המדינה עושה מאמץ אחרון להציל את עסקת הגז עם עזה: ועדת שרים תדון בתיקון שיאפשר רכישה מבריטיש גז

שווי העסקה נאמד בכ-4 מיליארד דולר ; בחברה לישראל ובבריטיש גז מכחישים: לא מתנהל מו"מ לרכישת חלקה של החברה הבריטית בשדה ; במקביל מתנהל מו"מ בין החברה לישראל ל-EMG

נמשך הזיגזג בהתנהלות הממשלה בנוגע לרכישת מאגר הגז הטבעי של בריטיש גז מול חופי עזה. ל"גלובס" נודע כי ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון היום בתיקון לחוק משק הגז הטבעי שיאפשר למדינה או לחברה ממשלתית לעסוק בשיווק ומכירה של גז טבעי.

התיקון להצעת החוק הוגש ע"י משרדי האוצר והתשתיות בהמשך לבג"ץ שהוגש בעניין המו"מ עם בריטיש גז שבו התחייבה המדינה כי לא תרכוש את מאגר הגז ללא תיקון החוק. התיקון לחוק נועד לאפשר למדינה לשווק לצרכנים את הגז הטבעי שיירכש מעזה, והיה תנאי לקידום העסקה שהיקפה נאמד בכ-3-4 מיליארד דולר.

הדיון בועדת השרים לענייני חקיקה בא למרות שרה"מ אהוד אולמרט הנחה באחרונה כי המו"מ מול בריטיש גז ינוהל מעתה ע"י צרכנים פרטיים ולא הממשלה, זאת לאחר משבר נוסף בשיחות בין הצדדים. מקורות במשק האנרגיה ציינו כי "טוב שהמדינה נזכרת לתיקון החוק ,אך ייתכן שזה מעט מדי ומאוחר מדי".

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בינואר האחרון הופסק רשמית המו"מ בין הממשלה לבריטיש גז בנוגע לרכישת מאגר הגז הטבעי מול עזה, והחברה הבריטית אף סגרה את משרדיה בישראל.

בריטיש גז היא בעלת הזיכיון לשדה מטעם הרשות הפלסטינית, ומחזיקה בזכויות לכ-90% ממנו. הרשות הפלסטינית מחזיקה בכ-10% מהזכויות לשדה. בתוך כך, בבריטיש גז ובחברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר, מכחישים בתוקף את הפרסומים לפיהם מנהלת החברה לישראל מגעים לרכישת חלקה של בריטיש גז בשדה. מקורבים לבריטיש גז ציינו כי החברה אינה מנהלת כל מו"מ למכירת חלקה במאגר הגז הטבעי מול עזה.

בחברה לישראל מסרו בתגובה לפרסומים כי אין להם כל שחר, וכי היא אינה מנהלת מגעים בנושא. עם זאת, ציינו כי החברה, בהיותה צרכן גז גדול, נערכת למציאת מקורות אנרדיה.

יצוין כי מאז הפסקת המו"מ בינואר האחרון הביעו מספר גורמים מקומיים וזרים עניין ברכישת חלקה של בריטיש גז בשדה, אולם טרם החל מו"מ כלשהו בין הצדדים. בריטיש גז צריכה לקבל את אישור הרשות הפלסטינית לכל שינוי באחזקותיה, וההערכה היא שאם יועבר הזיכיון מבריטיש גז זה יהיה רק לחברה זרה ולא לחברה ישראלית.

מקורות במשק הגז ציינו כי באחרונה מתנהל מו"מ בין החברה לישראל לספקית הגז המצרית EMG , בה שותף יוסי מימן, לרכישת גז טבעי למפעלי החברה בהיקף של כמיליארד דולר. לדברי המקורות, ייתכן שהחברה לישראל מעוניינת ללחוץ על EMG בנוגע למו"מ המסחרי על מחירי הגז.