כפר-סבא צפויה לאשר את תקן הבנייה הירוקה

תקני הבנייה הירוקה הוכנו לקראת יישומם המחייב, במסגרת הקמתן של שתי השכונות הירוקות הראשונות בארץ

הועדה לתכנון ובניה בכפר-סבא צפויה לאשר מחר (ג') את הצעת ראש העיר, יהודה בן חמו, לאמץ את תקני הבנייה הירוקה, כתקנים מחייבים לכל תכנית בנייה חדשה בעיר.

תקני הבנייה הירוקה הוכנו לקראת יישומם המחייב, לראשונה בארץ, במסגרת הקמתן של שתי השכונות הירוקות הראשונות בארץ, המוקמות בכפר-סבא.

בישיבת הועדה יובאו סקירות של אדריכל העיר, יאיר גרול, ושל ראש היחידה הסביבתית, יהודה אולנדר.

התקנים כוללים: נספח אנרגיה, הקובע בנייה בהתחשב בשושנת הרוחות ותנועת כדור הארץ, יצירת קשר גומלין בין מאפייני המבנה למאפייני הסביבה, תכנון תרמי משופר, התייחסות לבידוד ומעטפת ביחס לזיגוג, מוליכות התנגדות וכו'; נספח קרקע, הכולל עריכת סקר זיהום הקרקע, בניית חניונים תת-קרקעים שהוכח שאין בהם פגיעה במערכות טבעיות של מסלע ומים, שיקום נופי של האזורים שנפגעים בזמן עבודות עפר כתוצאה מהבנייה, נטיעת צמחיה לא אלרגנית וחסכונית במים;

וכן, נספח מים שפכים וניקוז, הכולל הפרדת מים אפורים לשימוש להשקיה או מיכלי הדחה, הסעת מי נגר מגגות שטחים אל מפלס פני קרקע טבעיים, השארת 20% משטח המגרש המיועד לבנייה ללא ריצוף כדי לאפשר החדרה טבעית של מי גשמים.

בנוסף, נושאים סביבתיים אחרים, כמו מדידת אקטיביות הראדון בקרקע, ניתוח פוטנציאל הרעש הסביבתי, הפרדה בפסולת הנצברת בבניין (אורגנית, נייר, זכוכית ופלסטיק) ושימוש בחומרי בנייה בעלי תו ירוק.

בן חמו: "למעשה קובעת ועדת התכנון והבניה של כפר-סבא כי התקנים המחייבים לתכנית הבנייה בשכונות הירוקות יוחלו על כל תכנית בנייה אחרת בעיר. לראשונה בארץ, יהיה תקן הבנייה הירוק תקן מחייב לכל פרויקט בנייה חדש. כעיר שחרתה על דגלה את הנושא הירוק כנושא מוביל בסדר היום העירוני שלה, אנו גאים להיות הראשונים שיחייבו כל תכנית בנייה לעמוד בסטנדרטים סביבתיים מחייבים".

צעד זה של ראש העיר הוא יישום המלצה נוספת של ועדת המומחים שהקים, להכנת תכנית אב לעיר ירוקה בראשות פרופ' אורי מרינוב.