר בהר חומה, קרקע לתחנת דלק ליד בית שמש ועוד. היקף הפעילות השנתית מוערך ב-50 מיליון שקל. בשנה האחרונה העביר יהודה רחמים חלק מפעילותו לרומניה, ומקים כיום 2 שכונות בבוקרשט עם 3,800 יח"ד. בנו אריאל מנהל כספים ומנהל אבטחת איכות בחברה ובנו עמיעד מהנדס החברה.

בדצמבר 2006 שילם רחמים 41 מיליון שקל במכרז המינהל במתחם משרד החוץ. בשלושה מגרשים אחרים זכתה ב.יאיר, הבונה את "משכנות האומה".

גלובס: פרויקט היוקרה בירושלים יוצא לדרך בתקופה של ירידה בביקוש תושבי חוץ וחששות בנוגע למצב הבטחוני.

רחמים: "דיור היוקרה בירושלים לא מיצה את עצמו. יש עדיין עודף ביקוש, מכיוון שהיצע המגרשים לבנייה הולך ומדלדל, הן בגלל זמינות הקרקע והן בשל הליכי הרישוי המתארכים. המחירים בירושלים עדיין נמוכים. אני מאמין שתוך 3-4 שנים המחירים יעלו בעשרות אחוזים.

"ירושלים יש רק אחת, והבנייה היוקרתית מתהדרת בה. החלטנו להתרכז בה כהחלטה אסטרטגית ולא בניתי כמעט בערי הלוויין. מגרש משרד החוץ נרכש במחיר סביר, פוטנציאל התחלות הבנייה בירושלים נמוך, וצפוי שהדבר יביא ליצירת ביקושים ועליית מחירים משמעותית. ירושלים עדיין לא הגיעה למחירים של פארק צמרת בתל אביב. כרגע המחירים סביב 6,000 דולר למ"ר, אך אין ספק שהם יעלו. אירוע בטחוני ישפיע על כל עיר בעולם, גם על מנהטן".

- בירושלים רגילים למתג פרויקטים למגזרים, האם לא תתקשו בשיווק פרויקט שמיועד לכולם?

"המגורים בעיר אמנם מחולקים למגזרים, אבל אנחנו שואפים למעורב-ירושלמי - דתיים-לאומיים, ירושלמים, ישראלים ויהודי התפוצות. יש התעניינות מחו"ל בשל המיקום המנצח. זה לא אזור חרדי, ואני מאמין שלא מעט דתיים ומסורתיים יקנו אצלנו. מדובר במבנה בן 7 קומות ושלושה אגפים, מרתף יינות וחדר כושר. פנטהאוז אחד נמכר כבר ב-8.5 מיליון שקל, כ-8,500 דולר למ"ר.

"ירושלים היא עיר קשה לביצוע, הרבה יותר מתל אביב. בתל אביב יש זמינות עובדים, ויש עובדים זרים ופלשתינים, שאין בבירה. בירושלים דורשים לבנות ברמה הכי יוקרתית וגבוהה עם זמינות עובדים נמוכה, עובדים ללא לויאליות ותחלופה גבוהה וברמה הכי נמוכה".

- אתה אוהב לבנות ליד מבני הממשלה, או ליתר דיוק ליד ראש הממשלה?

"כך יצא. אני בונה מול בית ראש הממשלה ברחוב בלפור 5 יח"ד בקרקע שנקנתה תמורת כמעט 5 מיליון דולר. כעת, גם The Supreme נבנה ממש מול בית רוה"מ המתוכנן בקרית הממשלה, כך שנשאר שכנים. היתר הבנייה יתקבל להערכתי תוך שבועיים, העבודות יחלו עוד שלושה חודשים ויסתיימו ב-2010".